Zaterdag 19/10/2019

‘Acteren in een droomwereld met eigen regelsysteem’

In de kronkelige sf-thriller Inception speelt Leonardo DiCaprio Cobb, een ideeëndief die via het construeren van dromen het hoofd van anderen weet binnen te dringen. Het is de eerste sciencefictionfilm waarin DiCaprio speelt. ‘Maar de wereld van regisseur Chris Nolan is diep geworteld in wat ik eerder had gezien, dus was het niet zo’n grote vertrouwenssprong.’

Leonardo DiCaprio

over zijn rol in ‘Inception’, de blockbuster van Christopher Nolan

Leonardo DiCaprio weet perfect wat het is om in een droom te leven. Zijn normale leven klinkt namelijk als je reinste fantasie. “Mij hoor je nooit klagen over het sterrendom”, zegt de 35-jarige acteur. “Ik ben een heel bevoorrecht mens. Ik groeide op in Los Angeles, en velen van mijn vrienden zijn acteurs. Ze krijgen nog niet bij benadering de keuzes voorgeschoteld die het leven mij aanreikt. Ik zou misselijk van mezelf worden als ik over iets zou klagen. Mijn theorie: als je het sterrendom maar niets vindt en de aandacht die erbij hoort, dan moet je maar een andere job kiezen.”

DiCaprio zal niet snel van job veranderen. Het voormalige kindsterretje dat een vooraanstaand acteur werd, is van plan voort te doen zoals hij bezig was, en dat betekent belangrijke films maken met de grootste namen in de business. Het jongste voorbeeld: de kronkelige sciencefictionthriller Inception van Christopher Nolan. DiCaprio speelt Cobb, een ideeëndief die via het construeren van dromen in het hoofd van anderen weet binnen te dringen, om er ideeën te onttrekken aan of te implanteren in de dromen van mensen. Cobb is van plan ermee te stoppen maar wordt ingehuurd voor een laatste lucratieve job bij een industrieel (Watanabe), die hem vraagt een idee in de dromen van een andere man (Murphy) te planten. Ondertussen worden Cobbs eigen dromen geteisterd door de tragedie die hem zijn vrouw (rol van Clothilde Cotillard) kostte.

De film speelt zich op diverse niveaus af, springt heen en weer tussen de realiteit en dromen van de personages, en vaak is niet geheel duidelijk waar je je op een gegeven moment bevindt. “Het was een extreem ambitieus concept dat Chris probeerde uit te werken”, zegt DiCaprio. “Er zijn niet veel regisseurs die bij de studio het idee proberen te verkopen van een veelgelaagde, bijna existentiële, dramatisch sterke, surrealistische film die zich afspeelt in het hoofd van een man. Heel weinig regisseurs zouden de kans krijgen om het te doen.”

In eerdere films, als het averechts chronologische Memento (2000), had Nolan echter al bewezen dat hij de lat met succes hoog kan leggen. “Ik zag Chris aan het werk in Memento en Insomnia (2002)”, zegt DiCaprio. “Hij slaagt erin hoogst gecompliceerde plotstructuren emotioneel gewicht te geven.”

De details van de plot werden niet vrijgegeven, en dat beviel DiCaprio wel. “Nu kan ik eindelijk zeggen dat het gaat over vier toestanden van het menselijk bewustzijn die dromen voorstellen en hoe de ene de andere beïnvloedt”, zegt hij vrolijk. “Ik kan je ook vertellen dat we de film op zes locaties opgenomen hebben, gaande van besneeuwde bergtoppen van Canada tot een bestelwagen of liftschacht in Parijs of Londen.” “Maar ik vind het fantastisch dat we dat geheim zo lang bewaard hebben”, gaat hij ernstig verder. “Er gaat niets boven naar een film gaan zonder te weten wat je zult krijgen.”

DiCaprio had weinig aan zijn eigen dromen om vat te krijgen op Inception. “Eigenlijk ben ik nooit een dromer geweest”, zegt de acteur. “Ik herinner me fragmenten van mijn droom, wat jammer is. Ik wou dat ik me veel meer kon herinneren, maar ik weet nog wel dat ik droomde van acteren toen ik een kind was. Maar vanaf toen zijn er veel gaten in mijn geheugen. Voor deze film moest ik dus boeken van Freud lezen over droomanalyse. Ik heb echt onderzoek gedaan. Maar toen besefte ik dat het eigenlijk de droomwereld van onze regisseur, Chris Nolan, was. Die heeft een eigen structuur en regelsysteem.”

DiCaprio trok dus naar zijn bron en leerde de regels kennen in de woonkamer van Nolan. “Ik heb twee maanden lang om de twee dagen samen gezeten met Nolan, om te praten over de regels van zijn droomwereld”, zegt DiCaprio. “Het interessante is dat ik niet geloof dat je een bepaalde wetenschap kunt toepassen op al die dromenpsychologie. Het hangt helemaal samen met de persoon. Het is boeiend dat je dromen uit zo veel aspecten bestaan - verrassingen tijdens je dag, emoties en gedachten waarvoor je de tijd nog niet hebt gehad om ze te verwerken...” Hij voegt eraan toe dat hij het creatieve proces van het dromen is gaan waarderen. “Ik leerde dat onze geest tijdens het slapen willekeurig verschillende verhalen afvuurt, surrealistische verhalen. Wanneer we wakker worden, zouden we aandacht moeten besteden aan de dingen waarover we gedroomd hebben, omdat het helpt om zicht te krijgen op je leven.”

Een zicht krijgen op het leven van zijn personage was een ander paar mouwen. “Dit is mijn eerste sf-film”, zegt DiCaprio. “Ik had het moeilijk met sciencefiction. Ik heb een aversie tegen sommige aspecten ervan, omdat het emotioneel zwaar is om te investeren in werelden die te ver af staan van de wereld die ik ken. Maar de wereld van Chris was visueel, en diep geworteld in wat ik eerder had gezien. Zijn wereld is tactiel, en dus was het niet zo’n grote vertrouwenssprong voor mij. Ik voelde me emotioneel verwant met het personage. Ik probeerde zoveel mogelijk te integreren om het personage Cobb geloofwaardig en echt te maken.”

De opnamen in Calgary, Marokko, Londen en Parijs waren boeiend, maar ook angstaanjagend. “De sequentie in Marokko was heel zwaar”, zegt DiCaprio. “Ik moest door een massa volk lopen, en ik voelde me echt midden in een flipperkast - ik botste van Marokkaan naar Marokkaan. Dat was toch een beetje zwaar. Op het einde van de dag hadden we een hoop werk gedaan, en ik raakte niet gewond dankzij een heel professionele ploeg die goed voor me zorgde.”

De duistere toon van Inception zet de film een beetje op dezelfde lijn als die andere waarin DiCaprio meespeelde in 2010, Shutter Island van Martin Scorsese. Toch ontkent hij dat hij aan een ‘duistere periode’ begonnen is. “Ik vraag me eigenlijk nooit af waarom ik films aanneem”, zegt hij. “Wanneer ik een scenario lees en de indruk krijg dat ik iets kan doen voor de rol, dan neem ik het aan als het me interesseert. Ik moet er ook zeker van zijn dat de regisseur het voor elkaar krijgt. Maar daarna vraag ik me nooit af waarom ik doe wat ik doe. Maar ik denk dat er wel meer films wat donkerder van toon zijn dit jaar. Ik ga dat niet ontkennen.”

De 35-jarige DiCaprio groeide op bij zijn moeder - zijn ouders scheidden toen hij één jaar oud was - in Echo Park in de buitenwijken van Los Angeles. Op vijfjarige leeftijd maakte hij zijn professionele debuut in de kinderserie Romper Room and Friends (1980). Zijn filmdebuut was Critters 3 uit 1991. Na een korte doortocht bij de tv-serie Growing Pains (1991-1992) verliet DiCaprio het kleine scherm om samen met Robert De Niro in de door de kritiek goed onthaalde film This Boy’s Life (1993) te spelen.

Daarna ging het snel bergop. Hij werd genomineerd voor een Oscar voor beste mannelijke bijrol in What’s Eating Gilbert Grape (1993), en het fenomenale succes van Titanic (1997) maakte van hem een van de meest gevraagde sterren in Hollywood. Sindsdien was DiCaprio te zien in een zorgvuldig geselecteerde lijst van topfilms van topregisseurs, waaronder Gangs of New York (2002), The Aviator (2004), The Departed (2006) en Shutter Island van Martin Scorsese, Catch Me if You Can (2002) van Steven Spielberg, Blood Diamond (2006) van Edward Zwick, Body of Lies (2008) van Ridley Scott en Revolutionary Road (2008) van Sam Mendes.

De volgende in het rijtje wordt weer een legendarisch regisseur, Clint Eastwood. DiCaprio heeft plannen om J. Edgar Hoover te spelen in het op til staande Hoover. Ook al is hij nu minder bekend dan in zijn hoogtijdagen, volgens DiCaprio is de voormalige directeur van de FBI een fascinerend personage. “Hoover had een hand in enkele van de schandaligste gebeurtenissen uit de Amerikaanse geschiedenis”, zegt hij. “Alles van Vietnam tot Martin Luther King. De film gaat over het geheime leven van Hoover. We zullen ook zijn persoonlijk leven te zien krijgen.”

Betekent dat dat de film het ook zal hebben over de al lang circulerende geruchten over Hoover en homoseksualiteit en travestie? De acteur weigert commentaar. “We hebben nog geen kostuumpas gedaan”, zegt DiCaprio met een glimlach. “Maar ik kan je wel vertellen dat de film zijn hele leven omspant. We overspannen verscheidene decennia. En we hebben het over de dingen die het publiek echt wil weten. Het wordt weer een nieuwe uitdaging.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234