Zondag 18/04/2021

Achttien miniaturen voor altviool en cello

undefined

Sint-Niklaas

Van onze medewerker

Rudy Tambuyser

De literaire bedrijvigheid van het voorbije weekeinde, ter gelegenheid van de Dag van het Boek en het Auteursrecht, kan slechts weinigen ontgaan zijn. Vanzelfsprekend sprong Het groot beschrijf in Brussel het meest in het oog, al viel ook elders interessants te beleven en dat niet alleen in literaire zin. In Sint-Niklaas bijvoorbeeld, waar voor de derde keer de boekenestafette Archipel werd georganiseerd, trok ook de muzikale omlijsting speciale aandacht.

Aan cellist Pieter Stas en altviolist Kris Matthynssens, leden van het Goeyvaerts Strijktrio, werd gevraagd het gebeuren muzikaal in te kleuren en zij lieten zich daarbij inspireren door het fragmentarische aspect van de naam Archipel. Ze benaderden een aantal componisten met de vraag een miniatuur voor altviool en cello te componeren. En of ze nog collega's kenden die daartoe bereid zouden zijn, héél snel en voor de karige gage van nul frank. Tegen alle verwachtingen in werd er zowat onverdeeld positief gereageerd, met als resultaat de Miniaturenbundel voor Archipel.

Voor de achttien muzikale tableautjes tekenden de meest uiteenlopende componisten, jong en oud, weinig tot zeer befaamd: André Laporte, Luc Brewaeys, Boudewijn Buckinx, Godfried-Willem Raes, Peter Swinnen, Frits Celis, Raoul De Smet, Joachim Brackx, Marc Michael De Smet, Annelies Van Parys, Stefaan De Bruyne, Bart Meynckens, Rik Verstrepen, Bart Van Kerckhove, Ewald Demeyere, Philip Duerinck, Jacques Van Herentals en Eddy Fecijn. Nog behoorlijk wat illustere anderen stemden toe, maar haalden wegens drukke bezigheden de deadline niet.

Het succes, dat Stas en Matthynssens - die de hele zwik natuurlijk ook moesten instuderen - als uit de hand gelopen bestempelden en dat componerend Vlaanderen ten zeerste tot eer strekt, bracht hen ertoe, zondagavond in de foyer van de stadsschouwburg de hele bundel ten gehore te brengen.

Het publiek bestond voor zowat de helft uit componisten die naar eigen, maar ook - dat moet zeldzaam zijn - naar elkaars werk kwamen luisteren. Er heerste een ongedwongen sfeertje en vriendelijke interesse voor wat er werd gespeeld. De scherpe aandacht werd uiteraard in de hand gewerkt door het gebalde karakter van de vele korte stukjes die, zó verschillend, onmiddellijk na elkaar werden gebracht. Een scherp contrast was er tussen de avant-gardistisch gedachte werkjes en de meer anekdotische, eerder postmodern van tongval. Niet voor niets werden de eerste vertegenwoordigd door de 'schooltjes' die zich onder de gespeelde componisten bevonden: Brewaeys (Violacello) en Swinnen (Annotazione) studeerden bij Laporte (Si Fa'Si contra Fa), Van Parys (Poësis I) bij Brewaeys, Brackx (Ikeru) bij Raes (Cella). De luchtigere aanpak was duidelijk bij bijvoorbeeld Duerinck (What else) en Verstrepen (Voetnoot voor voetbal).

Op een of andere manier leek een bescheiden avond als deze een noodzakelijk aspect van het muziekgebeuren: samen zitten luisteren naar wat er gebeurt, zonder reden behalve het luisteren naar het nog niet eerder beluisterde. Daarbij niet eens sterk gehinderd door een slecht klinkende ruimte en een ronkende airco.

Muzikale omlijsting bij boekenestafette 'Archipel'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234