Dinsdag 18/02/2020

Acteur Keanu Reeves en regisseur Francis Lawrence over de film 'Constantine'

Reeves: 'Een film waarin iemand zijn polsen oversnijdt en zijn sigaret uitdrukt in zijn eigen bloed is inderdaad een echte familiefilm'

Een helse manier om zijn hemel te verdienen

John Constantine is een cynische en vermoeide privé-detective. Zo zijn er wel meer, zeker in het 'film noir'-genre, waar deze debuutfilm van de Amerikaanse regisseur Francis Lawrence zo nu en dan naar knipoogt. De rol van Constantine wordt vertolkt door Keanu 'Matrix' Reeves, die dit personage blijkbaar helemaal zag zitten: 'I love the guy.' Het is makkelijk te begrijpen waarom. Keanu Reeves gedraagt zich zelf ook als een cynische en vermoeide filmster. Zijn onmiskenbare cool-factor op het grote scherm oogt in werkelijkheid vooral kil en koud.

Madrid

Eigen berichtgeving

Jan Temmerman

Voor het scenario van de film Constantine werd inspiratie geput uit de stripreeks Hellblazer, waarin John Constantine een 'Liverpudlian' bleek te zijn. Dat werd veranderd, dus nu loopt deze 'private eye' rond in Los Angeles. Hij is daar op zoek naar demonen, die zich in menselijke gedaanten hullen om de nietsvermoedende Angelino's letterlijk en figuurlijk te beduvelen. Maar Constantine kan hen herkennen en heeft het op zich genomen om die griezels terug te sturen naar waar ze vandaan komen: naar de hel.

Constantine is daar zelf ook al eens geweest. Heel even. Zijn gave - hijzelf noemt het een vloek - om demonen te identificeren had hij namelijk al van jongsaf aan en dat joeg hem zo de daver op het lijf dat hij uiteindelijk besloot een einde aan zijn leven te maken. Maar dat lukte niet helemaal. In de goddelijke boekhouding staat nu evenwel genoteerd dat John Constantine een zelfmoordpoging heeft ondernomen en daarom niet langer recht heeft op een plaatsje in de hemel. En daar is hij behoorlijk depri van geworden. Hij vult nu zijn dagen met het opjagen en elimineren van allerlei soorten duivels gebroed in de hoop op die manier vooralsnog zijn hemel te verdienen.

Constantine werd door regisseur Francis Lawrence, die eerder naam maakte met videoclips voor onder meer Justin Timberlake, Britney Spears, Aerosmith, Garbage en Will Smith, vakkundig en met de nodige visuele bravoure ingeblikt tot een cocktail van horror, actie en suspense, overgoten met een bovennatuurlijk sausje en hier en daar besprenkeld met wat zwarte humor. Om het in de aangepaste terminologie te omschrijven: het bekijken van deze film was geen helse beproeving, maar evenmin een hemels genoegen. Als er zoiets als een filmisch vagevuur bestaat, dan zit Constantine daar zeker op zijn plaats.

Op de persconferentie zei u over uw personage: 'I love the guy'. Zou u zo iemand als vriend willen hebben?

Keanu Reeves: "Wel, het is nogal moeilijk om een vriend van Constantine te zijn, want zijn vrienden hebben de neiging om dood te gaan. Wat ik eigenlijk bedoelde, is dat ik dit personage graag vertolkt heb. En er viel heel wat te vertolken. Hij is een complex personage. Ik denk dat het publiek dat wel weet te appreciëren, en die complexiteit ook herkent. We zijn niet alleen maar goed of alleen maar slecht. We hebben allemaal onze eigen demonen en engelen."

Wat voor iemand is die John Constantine eigenlijk?

Reeves: "Een harde kerel. Cynisch en vermoeid en kwaad, maar hij kan toch ook grappig zijn."

Hij leek mij het prototype van de held tegen wil en dank.

Reeves: "Zo kun je hem ook omschrijven, ja."

Daarnet tijdens de persconferentie en nu tijdens dit interview lijkt u zelf zo'n beetje een ster tegen wil en dank.

Reeves: "Dat ben ik niet. (flauw lachje) Ik hoop dat mijn roem het gevolg is van goed werk in goede films. Een ster zijn betekent dus voor mij dat ik nieuwe mogelijkheden krijg. En hopelijk houden de mensen van wat ik daarmee doe. Als acteur, want ik voel de aandrang niet om te regisseren of te produceren. Ik wil gewoon graag met goede regisseurs en goede producers samenwerken. Ik zal mij wel tot het acteren beperken."

U hebt intussen al enige ervaring met het acteren voor een blue screen, tegenover personages of 'dingen' die er op dat moment nog niet zijn.

Reeves: "Ja, hier is er scène waarin ik met een demon moet vechten die helemaal uit insecten bestaat en die waren er inderdaad niet. Die computeranimaties worden later toegevoegd. Ik heb zoiets al eerder gedaan, ja. Het is gewoon een kwestie van je verbeelding te gebruiken."

Dit is een film met bovennatuurlijke en religieuze trekjes. Is dat iets wat u interesseert?

Reeves: "Ik vind dat de film eerder menselijke thema's behandelt. En ik hou van de originele manier waarop hij allerlei genres vermengt. Het is niet alleen een actiefilm, niet alleen een bovennatuurlijke thriller, niet alleen een griezelfilm, ook al zitten er de nodige schrikmomenten in. Constantine functioneert op al die niveaus, maar het is tegelijk meer dan dat. Het verhaal maakt weliswaar gebruik van religieuze iconen, zoals die engelen en demonen, maar het is toch vooral een menselijke film geworden. Wat is het beste en het slechtste in ons? Het zoeken naar een zingeving, dat soort zaken."

Bent u zelf gelovig?

Reeves: "Neen, ik ben niet religieus opgevoed. Ik heb eens een bijnadoodervaring gehad toen ik met mijn motor tegen een bergwand gecrasht ben. Ik was verschrikkelijk bang, maar ik heb toen geen licht gezien. Het enige wat ik dacht, een fractie voor de crash, was: 'Ik ben dood'. Ik heb nu wat research gedaan in verband met exorcisme, voor die scène met dat bezeten meisje. Maar dat was gewoon om te zien wat zo iemand doet. Hij heeft mij enkele exorcismetips gegeven. (flauw glimlachje) Ik weet dat films met religieuze elementen soms nogal gevoelig liggen, maar ik denk niet dat we met Constantine iemand in zijn geloofsovertuiging zullen shockeren of kwetsen. Dat hoop ik althans, want het was zeker de bedoeling niet. Ik kan het mij eerlijk gezegd ook niet voorstellen, maar je weet maar nooit."

Op de persconferentie noemde iemand Constantine zelfs een familiefilm.

Reeves: "Ja, een film waarin iemand zijn polsen oversnijdt en zijn sigaret uitdrukt in zijn eigen bloed. Dat is inderdaad een echte familiefilm."

Een andere omschrijving was: 'The Matrix meets The Exorcist'. Vindt u dat zelf een goede pitch?

Reeves: "Ik vind dat vooral een luie omschrijving. Maar als The Matrix absoluut met Constantine vergeleken moet worden, kan ik wel zeggen dat het allebei films zijn met filosofische elementen, die tegelijkertijd heel onderhoudend zijn, op veel verschillende niveaus. Het zijn allebei originele, visuele spektakels en als men de bioscoop verlaat, zijn er ook nog dingen om over na te denken. Als dat dus de reden is om die films met elkaar in verband te brengen, dan heb ik daar geen probleem mee."

Regisseur Francis Lawrence: "Mijn reactie? Wel, zo'n pitch lijkt me toch nogal een simplificatie. Maar ik begrijp het wel: mensen leggen meteen het verband tussen Keanu Reeves en The Matrix. Als iemand anders de rol van John Constantine had vertolkt, dan was er volgens mij niemand die naar The Matrix verwezen zou hebben. De personages van Constantine en Neo zijn zo compleet verschillend dat elke vergelijking eigenlijk belachelijk is. Neo is een held en Constantine is een antiheld. Het is dus alleen Keanu die voor die connectie zorgt. En misschien het feit dat Constantine ook zwart draagt. Wat The Exorcist betreft: in het begin is hier inderdaad ook sprake van een bezeten meisje, maar daar gaat deze film verder niet over. Dit is het verhaal van een man die zichzelf wil redden en niet in de hel terecht wil komen."

John Constantine is een personage uit het stripverhaal Hellblazer, een underground-comic die gepubliceerd werd door Vertigo, een onderafdeling van DC Comics.

Lawrence: "Ja, als stripfiguur is Constantine natuurlijk minder bekend dan Batman, Superman of Spiderman, maar dat komt wellicht omdat dit personage en zijn wereld veel donkerder zijn. Dat maakte het juist interessanter voor mij. De reden waarom filmstudio's zo geïnteresseerd zijn in stripverhalen, heeft te maken met het feit dat er bibliotheken vol comics bestaan. En als één stripverfilming succes heeft, gaat iedereen meteen op zoek naar andere stripverhalen. Maar het lijkt makkelijker dan het is, want er zijn niet zoveel echt goede comics, net zoals er niet zoveel echt goede films zijn. Je moet dus op zoek gaan naar de personages en de verhalen die er tussenuit springen."

U hebt heel wat ervaring als filmmaker, maar dit is uw eerste langspeelfilm. En dan nog voor een grote Hollywood-studio. Hoe was die ervaring?

Lawrence: "Wat het eigenlijke filmen betreft, was er niet echt zo'n groot verschil. De dagplanning, het opstellen van de shot-list, het tekenen van de storyboards, het werk op de set met de ploeg, met de acteurs, de speciale effecten, het cameramateriaal: dat waren allemaal zaken waar ik vertrouwd mee was. Wat wel nieuw was voor mij en dus een beetje vreemd, was dat zo'n grote studio zijn eigen bureaucratie heeft: het productiedepartement, de marketingafdelingen enz. Veel meetings met allerlei verschillende mensen. Het vergt een apart navigatiesysteem om daarin je weg te vinden en uit te zoeken wie je vrienden zijn en waar je mogelijke vijanden zitten."

Voor het grote publiek is Constantine uiteraard 'de nieuwe film van Keanu Reeves'. Is het ook een beetje de film van Francis Lawrence geworden?

Lawrence: "Er zitten in ieder geval verschillende zaken in die mij persoonlijk heel erg aanspreken. Ik hou van films die zich enerzijds in een bepaalde realiteit situeren, maar die anderzijds ook fantastische en magische elementen bevatten. Er is ook de donkere atmosfeer, de zwarte humor hier en daar. Er is het feit dat het verhaal toch ook enkele echte ideeën behandelt en een bepaalde complexiteit bezit. Op visueel vlak zullen er ook wel zaken zijn die mijn persoonlijke stempel dragen, maar dat gebeurt veeleer instinctief en dus kan ik die dingen er niet zo makkelijk uitpikken. Als film is Constantine niet genrespecifiek: het is deels 'film noir', deels thriller met bovennatuurlijke elementen. Maar dat betekent niet dat ik mij daarop wil laten vastpinnen. In de toekomst zou ik nog graag veel films in veel verschillende genres maken."

HH Regie Francis Lawrence Vertolking Keanu Reeves, Rachel Weisz, Tilda Swinton, Djimon Hounsou, Shia Labeouf, Pruitt Taylor Vince, Peter Stormare Land VS speelduur 121 minuten

Lawrence: 'Ik hou van films die zich in een realiteit situeren maar fantastische elementen bevatten. En het verhaal heeft toch ook enige complexiteit'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234