Woensdag 27/01/2021

Interview

Adil El Arbi: "Hollywood! Hoe cool is dat?"

Adil El Arbi.Beeld Jonas Lampens

Adil El Arbi en zijn spitsbroeder Bilall Fallah trekken binnenkort naar Hollywood. Ze gaan in zee met een van de meest prestigieuze agentschappen van de Verenigde Staten, met dank aan hun nieuwe film 'Black'. "Nu hopen dat we niet sucken en terug moeten komen."

Adil El Arbi is - volkomen terecht - dolenthousiast over hun deal met CAA, een van de grootste agentschappen van Hollywood, met onder meer toppers als Cate Blanchett, George Clooney en Steven Spielberg in portefeuille. "Hollywood! Dat is sowieso cool", glundert El Arbi. Extra cool wordt het als je weet dat CAA, maar ook andere topagentschappen, Adil en Bilall zelf het hof hebben gemaakt.

Hoe is CAA bij jullie terecht gekomen?
"'Black' werd een aantal weken geleden vertoond aan de leden van de Academy in de VS, samen met nog enkele andere Belgische films. De manager van Felix van Groeningen was daar ook aanwezig. Ze was meteen een heel grote fan van 'Black' en heeft de film getoond aan haar collega's van Management 360 (managementbureau in Beverley Hills, red.). Zij hebben ons vervolgens geholpen om in Toronto contacten te leggen met verschillende agentschappen. We hebben daar afgesproken met de agentschappen die de grootste sterren van Hollywood vertegenwoordigen. Zij wilden allemaal supergraag met ons spreken, want ze waren allemaal enorme fans van 'Black'."

Weet je ook waarom 'Black' zo in de smaak valt bij Amerikanen?
"Ze vonden het een heel sterke film met heel veel energie en een Hollywoodiaans karakter. Daarom vonden ze ons wel geschikt om films te maken voor Hollywood. Ze waren echt op zoek naar een energie zoals die van ons, daarom dat ze ons zo graag wilden tekenen."

Adil El Arbi (links) en co-regisseur Bilall Fallah.Beeld Franky Verdickt

Wat betekent dit contract concreet voor jullie?
"Het betekent dat het nu mogelijk is om een film te maken in Hollywood. Natuurlijk, we mogen het niet upfucken, dat hebben ze ons heel duidelijk gezegd. Eén verkeerde film en het is gedaan. Dat is de realiteit.

"We hebben al een aantal scenario's toegestuurd gekregen die we moeten lezen. Verder gaan we nu met producers, filmstudio's en acteurs afspreken om te bekijken welke projecten er mogelijk zijn. We gaan ons best doen om nu onze eerste, goeie Hollywoodfilm te maken. Dat kan maanden duren, maar evengoed jaren. Felix van Groeningen heeft bijvoorbeeld eerst nog 'Belgica' gemaakt en is nu pas bezig aan zijn Amerikaanse film."

Jullie zijn niet van plan om al te hard van stapel te lopen.
"Het moet een goed project zijn. Stel dat er bij wijze van spreken de komende weken al een fantastisch project op tafel ligt, gaan we er uiteraard voor gaan. Maar het is niet altijd gemakkelijk om het juiste project te vinden. Het kan heel snel gaan, maar het belangrijkste is dat het een goeie film is."

Jullie zeiden onlangs nog in De Morgen dat jullie er absoluut geen probleem mee zouden hebben om "een platte commerciële film" te maken in Hollywood. Dat geldt nog altijd?
"Ja! (lacht) Commercieel is niet altijd plat, we gaan er nog altijd een goeie film van maken. Wij kijken ook wel gewoon graag naar commerciële films. Als ze ons bijvoorbeeld 'Bad Boys III' zouden aanbieden en het de bedoeling is daar een goeie, coole actiefilm met wat humor van te maken, dan gaan we daar voor gaan. Dat is nu mogelijk. Nu kunnen we gaan spreken met de producenten van 'Bad Boys III'. Dat was hiervoor alleen een droom."

In datzelfde interview zeiden jullie ook dat Hollywood jullie ultieme einddoel was. Hoe voelt het dan om daar nu al met één been te staan?
"Het is cool dat het zo snel is gegaan. Normaal gezien gebeurt dat enkel als je een Oscarnominatie hebt: dat is zo gebeurd bij Felix, bij Michaël Roskam, bij Tom Van Avermaet met zijn kortfilm. Bij ons is het ervoor, dat is wel supergoed. Je hoeft dus niet per se een Oscarnominatie voor je film te hebben. Dat was trouwens voor ons ook onmogelijk geweest, aangezien België ons niet heeft gekozen als inzending voor de Oscars. Maar ja, fuck it!

"Wij zijn opgegroeid met Hollywoodfilms, Hollywoodfilms hebben ons zin gegeven om film te gaan studeren. Dus voilà, Hollywood is altijd ons doel geweest. Het is gewoon cool dat het zo snel is. Nu valt het natuurlijk nog te hopen dat we niet sucken en terug moeten komen. (lacht)"

Adil El Arbi: 'Hollywood is altijd ons doel geweest'.Beeld Jonas Lampens

CAA heeft de grootste Hollywoodsterren in portefeuille, dus samenwerken met een grote klepper is geen wilde fantasie meer. Wie staat er zoal op jullie lijstje?
"Ik heb hun lijst nog niet bekeken, maar we hebben al wel met de directe agent van Tom Cruise en Steven Spielberg gesproken. Met hen zijn we in heel close contact. Da's wel zot natuurlijk hé, dat Tom Cruise daar bij zit. Maar ook Anne Hathaway zit bij CAA, dat zijn topmensen. En Steven Spielberg is een van onze idolen.

"Maar het is niet zo dat we als CAA-regisseurs alleen met acteurs van CAA moeten werken, we kunnen ook werken met acteurs van andere agencies. Zo zijn onze managers ook de managers van Channing Tatum. Het coole is dat we al die mensen nu kunnen ontmoeten en dat is - puur als filmfan - al extreem graaf."

Binnen enkele weken trekken jullie naar Los Angeles. Wat staat daar op het programma?
"Het wordt een intensieve meetingsessie. We gaan afspreken met studio exectutives, producenten, scenaristen en misschien ook met acteurs. We gaan veel mensen ontmoeten om te bekijken wat ons eerstvolgende project in Hollywood kan zijn en om onze eigen ideeën voor te stellen. Het wordt een intensieve businesstrip. En natuurlijk gaan we voor het eerst in ons leven Hollywood zien!"

Dan kunnen jullie alvast een plekje uitzoeken voor jullie ster op de walk of fame.
"(lacht) Voilà, dat is de bedoeling."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234