Maandag 30/03/2020

Achtervolgingsfilm op sandalen met voldoende bloed en modder

Historische actiethriller > ‘Centurion’ is zo efficiënt gemaakt dat het formulematige van het scenario niet meer opvalt

Enkele buitenlandse collega’s vinden dat de Britse regisseur en scenarist Neil Marshall het genre van de sandalenfilm oneer heeft aangedaan. Het is maar hoe je het bekijkt. Volgens ons is Centurion veeleer een achtervolgingsfilm die zich toevallig en interessant genoeg afspeelt in de tweede eeuw. Dit is een efficiënte thriller met voldoende bloed, modder en horror zoals we die van Neil Marshall mochten verwachten.

Om het verhaal geeft Marshall niet meer dan wat strikt noodzakelijk is om een puur vormelijk geïnspireerd visitekaartje te kunnen afleveren. De imperialistische Romeinen hebben in het jaar 117 A.D. hun zinnen op Groot-Brittannië gezet. Een van hen is een honderdman van het negende legioen, dat door de zwaar gepikeerde Picten wordt gedecimeerd in wat nu Schotland heet. Gelukkig spreekt centurion Quintus Dias (Michael ‘Hunter’ Fassbender) de taal van de Picten. Dat houdt hem een tijdlang in leven, maar al gauw begint de vlucht voor zijn leven opnieuw, vergezeld van een handvol kompanen en voortgejaagd door de verraderlijke Etain (Bondgirl Olga Kurylenko) en haar leider Gorlacon (Ulrich Thomsen).

Laat in het tweede deel van de film bewandelt Marshall nog een amoureus zijpad dat niet veel om het lijf heeft. Tegen dan weet je al waar het naartoe gaat met Centurion. Het zit Quintus en zijn mannen niet mee, zoveel is duidelijk. Dit is actievol entertainment met een hoog griezel- en thrillergehalte dat zo efficiënt gemaakt is dat het formulematige ervan niet meer opvalt. Zo vakkundig gaat Marshall dus wel te werk: visueel is het er niet aan te zien dat hij met een relatief laag budget moest werken. Dat maakt Centurion in zijn genre interessant: geen afgelikte breedbeeldfotografie, wel een snelle, groezelige, grofkorrelige, kleurgesatureerde montage die stomende gevechten in verwarrende close-up afwisselt met machtige, witbevroren landschappen vanuit helikopters en kranen. Centurion is qua sfeer en beeld donkerder dan de middeleeuwen, veilt het potsierlijke van de sandalenfilm weg en vervangt die door een ietwat overdreven cool. Wat het script betreft, valt in 2011 van de Schotse Kevin MacDonald, die het in The eagle of the Ninth over hetzelfde legioen zal hebben, wellicht meer te verwachten, maar als voorproefje mag dit er zijn.(NK)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234