Zondag 11/04/2021

Actimel en Kronenbourg

Franse voedingsgroep verkocht vorig jaar onder meer Galbani en Kronenbourg

helpen Danone

De Franse groep Danone, de grootste yoghurtproducent ter wereld, heeft zijn nettowinst in 2002 zien vertienvoudigen, geholpen door de sterke vraag naar Actimel-drankjes en de verkoop van de bierafdeling Kronenbourg. Het winstcijfer van Danone kwam uit op 1,28 miljard euro. In 2001 haalde Danone een winst van 132 miljoen euro.

De winst die Danone gisteren publiceerde, lag in de lijn van de verwachtingen van de meeste analisten. Maar de Franse voedingsgroep verraste beleggers wel met de mededeling dat het dit jaar een organische groei van vijf tot zeven procent wil halen en zijn winstmarge hoopt te verhogen met 0,2 tot 0,4 procent. Heel wat bedrijven weigeren dezer dagen voorspellingen te maken over hun vooruitzichten voor 2003.

Danone verkocht Kronenbourg vorig jaar voor 1,5 miljard euro aan de Britse brouwerijgroep Scottish & Newcastle. Daarnaast verkocht het ook het Italiaanse merk Galbani, bekend om zijn kaas en vleeswaren. Ook een Amerikaanse afdeling die waterfonteinen verkoopt, ging de deur uit. Door die verkopen daalde de omzet, maar verbeterde de winstmarge van Danone. De groep haalde in 2002 een winstmarge van 11,7 procent, 61 basispunten meer dan in 2001.

Zonder rekening te houden met de verkoop van de drie belangrijke onderdelen - op organische basis dus - groeide de omzet van Danone toch met zes procent. Die stijging dankt Danone vooral aan zijn zuivelafdeling, die onder meer yoghurt, platte kaas en Actimel-drankjes verkoopt. De zuivelafdeling zag haar verkoop vorig jaar met 9,4 procent stijgen. Danone zegt dat ook de waterafdeling, die onder meer Evian op de markt brengt, het nu weer beter doet.

Behalve Danone publiceerde ook de Nederlands-Britse soep-tot-zeepgroep Unilever gisteren cijfers. Daaruit bleek dat de winst met dertien procent gestegen was. Toch waarschuwde Unilever ervoor dat de winst dit jaar 200 miljoen euro lager zal liggen. Die daling wordt veroorzaakt door hogere kosten voor het pensioenfonds van Unilever. Ook de Britse drankengroep Cadbury Schweppes kwam deze week met een waarschuwing. Cadbury zei dat de markt voor softdrinks in de VS er niet goed voorstaat.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234