Donderdag 15/04/2021

Actimel en Activia hoeven (even) niet meer gezond te zijn

Het Europese Agentschap voor Voedselveiligheid hoeft Activia en Actimel niet als gezonde producten te erkennen. De Franse voedingsgroep Danone, die de yoghurts produceert, maakte gisteren bekend dat het zijn aanvraag tot erkenning heeft teruggetrokken.

Voedingsgigant Danone trekt aanvraag tot erkenning bij Europees voedselagentschap terug

PARIJS

Analisten menen dat Danone vooral de kwalijke gevolgen van een nakende afwijzing wil beperken. Woordvoerders van de voedingsgigant houden evenwel vol dat het slechts de pauzetoets heeft ingedrukt tot er meer duidelijkheid is ‘welke criteria de toezichthouder precies hanteert voor de erkenning’.

Danone zette de veelkleurige Actimel-flesjes destijds op de markt als probiotica met een “uniek concentraat van meer dan 10 miljard goede bacteriën”. Actimel drinken, claimde de groep, zou de natuurlijke weerstand helpen versterken. De groene Activia-yoghurts kregen vergelijkbare slogans mee: ze zouden onder meer voor een betere spijsvertering en een vlottere darmflora zorgen en ze zouden ook de natuurlijke weerstand versterken. Danone België laat weten dat het die woorden ook in de lopende reclamecampagnes niet zal intrekken. Ook niet nu de erkenningsaanvraag teruggetrokken is.

Ook de consumentenverening Test-Aankoop bevestigt dat gefermenteerde melkdrankjes als Actimel voedzaam en rijk aan eiwitten zijn. Daardoor hebben ze inderdaad een goed effect op de darmflora. Maar beweren dat ze de weerstand versterken gaat volgens de consumentenorganisatie te ver: “Het is niet bewezen dat wie deze producten dagelijks inneemt, minder snel ziek zal worden of bij ziekte sneller zal genezen, zoals de reclamecampagnes beweren”, klinkt het bij Test-Aankoop. En daar ligt de knoop.

De Europese wetgeving over welke producten positieve effecten op de gezondheid mogen claimen, en welke niet, is de jongste tijd verstrengd. Het Europese Voedselagentschap (EFSA) voert ze bovendien naar de letter uit, zoals ze bij Danone aan den lijve ondervonden: Immunofortis, een ingrediënt dat de voedingsgroep in zijn babyvoeding mengt, werd in februari nog een erkenning als gezond product geweigerd. Alles wijst erop dat Danone de aanvragen die het indiende voor zijn succesproducten Activia en Actimel ingetrokken heeft om niet voor hetzelfde voldongen feit te staan, nu verwacht werd dat de Europese toezichthouder zich op korte termijn over de erkenning van Actimel en Activia zou uitspreken. “Door de eer aan zichzelf te houden, koopt Danone zich meer tijd om de status van gezond product te argumenteren”, zegt een analist. “Bovendien kan de groep de gevolgen van een afwijzing op de beurskoers binnen de perken houden.”

Toch stuurden de mededelingen over Actimel en Activia Danones aandeel op de Franse beurs 1 procent naar beneden, ondanks de riante omzetgroei die Danone voor het eerste kwartaal bekendmaakte. Maar Actimel en Activia genereren dan ook een kwart van de totale omzet van de Franse voedingsgroep - samen 3,7 miljard euro per jaar. Bovendien heeft Danone ook bepaald slechte ervaringen met gezondheidsclaims die weer ingetrokken worden: in januari kreeg het Amerikaanse dochterbedrijf van de groep nog een forse claim aan zijn broek omdat het Activia ten onrechte als een gezond product in de markt had gezet in de VS - tegen een meerprijs voor de klant van 30 procent.

Danone zelf verzekert echter dat het niet twijfelt aan de producten: volgens het bedrijf worden de heilzame effecten van Activia in 17 wetenschappelijke publicaties aangetoond, en die van Actimel in 26 studies. “De aanvraag werd tijdelijk teruggetrokken omdat het onduidelijk is op basis van welke criteria de EFSA de aanvragen toetst”, klinkt het bij de voedingsgroep. Op 1 juni zitten de voedingsindustrie en de EFSA trouwens samen om meer duidelijkheid te krijgen over hoe de regelgeving toegepast wordt. “De materie is complex”, zegt een woordvoerster van Danone, “en vele bedrijven stellen zich vragen over de manier waarop de evaluaties uitgevoerd worden. Overigens zijn daarom al 170 dossiers teruggetrokken.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234