Dinsdag 25/02/2020

Achter de wandelende bom

Met Day Night Day Night wil Julia Loktev niet verklaren, maar uitsluitend tonen. De film volgt een jonge zelfmoordterroriste en kreeg vorig jaar een van de twee hoofdprijzen op Filmvondsten in Brussel.

DOOR CHRISTOPHE VERBIEST

Julia Loktev (geboren in Leningrad, maar op haar negende naar de Verenigde Staten verhuisd) liet in 1998 voor het eerst van zich spreken met Moment of Impact, een portret over het leven van haar ouders nadat haar vader door een ongeluk een zware hersenbeschadiging heeft opgelopen en haar moeder haar leven opoffert om voor hem te zorgen. Loktevs eerste speelfilm (ze maakte in de tussentijd installaties) Day Night Day Night gaat over een even levensveranderende actie, ditmaal wel niet over de gevolgen ervan, maar over wat eraan voorafgaat. En, niet te vergeten, het is een fictiefilm, al lijkt hij uit het leven gegrepen.

In het eerste deel zien we hoe een jonge, naamloze vrouw (een sterke Luisa Williams) door enkele gemaskerde mannen klaargestoomd wordt om zichzelf op te blazen: van het vastmaken van de bom over het opnemen van een videoboodschap tot tandenpoetsen. In het tweede deel wandelt ze over de razend drukke Times Square, wachtend op het gepaste ogenblik. De narratieve dichotomie krijgt van director of photography Benoît Debie (Irréversible, Calvaire) een visuele vertaling: blauwe, grijze, onverzadigde tinten in de eerste helft, en een explosie van kleuren in de tweede.

Wat niet verschilt is dat Loktev de jonge vrouw dicht op de huid zit, letterlijk want de camera laat haar niet los, en de film heeft een sterke documentaire feel, deels door het feit dat de scènes op Times Square gefilmd zijn terwijl het leven daar zijn gewone gangetje ging. In het tweede deel smokkelt Loktev sporadisch ook humor de film binnen, waarmee ze beklemmende sfeer wat verlicht.

De camera zit de vrouw dus dicht op de huid, maar kruipt niet in haar hoofd. Loktev vermijdt alle psychologisering, Day Night Day Night is een film over het hoe, niet over het waarom. Daardoor is Day Night Day Night uiteindelijk voornamelijk een oefening in Hitchcockiaanse suspense. "Iedereen sterft", zijn de eerste woorden die het hoofdpersonage uitspreekt. En zodra je weet dat ze zich wil opblazen, vraag je je maar één ding af: doet ze het of doet ze het niet? JJJ

Regie Julia Loktev Vertolking Luisa Williams Land Verenigde Staten

Speelduur 94 minuten Voor de liefhebbers van suspense Te mijden door de aanhangers van de War on Terror

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234