Zaterdag 26/11/2022

'Acteurs hebben nu eenmaal grote ego's'

Scenarist-regisseur Karim Dridi over zijn relatiekomedie/gijzelingsdrama 'Hors Jeu'

Het moest er eens van komen dat Rossy De Palma (die-met-die-neus uit de vroege films van Almodovar) op het witte doek vereeuwigd zou worden als Cleopatra. In Hors Jeu, de nieuwste film van Karim Dridi, promoot ze als de Egyptische koningin van weleer het zuivelproduct Eros in een reclamespotje. Haar personage, de flamboyante Concepción, weigert zich voor deze vertolking topless te tonen en komt aldus in aanvaring met de regisseur. Ze maakt haar artistieke argumenten duidelijk middels enige rake klappen en wordt in het handgemeen bijgestaan door medespeler Ange (rol van Philippe Ambrosini). Beide onfortuinlijke acteurs zetten zich door hun actie voor de zoveelste keer buitenspel, maar dat kan hen niet deren. Ze hebben nu elkaar en koesteren hogere ambities dan een reclamefilmpje.

"Op het eerste gezicht lijkt Hors Jeu een film van acteurs over acteurs", zo licht de scenarist-regisseur toe. "Maar volgens mij zijn de problemen van Ange en Concepción herkenbaar voor heel wat andere mensen. Ze staan op het punt om door te breken, als men ze maar een kans zou willen geven. Ook in andere sectoren kan men dat gevoel hebben van 'buitenspel' te staan. Het is een metafoor voor iedereen die uit de boot dreigt te vallen, omwille van een vage, ongrijpbare selectie. Daarom heb ik ook gekozen voor Rossy De Palma en Philippe Ambrosini. Ze hebben iets alledaags en tegelijk iets aparts. Ze zijn geen afgestofte schoonheidsidealen, de kijker kan zich makkelijk met hen identificeren."

Tijdens het gesprek blijkt dat de sociale boodschap regisseur Dridi nauw aan het hart ligt. Hij maakt films vanuit een ideaal en hoopt daarmee een alternatief te bieden voor de suprematie van de Amerikaanse cultuur, die hij verafschuwt. "Dat wil niet zeggen dat ik hetzelfde soort films wil maken als Ken Loach; zijn engagement is meer uitgesproken. Ik wil de mensen in de eerste plaats ontspannen en hamer mijn boodschap er niet in. Dat neemt niet weg dat ik een grote bewondering heb voor Loach. Onze manier van werken met acteurs valt wel goed te vergelijken. Ook Rossy en Philippe kregen hun teksten pas op de dag dat de scène werd opgenomen. Dat levert meer sprankelende vertolkingen op, maar brengt ook risico's met zich mee."

Deze verdienstelijke film wordt gekenmerkt door een opvallende stijlbreuk halverwege. Hors Jeu gaat van start als een eigenzinnige relatiekomedie en slaat plots om in een donker gijzelingsdrama. De amoureuze lotgevallen van Ange en Concepción worden oorspronkelijk op een luchtige manier voorgesteld. Niet alle middelen die regisseur Dridi daarvoor gebruikt, zijn even inventief: een gezamenlijke drugstrip in visuele franjes gewikkeld is niet erg nieuw, maar blijft fascineren.

De Palma en Ambrosini blijven lange tijd op zoek naar hun personages, maar op het moment dat de kleurige buitenopnamen wegvallen, trekken ze in het tweede gedeelte de film moeiteloos naar zich toe. Met verbeten wanhoop gijzelen Ange en Concepción een aantal bekende acteurs om zo de verhouding tussen kanslozen en geprivilegieerden met geweld om te keren. "Ik vond het een interessant idee om de tegenstellingen die in de film verweven zitten, ook visueel uit te werken", verklaart Dridi. "Zoete romantiek tegenover bitter geweld, humor tegenover ernst, de ene klasse in regelrechte confrontatie gebracht met de andere."

"Het tweede deel was in ieder geval stukken moeilijker te realiseren dan het eerste. Na een ongebreidelde vrijheid van locaties sloot ik me op in een huis clos. Je verbindt op dat moment de handeling aan één plaats, terwijl je toch wil vermijden dat de film al te toneelmatig zou overkomen. Ik kan je verzekeren dat er in een besloten ruimte slechts een eindig aantal plekken zijn om je camera neer te zetten. We hebben ze waarschijnlijk allemaal eens geprobeerd. De kijker die geïnteresseerd is in Franse film, zal zich in dit gedeelte overigens kunnen verheugen over het optreden van een aantal bekende acteurs, die min of meer zichzelf spelen."

Regisseur Karim Dridi wist inderdaad Patrick Bruel, Clotilde Coureau, Arielle Dombasle, Michel Galabru en Miou-Miou als gijzelaars te strikken. "Zij spelen voor een groot stuk zichzelf en waren bereid tot een grote dosis zelfspot. De arrogantie en de zelfingenomenheid, die enkelen van hen tentoonspreiden, bevonden zich natuurlijk al op voorhand in het scenario. Maar ook tijdens de opnamen werd er af en toe over de grootte van een rol of een close-up gestreden. Acteurs hebben nu eenmaal grote ego's." (LW)

TITEL: Hors Jeu. REGIE en SCENARIO: Karim Dridi. FOTOGRAFIE: Patrick Blossier. MUZIEK: Andreas Roe. PRODUCTIE: Jacques Attia. VERTOLKING: Philippe Ambrosini, Rossy De Palma, Patrick Bruel, Clotilde Coureau, Arielle Dombasle, Michel Galabru en Miou-Miou.

Frankrijk, 1998, kleur, 95 min. Gedistribueerd door Cinéart.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234