Dinsdag 16/08/2022

Advertentie van Vlaio

Wat is dit?

'Advertentie van ...' is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder, geproduceerd door de commerciële afdeling van DPG Media. De journalisten van De Morgen zijn hier niet bij betrokken.

Achter de schermen bij de Belgische modeketen Bel&Bo: ‘In de modesector onderneem je sowieso op gevoel’

Aangeboden door
null Beeld Michel Delfosse - CEO Bel&Bo
Beeld Michel Delfosse - CEO Bel&Bo

Michel Delfosse, al meer dan twee decennia topman en oprichter van de familiale kledingketen Bel&Bo, zag het Belgische modelandschap de afgelopen 20 jaar drastisch veranderen. De West-Vlaming kijkt met een dynamische blik op de toekomst van de keten die hij eind jaren ‘90 oprichtte en in 2017 nog deed groeien met de overname van de Belgische filialen van Charles Vögele.

Wat voor type ondernemer bent u?
Michel Delfosse: “Wanneer je in de modesector zit, ben je sowieso een gevoelsmens en dat vertaalt zich vanzelf in de manier van ondernemen. Bel&Bo is mijn bedrijf, ik heb het zelf opgericht en neem veel beslissingen op gevoel.”

Welke rol hebben overnames al gespeeld in de historiek van Bel&Bo?
“In 2017 hebben we acht winkels overgenomen van Charles Vögele België. Die beslissing ging snel omdat het met een openbare zitting was waarop we moesten bieden. Het ging om vestigingen in steden waar we nog niet aanwezig waren of waar we naartoe wilden verhuizen voor een betere ligging. Ondanks de vlotte overname, was het best zwaar voor onze onderneming en alle mensen die bij ons werkten. Zo moesten alle acht winkels in één keer verbouwd en vernieuwd worden. Dat heeft even ingehakt op ons systeem. Maar eens alles achter de rug was, waren we heel blij met onze keuze.”

Hoe kijkt u in het algemeen naar overnames?
“Je moet steeds voorzichtig blijven bij een overname, want er zitten altijd addertjes onder het gras. Zorg dat je het aanbod goed bestudeert en niets overhaast beslist. Toen we die winkels van Charles Vögele België overnamen, hebben we ons dan ook juridisch laten bijstaan.”

Mocht u ooit een andere onderneming overnemen: welke zou dat zijn?
“Dat hangt ervan af. Producenten zal ik nooit overnemen omdat ik niet vind dat dat mijn beroep is. Ik ben een distributeur, geen fabrikant. Als er zich overnamekansen voordoen in de textielwereld, waarom niet? Al zijn we niet bewust op zoek. Maar als de trein passeert, moet je op tijd aan boord springen.”

Aan wie zou u Bel&Bo op termijn overlaten?
“Ik denk dat ik ons bedrijf overlaat aan de volgende generatie in onze familie. Al is het natuurlijk de vraag of zij daarvoor openstaan. Ik heb mijn kinderen nooit verplicht om bij Bel&Bo te komen werken. Maar op een zeker moment waren er vacatures vrij en als je kinderen dan solliciteren, is dat wel leuk. Zij doen hun werk heel goed en zwemmen hier als een vis in het water. Waarom zou je het dan niet aan hen overlaten?”

Hoeveel is uw onderneming waard volgens uzelf?
“Daar ben ik op dit moment nog niet mee bezig en ik heb er ook nog nooit bij stilgestaan. De dag dat een overname dichterbij komt, laat ik het aan de banken om dit te bepalen.”

Kan u iets uit de doeken doen over de toekomstplannen bij Bel&Bo?
“Ja, op dit ogenblik zijn we alle winkels aan het vernieuwen. Delen van onze collecties vind je nu ook op digitale platformen. Zo willen we de verkoop online stimuleren, zowel bij ons als in het buitenland.”

Bent u van plan ooit een online speler over te nemen?
“Zover zijn we nog niet. We willen eerst online wat ervaring opdoen. Anderzijds zie ik al enkele retailers daarvan terugkomen. Iedereen moet zijn eigen pad bewandelen, zien hoe het evolueert en vooral niets overhaast beslissen.”

Benieuwd wat het voor jou kan betekenen om een bedrijf over te laten of nemen? Ontdek het op www.weekvandebedrijfsoverdracht.be.

De journalisten van De Morgen zijn niet betrokken bij en niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234