Donderdag 15/04/2021

Actimel neemt kaap van miljard euro

Innovatie is het devies waarmee we onze economie moeten wapenen om op te tornen tegen de concurrentie wereldwijd. In de Danonefabriek in Rotselaar tonen ze hoe het moet. Het zuiveldrankje Actimel realiseerde in tien jaar tijd een omzet van meer dan een miljard euro.

Door Johan Corthouts

Rotselaar l Er wordt tempo gemaakt in de Danonefabriek in het Vlaams-Brabantse Rotselaar. Met een snelheid van 30.000 à 50.000 flesjes per uur produceren de dertien hypermoderne productielijnen dagelijks ruim zes miljoen Actimelflesjes. In de fabriek, waar non-stop wordt gedraaid, bedraagt de jaarlijkse productie 2,2 miljard 100 milliliterflesjes.

Het gros van de productie is bestemd voor het buitenland. Actimel wordt in dertig landen verkocht. Vorig jaar nam het zuiveldrankje de kaap van een miljard euro omzet (België: 27 miljoen euro) en de rek is nog niet uit de verkoop. Op de site van Rotselaar wordt er 15 miljoen euro geïnvesteerd om de productie vanaf 2008 met 20 procent uit te breiden.

De verkoop van Actimel wereldwijd steeg de voorbije jaren ongeveer 15 procent per jaar. De reden van dat succes? "We bieden een lekker zuivelproduct aan, dat ook goed is voor de gezondheid. Zo'n product slaat aan bij de consument", zegt Jean-Benoit Schrans, communicatiedirecteur bij Danone België.

Over die gezondheidsclaims bestond jarenlang twijfel, maar intussen is ook de medische wereld bijgedraaid in haar opinie over het drankje, dat vergelijkbaar is met het Japanse zuiveldrankje Yakult. "Het drankje is geen medicijn, maar bevat een bijzonder ferment - de lactobacillus casei immunitas - dat de consument helpt zijn natuurlijke weerstand te verhogen. Voorwaarde is wel dat de consument op een gezonde manier eet", zegt Schrans.

België was de eerste markt waar Actimel in 1994 werd gelanceerd. Voor de fabriek van Rotselaar is de productie van Actimel een schot in de roos. In tien jaar tijd gingen de geproduceerde volumes negenmaal hoger. De werkgelegenheid volgde. Voor 1994 werkten er minder dan 100 mensen in Rotselaar; vandaag telt de fabriek 450 werknemers.

Rotselaar is de enige fabriek van Danone waar Actimel wordt geproduceerd. De productiesite, die vorige week voor het eerst werd opengesteld voor de pers, heeft voor de Franse groep dan ook een hoge strategische waarde. Over de hoge Belgische loonkosten horen ze in Rotselaar vanuit het hoofdkwartier in Parijs weinig gemor.

"Bij ons wordt de hogere loonkost gecompenseerd door hogere efficiëntie. We krijgen enorm veel steun van onze werknemers. Zonder hun voorstellen om de fabriek beter te laten werken, zouden we niet slagen in onze opdracht", zegt Kay Gorgus, de Duitse directeur van de fabriek.

Actimel is niet het enige succesproduct van Danone. Met Activia (helpt als middel tegen constipatie en verteringsproblemen) en Danacol (cholesterolverlagend) heeft de Franse groep nog twee andere topproducten in huis. Vorig jaar lieten ze een omzetgroei optekenen van ongeveer 30 procent.

In België bijvoorbeeld hebben Actimel, Activia en Danacol volgens cijfers van Danone een marktaandeel van liefst 70 procent in het segment van de gezonde zuivelproducten.

Met de introductie van zulke 'functionele' producten koos Danone in de jaren negentig voor een nieuwe innovatieve strategie. Die heeft de groep tot dusver geen windeieren gelegd. Terwijl de jaarlijkse groei tien jaar geleden amper 2,6 procent bedroeg, groeide de omzet van het 90.000 werknemers tellende Danone naar 6,7 procent in 2005. Voor 2006 worden nog meer rooskleurige cijfers verwacht.

Gezien de omzetgroei en de hogere winstmarges die met functionele producten worden gehaald, wil Danone nog meer van die producten op de markt brengen (zie kader). Minder winstgevende activiteiten werden afgestoten. De voorbije jaren slankte Danone fors af. Een kwart van de omzet werd van de hand gedaan: Liebig (soep), Kronenbourg (bier), Panzani (pasta) en onlangs nog Lea & Perrins (sauzen).

Vandaag zijn de activiteiten beperkt tot drie categorieën: dranken (Evian, Volvic), verse zuivelproducten (Actimel, Activia, Danacol, Vitalinea, Petit Gervais, Danio, Danoneyoghurt...) en koekjes (Lu). In 2005 zette Danone 13 miljard euro om. Dat is evenveel als in 1998, toen Danone volop bezig was met zijn eigen uitverkoop.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234