Dinsdag 19/11/2019

Adamo: een topper, geen stopper

BRUSSEL

De reden waarom Adamo (Belg, maar van Siciliaanse afkomst) zo populair is, ligt volgens journalist Thierry Coljon - hij is al meer dan twintig jaar popjournalist voor Le Soir, en publiceerde in 2003 met C’est sa vie de officiële biografie van de zanger - voor de hand. ‘Het geheim van zijn succes is zijn bescheidenheid.’

“Dat klinkt wellicht wat melig, maar zo is het. Hij heeft geen spat pretentie en blijft ontzettend benaderbaar. Als je dat vergelijkt met iemand als Johnny Hallyday, die overigens minder platen heeft verkocht, is het contrast spectaculair. We weten allemaal dat het de meeste artiesten meteen naar het hoofd stijgt zodra ze wat succes hebben. Maar op Adamo lijkt het geen enkele impact te hebben”, zegt Coljon.

In tegenstelling tot veel zangers in zijn genre maakt Adamo er een erezaak van al zijn nummers zelf te schrijven. Hij vertolkt zelden of nooit werk van anderen, maar ziet daarentegen wel dat zijn classics uit de jaren zestig - ‘Vous permettez, monsieur’, ‘Tombe la neige’, ‘Inch Allah’ - wereldwijd in de meest uiteenlopende talen gecoverd worden. Zelf heeft Adamo trouwens ook een talenknobbel. In het verleden nam hij naast het Frans ook op in het Nederlands, Engels, Turks, Spaans, Japans, Duits en, vanzelfsprekend, het Italiaans. Het zorgt ervoor dat de zanger tot vandaag frequent en met aanhoudend succes blijft optreden in Azië en Zuid-Amerika. “De energie waarmee hij blijft doorgaan is ronduit indrukwekkend”, vindt Coljon.

Toch is er een periode geweest, halverwege de jaren tachtig, dat Adamo even het spoor bijster was geraakt. Zijn toenmalige platenfirma EMI probeerde hem een andere muzikale richting uit te sturen, maar de zanger zelf hield koppig aan zijn eigen stijl vast. Die koppigheid is uiteindelijk zijn grootste troef gebleken, zegt Coljon. “Hij heeft, wars van modes en trends, zijn eigen stijl behouden zonder oubollig te worden.”

Dat bevestigt ook Patrick Busschots, general manager van Universal België, dat vandaag de platen van Adamo uitbrengt. “Sinds hij bij ons getekend heeft, staat Adamo er weer. Omdat we hem omringd hebben met nieuw talent en moderne producers.” Drie jaar jaar geleden nam hij zijn grootste hits opnieuw op met een aantal topnamen uit de Franse popmuziek, waaronder Isabelle Boulay, Laurent Voulzy, Bénabar, Cali en Thomas Dutronc. Daardoor werd Adamo met succes bij een nieuwe generatie gelanceerd. Al na een paar weken was de plaat zowel in België als Frankrijk goed voor platina, en nadien zag je dat er veel nieuwe mensen naar zijn optredens kwamen kijken. Vijftien jaar eerder was de zanger ook al eens door een jonger publiek ontdekt toen Arno hem weer hip maakte door samen ‘Les filles du bord de mer’ op te nemen, een nummer waarmee Adamo in 1965 ook al eens een hit had gehad.

Rappers

“De reden waarom Madonna al zolang meedraait”, zegt Busschots, “is dat ze zich keer op keer met jonge hippe namen omringt, waardoor ze steeds weer de aandacht van de media trekt. Op zijn eigen manier doet Adamo precies hetzelfde. Zelfs als er hiphopartiesten op zijn nummers komen mee rappen, wat al een paar keer gebeurd is, overigens, blijft hij te allen tijde zichzelf. En dat is, uiteraard, een kwaliteit die alleen voor de allergrootsten is weggelegd. Ik geef je op een briefje dat Adamo zijn laatste troef nog niet heeft uitgespeeld. Hij blijft niet alleen bezig, maar levert na al die jaren nog steeds kwalitatief hoogstaand materiaal af. Ook dat maakt van hem een uitzonderlijk artiest.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234