Dinsdag 14/07/2020

'Acteurs kijken niet meer neer op jeugdtheater'

Bekend van verschillende theaterproducties, tv-series en films als Mamma Medea, Kinderen van Dewindt en Windkracht 10. Speelt nu mee in Kleine Koning December van HETPALEIS en Het Gevolg.

Hij is zenuwachtig, zegt hij. Een vreemde uitspraak uit de mond van iemand met veertig jaar speelervaring. Maar Vic De Wachter is een volwassen publiek gewend. Nu moet hij een zaal vol zes- tot achtjarigen trotseren. Alleen dan nog, met een monoloog van vijftig minuten en zo goed als geen decor. Een mens zou van minder nerveus worden.

"Ik ga gewoon hetzelfde doen als altijd. Groter spelen omdat het voor kinderen is, daar geloof ik niet in. Dan verwachten ze net meer. Nee, dit is een lieve, zachte vertelling. En zo speel ik het ook. Niet zot of overdreven, maar gewoon. Zoals ik ook voor volwassenen zou spelen."

In Kleine Koning December is De Wachter zowel een oude man als een kleine koning die in de muur leeft. Of beter: die in het hoofd van de oude man leeft.

Zware kost

Het stuk is gebaseerd op een boek van de Duitse schrijver Axel Hacke. Over het leven en de dood. "Koning December II komt uit een land waar je groot wordt geboren en alsmaar kleiner wordt en meer vergeet. Hier en daar hebben we wat zaken uit het boek versimpeld, want het is geen licht thema voor kinderen. Tijdens try-outs merk je dat je ze soms even kwijt bent. Dat ze even in hun eigen wereld zitten. Dan is dat maar zo. Ik ga dan niet opeens anders spelen om ze alsnog te overtuigen van het nut van een bepaalde scène. Ze moeten ook niet alles begrijpen, hun fantasie vult de rest wel in."

"In die zin kun je van alles in het stuk lezen: het einde van de kindertijd, de nood om bewust te leven, een link met dementie en de vraag wat het leven eigenlijk is en wanneer het eigenlijk stopt. Zware kost? De ouders zullen andere dingen uit de voorstelling halen dan de kinderen. Voor de moeilijkheidsgraad vertrouw ik volledig op Stefan (Perceval, de regisseur, KVDP). Hij heeft daar pakken meer ervaring mee. Hij heeft me ook overtuigd om dit te doen. En daar ben ik blij om. Het is nieuw, spannend, anders. Het gaat weer helemaal om het speelplezier. De tijd dat acteurs neerkeken op jeugdtheater ligt al ver achter ons."

"Ik zie het als een uitdaging, hoe lelijk dat woord ook klinkt. Je speelt voor een publiek dat je op een heel andere manier moet proberen pakken. De spanning is groter: ga ik ze wel bereiken? Volwassenen hebben die aangeleerde beleefdheid dat ze de voorstelling stil uitzitten, ook al vinden ze het maar niets. Kinderen reageren veel eerlijker en puur. Na die try-outs krijg je ook de vreemdste associaties te horen. Dat zij ook stemmen horen in de muren als ze 's avonds in hun bed liggen."

Zijn eerste theaterervaring? Een schoolvoorstelling van Peter en de wolf. "Dat zit al heel ver. Eigenlijk ging ik als kind weinig naar theater kijken. Nu vind ik dat je daar niet vroeg genoeg mee kunt beginnen. Vijftien is bijvoorbeeld veel te laat. Dan riskeer je dat ze het al snel belachelijk vinden. Ik heb ooit een schoolvoorstelling gespeeld voor pubers. Die braken het kot af. Verschrikkelijk."

Gaat vandaag in première. Meer info en speeldata op www.hetpaleis.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234