Vrijdag 25/09/2020

Actrice Jeanne Moreau opent ‘bloedig’ festival van Avignon

Vlaanderen is in Avignon ook deze editie weer stevig vertegenwoordigd. Dit keer nemen Jan Fabre, Jan Lauwers en Johan Simons met NTGent de honneurs waar.

Het was niet in de Cour d’Honneur van het Pausenpaleis, maar in de ‘carrière Boulbon’, een steengroeve op zo’n 15 kilometer van Avignon, dat het festival dinsdag zijn officiële première beleefde. Een breekbaar ogende Jeanne Moreau (81), een sjaal om haar schouders geslagen tegen de kilte, las er een bewerking voor van Flavius Josephus’ De Joodse Oorlog. De actrice werd geregisseerd door de Israëlische cineast Amos Gitaï en terzijde gestaan door een internationaal gezelschap acteurs en muzikanten. Voor Moreau was haar aanwezigheid in Avignon overigens bepaald geen primeur. Ze was er als 19-jarige ook al bij toen het festival in 1947 van start ging.

Gratis voorstellingen

Een paar uur voordat de grande dame van de Franse cinema het woord nam, was ‘Avignon 2009’ al officieus geopend. Zoals dat sinds 2007 gebruikelijk is, trok een vrolijke stoet van honderden kunstenaars en artiesten in de namiddag met veel rumoer door de straten van de voormalige Pausenstad. Zij zullen de komende weken het ‘off programma’ voor hun rekening nemen, de zeer goedkope of zelfs gratis voorstellingen die te zien zijn naast het officiële gedeelte.Toch ligt de nadruk in Avignon dit jaar niet op de luim, maar op de ernst. Het curatorenduo Vincent Baudriller en Hortense Archambault heeft samen met de in België vrij onbekende regisseur Wadji Mouawad een programma samengesteld waarin oorlogen en geweld centraal staan. Amos Gitaï bijvoorbeeld zal behalve zijn openingsstuk, dat hij in 1993 al eens opvoerde in het voormalige Joodse getto in Venetië, ook twee films van zijn hand vertonen over het hedendaagse conflict tussen de Israëli’s en de Palestijnen. Kedma (2002) gaat over de gevechten tussen Joden, Arabieren en Britten in 1948, Kippour (2000) over de Jom Kippoer-oorlog in 1973. Daarnaast is er het imposante vierluik Le Sang des promesses van Mouawad zelf, die in Libanon werd geboren en later verhuisde naar Frankrijk en Canada. In deze maar liefst elf uur durende voorstelling volgt de 41-jarige regisseur verschillende karakters die naar hun thuisland terugkeren op zoek naar hun identiteit. De Libanese burgeroorlog speelt daarbij een centrale rol. Mouawad verklaarde zijn behoefte aan het vertellen van verhalen over de oorlog gisteren in Le Monde als volgt: “Omdat ik Libanon al als kind heb verlaten, was alles wat ik me ervan herinnerde in nevelen gehuld. Omdat de Libanezen in ballingschap bovendien absoluut niet over die oorlog wilden praten, groeide er bij mij een absolute noodzaak om het verhaal te vertellen.”De Libanese burgeroorlog vormt ook de achtergrond van het stuk Photo-Romance van Mouawads landgenoten Lina Saneh en Rabih Mroue. Zij maakten een bewerking van Ettore Scola’s filmklassieker Una giornata particolare uit 1977. Daarbij verplaatsten ze de actie, een kortstondige romance tussen een moeder van zes kinderen en een homoseksuele radiopresentator, van Mussolini’s Italië naar Beiroet in 2006. Ook vanuit Afrika komt het oorlogsgeweld het festival binnengesijpeld. Dieudonné Niangouna presenteert in Avignon het stuk Les Inepties volantes, over de burgeroorlog in Congo-Brazzaville in 1997 en 1999. Niangouna wachtte tien jaar voordat hij zijn ervaringen in een voorstelling verwerkte, zei hij. “Pas toen ik mijn dochter zag opgroeien, besefte ik dat mijn dochter niet wist wie ik was. En dat ik wilde praten over dingen die me diep hebben aangegrepen en die deel uitmaken van mijzelf.” Behalve bloediger is Avignon, na Edinburgh het grootste theaterevenement ter wereld, dit jaar ook internationaler dan ooit te voren. De malaise in het Franse theater duurt klaarblijkelijk nog altijd voort, en dus is het weer aan de buitenlanders om voor frisse en verrassende impulsen te zorgen. Velen van die buitenlanders zijn overigens wel oude getrouwen, zoals de Pool Krzysztof Warlikowski. Hij doet Avignon al voor de vijfde keer aan. Warlikowski’s voorstelling (A)pollonia is een collage van teksten van auteurs als Aeschylos, Euripides, Jonathan Littell en J. M. Coetzee. De titel verwijst naar een Pools meisje dat werd aangegeven bij de Duitsers omdat ze Joden had verborgen.Vlaanderen is in Avignon ook deze editie weer stevig vertegenwoordigd, zoals de laatste jaren gebruikelijk was. Dit keer nemen Jan Fabre, Jan Lauwers en Johan Simons met NTGent de honneurs waar.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234