Donderdag 15/04/2021

Albumrecensie

'Add Violence' van Nine Inch Nails: dansen met de vlammen aan je hielen

'Add Violence' van Nine Inch Nails Beeld RV
'Add Violence' van Nine Inch NailsBeeld RV

Trent Reznor van Nine Inch Nails had voor 2017 “twee belangrijke releases” van zijn band beloofd. Et voilà: wapenfeit nummer twéé is onder ons. Op Add Violence ontsluiert de industrial-rockkoning bovenal zijn goesting om zijn sound verder uit te diepen.

Er zijn, ruw beschouwd, drie soorten Nine Inch Nails. Punk en metalliefhebbers vallen ongetwijfeld voor de withete, schuimbekkende versie die agressieve industriële rock aan het ijzingwekkende geschreeuw van frontman Trent Reznor koppelt. Dat is de brute, nihilistische Nine Inch Nails die graag flirt met shockerende video’s vol verwijzingen naar totalitaire regimes, naar SM, vol David Cronenberg-achtige horror en groteske sciencefiction.

Elektronicafans zullen dan weer vallen voor de Nine Inch Nails die de voorbije dertig jaar op opzienbarende wijze analoge synthklanken én digitaal bewerkte geluiden in zijn songs laste. Denk aan culthits als ‘Head Like A Hole’, ‘Closer’ of ‘Came Back Haunted’. Tenslotte rest er de outfit waarmee Reznor zijn liefde voor ambient, modern klassiek en minimalisme botviert: de drager van elegante, uiterst melancholische interludia op N.I.N.-albums zoals The Fragile. Die zijde weerspiegelt de soundtrackcomponist in Reznor, geliefd door cineasten als David Lynch en David Fincher, voor wie hij filmmuziek schreef.

Tegen Trump

Add Violence, de nieuwe ep van het Amerikaanse gezelschap, verzoent bovengenoemde uitersten, zoals de beste platen van N.I.N. dat in het verleden deden. Het is een heel ander beestje dan Not The Actual Events, de verrassings-ep die Reznor vorig jaar in december op de goegemeente los liet. Toen stoeide hij met morsige shoegazegitaren en logge rockritmes die werden toegeplaveid met feedback en noise. Add Violence doet elektronischer aan en biedt de songs ademruimte, maar laat het gitaarwerk geenszins achterwege.

'Add Violence' van Nine Inch Nails Beeld RV
'Add Violence' van Nine Inch NailsBeeld RV

De eerste single is tekenend: ‘Less Than’ trapt af met een gammele drumcomputerbeat uit de eighties en duikt via dreigend loeiende gitaarnoise de elektropunk in. De tekst lijkt een sneer naar de doorsnee Trump-stemmer: “Oh, what are you waiting for? / You got what you asked for / Did it fix what was wrong with you? / Are you less than? / And look what you gone done / Come on welcome oblivion / Did it fix what was wrong inside? / Are you less than?”

Bad vol noise

‘The Lovers’ ademt ingetogen venijn. “I can hear you breathing”, fluistert Reznor over subtiel roffelende percussie, een dramatische piano en neurotische bliepjes. “I slipped out of time again / Leaving all of you behind / I am free.” De aangename verrassing van deze korte plaat heet ‘This Isn’t The Place’, een…euh…ballad zowaar, zij het een verontrustende. Een sleper waarbij je over de afgrond aan Het Inferno mag walsen, terwijl de vlammen aan je hielen likken. “I thought we had more time”, zucht en snikt Reznor, opgeslokt door reverb en atonale strijkers.

‘Not Anymore’ pleziert de fans van hysterische teringherrie, slechts even onderbroken door een hobbelend synthesizerbrugje. ‘The Background World’ start als klassieke N.I.N. (rigide, sluipend elektrobeatje, apocalyptische keyboards) maar ontbindt in een bad vol ruisende noise. Behoorlijk zenuwslopend ook, dat ritme dat bruusk afbreekt en telkens uit de maat herbegint. ’t Kan een ambetante klojo zijn, die Trent.

Twin Peaks

Ziedaar Nine Inch Nails anno 2017. Een band die zichzelf al minstens vijf keer heeft heruitgevonden, die door de inlijving van filmcomponist Atticus Ross opnieuw met een frisse adem De Gehoornde het hof maakt en die zichzelf telkens weer op slinkse wijze relevantie toedicht.

Zag u trouwens Reznors muzikale cameo in de nieuwe reeks van Twin Peaks? Check het uit! Add Violence is nog maar eens een snoepje voor de fans, ja, maar wél een verrukkelijke traktatie. Reznor gaat niet krampachtig op zoek naar een nieuw publiek maar diept zijn sound op onevenaarbare wijze uit. Volgende keer een heel album, Trent? Het mag ook een dubbelaar zijn.

Nu uit bij The Null Corporation.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234