Woensdag 28/07/2021

'Actua moet entertainen'

De vernieuwing van Canvas was een slag in het water, maar vanaf maandag krijgt de zender een nieuwe start. Met 'De afspraak', dat meer een praatprogramma wordt, en met 'Terzake' terug op het oude vertrouwde uur. 'De periode van de grote theorieën is voorbij. Nu is het 'back to basics'', zegt hoofdredacteur Carl Voet.

De marmeren achtergrond is gebleven, maar Terzake doet het voortaan zonder designmeubels en warm tapijt. Kathleen Cools en Annelies Beck nemen plaats aan de tafel die tot voor enkele weken in studio van De afspraak stond. Omdat het loungy decor van Terzake bij de late avond paste maar niet bij wat het programma nu weer gaat uitstralen, zegt hoofdredacteur Carl Voet. "Terzake moet gaan voor het scherpe, kritische gesprek. Het moet sneller en gebalder. Het klassieke recept dus, zoals het was voor de vernieuwing."

Maar ook De afspraak wordt anders. De langere, vaak wat kunstzinnige reportages hebben geen plaats meer. Nu staat het gesprek centraal. Daarom krijgt Bart Schols een lange desk waaraan iedere avond een viertal gasten aanschuiven. "Die zullen er van bij de start zitten," zegt Voet. "We mikken op interactie. De afspraak behoudt ook zijn brede waaier van onderwerpen en krijgt nog meer vrijheid. De druk van de actualiteit zit nu bij Terzake."

Komen Terzake en De afspraak zo niet in elkaars vaarwater? Sommige onderwerpen zullen in beide programma's kunnen.

Carl Voet: "Het nieuws van de dag, de figuur van de dag zit in Terzake. De creatievere aanpak van de actualiteit is voor De afspraak. Eenzelfde onderwerp kan in beide, maar dan op een andere manier. We zullen dat goed op elkaar afstemmen."

Met een kort journaal, Terzake en De afspraak worden drie programma's in één uur gepropt. Is dit een tijdelijke oplossing, om in september met één programma van een uur te komen?

"We focussen op januari. Laat ons dat eerst goed zetten en zien hoe de kijker reageert. Op dit moment kijken we niet verder.

"Vorig najaar kreeg ik altijd twee reacties. Dat Terzake veel te laat zonder vast uitzenduur zat, en dat men blij verrast is over wat men in De afspraak gezien had. Er zijn veel interessante onderwerpen en mensen gepasseerd, alleen had dat programma het nadeel dat het vanuit het niets vertrok. Het nieuwe schema is een eenvoudige oplossing voor die twee problemen: De afspraak krijgt een trekker, en Terzake zit niet langer op een uur dat in Vlaanderen de lichten uitgaan."

De vernieuwing was gebaseerd op een groot onderzoek waaruit zou blijken dat de Vlaamse kijker om 20 uur niet op harde actua zit te wachten. Is dat nu veranderd?

"Geen enkel onderzoek zei natuurlijk dat Terzake met glijdende uren moest worden uitgezonden rond elf uur. Dat onderzoek toont vooral dat het mediagebruik van de mensen verandert en daar zullen we blijvend rekening mee moeten houden. Verschuivingen naar digitaal, mensen die de hele dag door nieuws binnenkrijgen... Mensen kijken in de eerste plaats naar televisie om geëntertaind te worden. Ook actualiefhebbers moet je niet over de pijngrens trekken. Actua moet onderhoudend zijn, en dat is waar we met De afspraak op blijven inzetten: het moet je kijkplezier geven. Dat geldt ook voor Terzake trouwens.

"Met de soaps zit je natuurlijk in een concurrentieel slot. We zullen maandag niet plots 300.000 kijkers halen. Het zal vechten zijn voor elke kijker, maar we kunnen opnieuw opbouwen. En bij het terreuralarm is gebleken dat de kijker ons nog weet te vinden. We zijn het actuapubliek niet kwijt."

De hervorming heeft diepe wonden geslagen bij de redactie, waar men het gevoel heeft dat er niet naar hen geluisterd is. De aanpak, het uitzenduur, de toon... Alles is opgelegd door Canvas. Had u daar niet meer op uw strepen moeten staan?

"Ik had ook wel iets verwacht van een start om half negen met De afspraak. De soaps lopen ten einde, mensen gaan wat zoeken... Maar dat hebben we met z'n allen onderschat. De hervorming van Canvas is ook heel erg vanuit het conceptuele vertrokken. Nu is het back to basics en terug naar het gezond verstand. Laat de grote theorieën maar even achterwege.

"Op dit moment is er ook een goed contact met Canvas. Yves Podevyn is ons aanspreekpunt en hij heeft veel ervaring met de nieuwsdienst als regisseur en vormgever. Dat loopt allemaal prima."

Beter dan vroeger?

"Dat zul je me niet horen zeggen." (lacht)

Is de rust al teruggekeerd op de redactie na alle ophef rond het interview met Younes Delefortrie in De afspraak?

"We hebben daar een aantal lessen uit getrokken. De communicatie verloopt bijvoorbeeld voortaan via mij. Met Bart (Schols, jdb) is ook alles uitgepraat. Het incident is gesloten en we hebben het achter ons gelaten."

De redactieraad diende toen een motie van wantrouwen in tegen algemeen hoofdredacteur Luc Rademakers. Begreep u dat ze dat deed?

"Nee, want dan had ik de redactieleden gelijk gegeven. Ik ging er niet mee akkoord. We zijn daar ook onmiddellijk duidelijk in geweest: een motie tegen Luc is een motie tegen het hele college van hoofdredacteurs."

Heeft het bemiddelingstraject dat daarop opgestart werd al voor verbetering gezorgd?

"Er is heel open, constructief en toekomstgericht gewerkt en gepraat. We zullen dat binnenkort neerleggen. Dat moest zijn tijd wat nemen."

Het vertrouwen komt dus terug?

"We hebben de voorbije weken fantastische programma's gemaakt. In de dagelijkse werking merk je daar weinig van. Maar het is tijd dat we er een punt achter kunnen zetten en terug op de programma's focussen. De energie die je in bemiddeling steekt kan je niet in programma's steken."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234