Vrijdag 14/08/2020

Interview

Achter de schermen van ‘Top of the Pops’: ‘Drugs en lesbische triootjes zover het oog reikte’

Melanie Blake.

Lifestyles of the rich and famous! U en ik kunnen er niet over meepraten, en wie het wél kan, wil het meestal niet. Maar dat is buiten Melanie Blake (42) gerekend: nu is ze schrijfster, maar als sprankelende blondine van 19 werkte ze als productieassistente bij het Britse Top of the Pops (Tien om te zien maal 23).

Tijdens de promotournee voor haar nieuwste roman, The Thunder Girls, klapt Melanie Blake voor het eerst uitvoerig uit het bed over haar wereld van toen.

Melanie Blake: “Voor alle duidelijkheid: ik wil met niemand afrekenen. Ik heb geen vijanden. Maar de mensen mogen weten dat de popwereld compleet van de pot gerukt is. Wie van een popster verwacht dat hij of zij een evenwichtig mens blijft, weet niet waarover hij spreekt.”

Dat hangt toch af van geval tot geval?

Blake: “De meeste popsterren zijn showpaardjes. Gedresseerd en chronisch gemanipuleerd. En op het einde van de rit worden ze ingeruild voor jongere, knappere, meer getalenteerde exemplaren.”

Als uitzondering noemde u eerder Michael Hutchence. Maar u bent niet objectief.

Blake: “Ik heb twee jaar een relatie met hem gehad. Niet dat ik hem als mijn vriendje zag. Ik was niet dom, ik wist dat ik hem niet voor mezelf kon houden. Hij was als de slang in Jungle Book: charmant, glad en waanzinnig verbaal. Maar hij was ook lief, bezorgd en attent. Hij kocht een ring met twee in elkaar vervlochten saffieren voor mij. Een mooi cadeau, maar ik maakte me geen illusies.”

U moest hem delen met onder anderen Paula Yates, Helena Christensen en Kylie Minogue.

Blake: “In het geval van Kylie begreep ik dat het minst. Paula was, net als ik, een bad girl. En Helena was een supermodel. Maar Kylie? Het veel te lieve buurmeisje. Ik wist niet wat hij in haar zag. Maar Michael had een gevarieerde smaak.”

De ergste artiesten waren volgens u de soapacteurs en -actrices die een platencontract hadden gekregen.

Blake: “Monsters. Ik heb er geen ander woord voor. Onbeleefd, boertig, verwaand – zonder uitzondering. Sommige sterren denken dat ze alles mogen. Ik herinner me hoe de jonge Robbie Williams – hij zat toen nog in Take That – in de gang van onze studio’s aan het voetballen was, en de bal voortdurend tegen de studiodeur trapte. Toen ik hem beleefd vroeg of hij wilde ophouden, siste hij dat hij mij zou laten ontslaan (rolt met de ogen). Ik hoor dat hij veranderd is, maar toen was hij een lul. Op het hoogtepunt van zijn roem én zijn arrogantie.”

Doorgaans nog erger is de entourage: agents, managers, publicisten...

Blake: “Vooral Whitney Houston zat in een giftige cocon van profiteurs, jaknikkers, smeerlappen en dieven. De assistente van Jennifer Lopez zei ons ooit dat we haar bazin niet recht in de ogen mochten kijken. Toen we haar dat vertelden, viel ze uit de lucht. Over Mariah Carey geen slecht woord, maar ze verveelde zich nogal snel. Ik ben ooit in allerijl naar een dierenwinkel gespurt, omdat ze absoluut met een paar kittens wilde spelen. Britney Spears was aardig, maar eenzaam. Wanhopig op zoek naar iemand die vriendschap kon bieden.”

Dave Stewart van Eurythmics noemt dat het paradise syndrome: alles bereikt hebben waar je ooit van droomde en toch niet gelukkig zijn.

Blake: “Wie vroeg of laat een uitgang uit de mallemolen vindt, is het best af. Gelukkig trouwen, kinderen krijgen of een andere bezigheid die ervoor zorgt dat roem en succes najagen niet meer het allerbelangrijkste is. Beyoncé is een goed voorbeeld. Lionel Richie. Robbie Williams op latere leeftijd. Zelfs Alice Cooper.”

Voor Spice Girl Geri Halliwell hebt u geen goed woord over.

Blake: “(blaast) Ooit had iedereen in Groot-Brittannië een zwak voor Geri. Ze was misschien de minst getalenteerde Spice Girl, maar haar charisma en energie maakten veel goed. En toen moest ze zichzelf zo nodig heruitvinden. Chiquere kleren, een borstverkleining, een accent alsof ze in Buckingham Palace is opgegroeid... Ze begon zich beter te voelen dan ze was, terwijl de mensen haar net leuk vonden omdát ze een simpele meid met dikke tieten was.”

Het leven tussen de sterren moet toch ook glamoureus geweest zijn?

Blake: “Dat is zo. En geil. Het klinkt cliché, maar er werd enorm veel afgeneukt. De sterren wipten in de coulissen van Top of the Pops gewoon elkaars kleedkamer binnen. Nog straffer waren de afterparty’s, vooral in Supernova Heights, het Londense huis van Noel Gallagher en Meg Mathews, destijds een koppel. Drugs en lesbische triootjes zover het oog reikte. (lacht) Er was ook een bioscoopkamer: ik heb er nooit een film gezien, maar het stond er wel vol bedden. Ik deed nooit mee aan die uitspattingen. Ik observeerde liever.”

Na vier jaar bij Top of the Pops schoolde u zich om tot manager van een aantal artiesten.

Blake: “Bros. Een paar leden van Spandau Ballet. Claire Richards van Steps... Als manager ben je een beurshandelaar van roem. Die vervliegt snel, maar zolang een artiest nog íéts waard is op de markt, kun je die roem inruilen voor cash. Dat is uiteindelijk waar het om draait.”

 © The Times

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234