Maandag 14/06/2021

ACV-voorzitter Luc Cortebeeck haalt fel uit naar voorgestelde oplossing voor B-H-V

11.11.11: 'Wie beslist om Ontwikkelingssamenwerking te federaliseren, beseft er de gevolgen niet van'

'Splitsing ontwikkelingssamenwerking is kafkaiaans'

Kafkaiaans. ACV-voorzitter Luc Cortebeeck liet weinig ruimte voor twijfel over zijn inschatting van de regionalisering van de ontwikkelingssamenwerking. Is dat op zich al onwenselijk, dan wordt het voor Cortebeeck zo mogelijk nog stuitender dat die splitsing onderdeel is van de ruilhandel tussen Vlamingen en Walen in het dossier-B-H-V. En ook de sector zelf is niet meteen blij. 'Een gebrek aan respect voor het Zuiden.'

Brussel

Eigen berichtgeving

Fabian Lefevere

Niet met een splitsing, zoals inmiddels bekend, maar met een traditioneel geworden koppeling van dossiers zal deze week allicht een eind gemaakt worden aan de problemen met 's lands bekendste kieskring. Het moet al goed fout lopen deze week wil dat niet de oplossing zijn. De Vlamingen moeten een compensatie krijgen om het niet splitsen verteerbaar te maken, dus zouden ze een regionalisering van Energie, Verkeer en Ontwikkelingssamenwerking cadeau krijgen.

Die constructie is hoe dan ook niet naar de smaak van ACV-voorzitter Luc Cortebeeck en op het ACV-congres haalde hij er dan ook hard naar uit. "Niet dat het de stiel is van het ACV om iets te zeggen over B-H-V. Maar wat wel tot onze stiel behoort, is het ontwikkelingsbeleid. Als men dat verder regionaliseert, bijvoorbeeld omdat men het B-H-V-probleem niet kan oplossen, dan is dat kafkaiaans. Wij vinden het goed dat Vlaanderen ook zijn deel doet, zoals nu. Maar als men verder gaat dan dat staart België naar zijn eigen navel, en niet naar het Zuiden."

"Ik kan me niet voorstellen dat Vlaanderen zo'n ander ontwikkelingssamenwerkingsbeleid zou voeren dan Wallonië", lichtte Cortebeeck gisteren zijn uitspraken van een dag eerder toe. "Het probleem is echter dat je met een splitsing de massa verkleint. Je maakt het werk moeilijker en duurder met een splitsing. Er zal veel meer bovenbouw nodig zijn hier en minder geld naar de projecten gaan. Zo dom als wat. Dat verdient hoe dan ook een dieper debat, waarvan ik niet weet of het er komt. Ik hoop van wel. Want ik bezoek veel projecten en ik hoor daar de noodkreet van de mensen op het terrein die me telkens weer zeggen dat een splitsing geen enkele zin heeft."

Cortebeeck staat niet alleen met zijn stelling. Onder Eddy Boutmans werd gepeild naar de attitude binnen de sector van ontwikkelingssamenwerking over een mogelijke federalisering en die was ronduit negatief. Zevenentachtig procent van de respondenten kantte zich ertegen, en dat deed ook de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling in een in 2001 verschenen rapport. "Dit komt neer op een gebrek aan respect voor de landen in het Zuiden", is de commentaar van Bogdan Vanden Berghe, campagneleider voor 11.11.11, de koepel van de Vlaamse Noord-Zuidbeweging.

Met een eventuele federalisering van Ontwikkelingssamenwerking komt de overheid ook een eerder gemaakt engagement niet na. Toen die splitsing in de Lambermontakkoorden werd ingeschreven, werd daar ook aan toegevoegd dat ze nog zou doorgepraat worden met de sector. Vanden Berghe: "En dat is nooit gebeurd. Wij blijven vragen dat dat wel zou gebeuren."

Vanden Berghe stoort er zich vooral aan dat de eerder aangekondigde regionalisering van Ontwikkelingssamenwerking gekoppeld wordt aan Brussel-Halle-Vilvoorde. "Met die koehandel hebben we inderdaad grote problemen. Als je een beleid voor ontwikkelingssamenwerking uitstippelt, is dat toch altijd in het belang van het Zuiden? Voor ons is net dat de definitie van ontwikkelingssamenwerking. Maar dat principe lijkt hier niet te gelden."

Als straks Ontwikkelingssamenwerking gedemonteerd wordt, dan valt de bevoegdheid ervoor onder zes verschillende gemeenschappen. "Die elk hun eigen prioriteiten zullen hebben, terwijl er nog een lijst is van achttien landen die prioriteit krijgen", zegt Vanden Berghe. "Bovendien is ontwikkelingssamenwerking meer dan de som van de projecten. Dat hangt samen met het beleid van bijvoorbeeld Buitenlandse Zaken. Stel: Buitenlandse Zaken heeft problemen met een land, maar een gewest beslist toch ontwikkelingssamenwerking te verlenen. Het is een beetje als met de wapenhandel, die nu ook geregionaliseerd is. Karel De Gucht probeert de vrede te bevorderen in Kongo, maar een gewest beslist om wapens te leveren. Een ander probleem: ontwikkelingssamenwerking wordt per definitie gemaakt in de schoot van internationale instellingen als de Wereldbank, het IMF, de Verenigde Naties. Nu heeft België daar nog een relatief groot gewicht als het over ontwikkelingssamenwerking gaat. Maar wie zal ons straks vertegenwoordigen als de materie gesplitst wordt. Nee, wie deze beslissing neemt, beseft er de gevolgen niet van."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234