Maandag 25/01/2021

AnalyseElektrische wagens

Achtervolging op Tesla is ingezet: grote maar ook nieuwe autobouwers komen met elektrische modellen

Beeld dm

Ondanks de coronapandemie haalde Tesla bijna zijn doel van een half miljoen auto’s. De grootste producent van elektrische wagens bewijst eindelijk dat het massaproductie onder de knie heeft. Intussen komt er zware concurrentie opzetten.

499.550 Tesla’s vonden in 2020 hun weg naar de consument. Daarmee haalde de fabriek van Elon Musk bijna zijn opgelegde doel van het produceren van 500.000 auto’s in een jaar tijd. Analisten fluiten bewonderend tussen de tanden. Dit jaar wordt de ‘Gigafactory’ van Tesla in Grünheide, nabij de Duitse hoofdstad Berlijn, in gebruik genomen, waar op termijn nog eens 500.000 auto’s per jaar worden geproduceerd. Ook in Austin Texas rollen er straks nieuwe Tesla’s van de band. In totaal zal Musk dan vier productielijnen hebben, met ook vestigingen in Fremont (Californië) en het Chinese Shanghai.

2020 was ook op een ander front een memorabel jaar voor Tesla. Op Nasdaq werd het bedrijf in een jaar tijd 750 procent meer waard, en werd er bij beleggers zo’n 10 miljard dollar opgehaald. De waarde van Tesla op de beurs is nu een waanzinnige 705 miljard dollar (574 miljard euro), en dat is zowat dezelfde waarde van de tien grootste autobouwers ter wereld samen. Terwijl zij samen jaarlijks wel ruim 50 miljoen auto’s bouwen. Tesla is wel veruit de grootste producent van elektrische voertuigen. De ‘productiehel’ van in de beginjaren lijkt vergeten en vergeven.

En dat is geen overbodige luxe. Want ondertussen zit de concurrentie niet stil. Op het gebied van elektrische voertuigen mag Tesla nu duidelijk de grootste zijn, vergeleken met zijn belangrijkste concurrenten is het nog altijd een zeer kleine speler: Volkswagen leverde in 2019 zo’n elf miljoen voertuigen af en de autobouwer uit Wolfsburg wil de komende jaren verschillende nieuwe elektrische modellen op de markt te brengen. Twee bestaande fabrieken worden volledig omgebouwd tot productieplaatsen voor elektrisch vervoer, goed voor in totaal 630.000 auto’s. Met het terugbrengen van de productietijd tot 10 uur per auto, denkt VW de concurrentie aan te kunnen met de gigafabriek van Tesla in Berlijn.

De VW Groep is aan een inhaalbeweging bezig wat elektrische wagens betreft. In Europa scoort het goed met de verkoop van de e-Golf, de Audi e-tron en de VW e-up. Maar de echte elektrische VW voor een breed publiek moet de ID.3 worden. Qua uiterlijk doet hij denken aan de VW Golf, en met een prijskaartje vanaf 30.000 euro een betaalbare wagen in dat segment. Daarmee trekt VW voor het eerst voluit de kaart van elektrificatie. Of VW hiermee de Tesla van zijn troon kan stoten is evenwel nog maar de vraag. Daarvoor is de ID.3 allicht iets ‘te braafjes’. Tesla verleidt met zijn design en ook wel met zijn imago van duurzame innovator.

‘Tesla Killer’

Neen, dan wordt het toch eerder uitkijken naar andere uitdagers die op het terrein van Tesla komen. Zo timmert BMW aan zijn iX3, met een stevig prijskaartje vanaf 67.000 euro. Maar de echte Duitse concurrent heet Mercedes met zijn EQ-gamma. Met zijn startprijs vanaf een 61.500 euro komt hij aardig in de buurt van het Tesla Model 3 Long Range Dual Motor (van 59.995 euro). De Duitse autofabrikant zegt dat de accucapaciteit meer dan 70 kwh is met een bereik van ongeveer 450 kilometer.

In de achtertuin van Tesla, in Silicon Valley, huist Lucid Motors. Daar wordt naarstig gewerkt aan het model Lucid Air, dat door analisten als dé Tesla Killer werd gedoopt. Met een actieradius van 832 kilometer en supersnel opladen bijt het Tesla in de staart. Het duurt wel nog wel tot eind 2021 voordat deze auto in productie gaat. De richtprijs voor deze supersonische en licht futuristische wagen bedraagt 65.000 euro. Al blijft het afwachten of de auto zijn status waarmaakt. Hij heeft in ieder geval de looks om de doorsnee Tesla-rijder te bekoren.

Lucid Air, een van de te duchten uitdagers voor Tesla, met zijn actieradius van 832 kilometer en supersnel opladen.Beeld Lucid Motors

Autoanalisten lonken ook naar het Aziatische continent om de heerschappij van Elon Musk te doorbreken. Het uit China afkomstige Byton heeft enkele ex-medewerkers van BMW binnengehaald en wordt financieel gesteund door de Chinese overheid.

De M-Byte, het eerste model van Byton, is inmiddels te bestellen, maar de precieze prijs is nog niet bekend. De volledig elektrische SUV komt 360 tot 460 kilometer ver, afhankelijk van de uitvoering. Er is een richtprijs van 45.000 euro genoemd, wat bijzonder scherp zou zijn. In ruil krijgt de bestuurder een beeldscherm van 48 inch over bijna de volle breedte van het dashboard. En alsof dat nog niet genoeg is, wordt ook in het stuur een beeldscherm ingebouwd en heeft de bijrijder zijn eigen touchscreen tussen de voorstoelen.

Maar de prijs voor echte uitdager gaat allicht naar Polestar. De piepjonge dochter van Geely, de Chinese autofabrikant die ook het Zweedse Volvo bezit, is nog geen jaar op de markt. De Polestar 2, die sinds kort in Europa te krijgen is, blijkt in veel opzichten een directe concurrent van de Tesla Model 3. Met prijzen vanaf 59.800 euro is deze auto duurder dan de goedkoopste Tesla Model 3 (vanaf 48.980 euro), maar het merk wil zich onderscheiden met een – naar eigen zeggen – betere kwaliteit dan die van Tesla.

Veel zal afhangen van de batterijprestaties van de uitdagers van Tesla. Die laatste heeft met batterijpartner Panasonic vooralsnog een groot technologisch voordeel op nieuwkomers in de markt. Bereik is nu eenmaal de achilleshiel van elektrische voertuigen. En voorlopig is er geen serieuze concurrent die een groter bereik heeft dan Tesla’s Model S.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234