Woensdag 01/04/2020

Achter de rits van Romney, Beckham&Borg

Tegenwoordig brengt iedere zichzelf respecterende vedette geen parfum meer uit, maar een ondergoedlijn. Björn Borg, die pionier, deed het al in 1984, David Beckham eerder dit jaar. Voor Borg moet het opvallend zijn, Becks houdt het liever simpel, met de nadruk op comfort. Maar wat is comfort voor een man? Hoe ziet de ideale onderbroek eruit?

an mormonen wordt weleens gezegd dat ze 'magic underwear' dragen. Ze mogen alleen hun ondergoed uittrekken om zich te wassen, te zwemmen of te sporten, maar in ruil voor zoveel beperking worden ze op onverklaarbare wijze beschermd door hun onderhemd en -broek. Ontelbare verhalen doen er de ronde over mannen en vrouwen die dankzij hun ondergoed levend uit een ramp gekomen zijn. Sommige mormonen nemen zelfs een bad of douche terwijl ze nog met één hand hun ondergoed vasthouden, zozeer zijn ze verknocht aan de vermeende krachten.

Mormonenondergoed is gezegend, en alleen te koop in kerkwinkels, maar verder is het een voor buitenstaanders onbegrijpelijk anachronisme. Vrouwen moeten verplicht een lange short dragen en een onderhemd, dat zelfs onder de beha hoort. Ook het ondergoed voor mannen is zeer merkwaardig. De hagelwitte katoenen onderbroek reikt tot net boven de knie, en is voorzien van een soort plassluis en een ingestikte elastiek tot hoog in de taille. Comfort is wellicht minimaal, de esthetische waarde bedenkelijk. De Republikein Mitt Romney is de voorbije weken in de VS tientallen keren het onderwerp van spot geweest. Vooral zijn oubollige ondergoed moest het ontgelden - al is hij daar uiteraard nog niet in het openbaar mee verschenen.

De onderbroek van Romney en zijn medemormonen dateert duidelijk van voor de uitvinding van de moderne slip. Die werd in 1935 gelanceerd, ook al in de VS. Ondergoedfabrikant Coopers Inc. uit Chicago liet een slip maken naar het voorbeeld van een zwembroek die een medewerker in Frankrijk had gezien. Arthur Kneibler, ingenieur bij Coopers, schakelde zelfs een uroloog in om zijn onderbroek mee te helpen ontwikkelen. De nieuwe onderbroek had een voorgevormde buidel en een aantal ingenieuze naden, waaronder een zijwaartse opening, in de vorm van een omgekeerde Y, allemaal ter meerdere eer en comfort van het mannelijke geslachtsdeel. De eerste drie maanden gingen er al 30.000 'jockey briefs' over de toonbank. Mannen sprongen massaal op de nieuwe uitvinding.

In Groot-Brittannië werden de slips voor het eerst geïntroduceerd in 1938. Tijdens de Olympische Spelen van 1948 kreeg elk lid van het Brits Olympisch team er ter promotie zelfs eentje gratis. Qua comfort was een dergelijke onderbroek namelijk niet te verslaan, zeker voor sportlui. De uitvinding van de 'buidel' of 'pochette' betekende een grote vooruitgang.

Van omgekeerde Y naar gleufloos

Gaandeweg verbeterde het comfort nog meer doordat stoffen elastischer werden. Eerst door de toevoeging van lycra, nadien door het gebruik van microvezels. Aan de snit werd ook gemorreld. Er kwamen slips met pijpjes, de zogenaamde 'boxer briefs', die vooral populair werden toen Calvin Klein in de jaren '90 zijn reclamefoto's met gespierde binken op New Yorkse flatgebouwen liet aanbrengen. Tegelijk steeg de verkoop van de klassieke boxer weer, dankzij een Levi's-spotje waarin een kerel zijn jeans in de wasserette uittrok. Nog een revolutietje: het merk Hom kwam op de proppen met de horizontale gleuf, waardoor het voor sommige mannen iets makkelijker werd om zich aan een urinoir van hun plas te ontdoen. Nooit echt populair geworden, wegens esthetisch een miskleun.

Wat de gewone 'gleuf' betreft, daar zijn verbeten voor- en tegenstanders van. Zowat de helft van de mannen blijft zijwaarts grabbelen achter de rits, de andere helft kiest de snelste weg en trekt de elastiek naar beneden, teneinde (dikwijls onder de broeksriem en de broeksknoop door), de straal op die manier neerwaarts te kunnen mikken. Handig is anders, zeker als het elastiek wat knelt. Sinds de ontwikkeling van de slips met microvezels en stretch is het technisch zelfs niet meer aangewezen om een gleuf in het model te voorzien, wil men de perfecte pasvorm behouden.

De gleufloze short, met voorgevormde buidel maar zonder opening, is de laatste tientallen jaren de populairste onderbroek geworden. Met alle geklungel van dien. Ideaal is die onderbroek dus geenszins. De klassieke boxershort met knoopjes blijft voor een aantal mannen de handigste oplossing. Nadeel: de opening sluit in bepaalde omstandigheden niet afdoende. Men kan zich overigens ook de vraag stellen waar de 'famous last drop' heengaat in een dergelijke boxershort zonder al te veel absorptiecomfort.

Steun en toeverlaat

Op de receptie na de voorstelling van David Beckhams mooie ondergoed (voor H&M), trok DMUZE aan Beckhams mouw met een pertinente vraag: "Wat is comfort voor u, aangezien u dat het allerbelangrijkste vindt bij uw ondergoed?" Op een dergelijke vraag was David niet echt voorbereid: "That it feels good", antwoordde hij aarzelend. Hij zag wellicht aan onze opgetrokken wenkbrauw dat wij een iets specifieker antwoord verwachtten.

Van Dirk Van Steenberghe van Eskimo, de Belgische ondergoedfabrikant, krijgen we een gedetailleerdere uitleg: "De stof moet zacht aanvoelen, elastisch en vochtregulerend zijn. Een belijnde 'pochette' geeft meer steun aan de genitaliën, die door de meeste mannen naar boven gericht en links of rechts hangend in het ondergoed gedragen worden. Bij kwaliteitsondergoed wordt deze pochette ook gedubbeld om extra steun te garanderen. Goed ondergoed geeft ook 3D-volume naar voren toe, slecht of goedkoop standaardondergoed doet dat niet. Ook een boxershort geeft dat comfort niet."

Is het voor de gezondheid dan noodzakelijk dat er steun geboden wordt door een onderbroek? Professor Bo Coolsaet, uroloog-androloog, legt het als volgt uit: "Voor de spermaproductie is het noodzakelijk dat de temperatuur in de testes een halve graad lager is dan de lichaamstemperatuur. Daarom zijn te strakke onderbroeken niet goed. Voor de hormonenproductie speelt het geen rol. Teelballen moeten niet letterlijk ondersteund worden. Er kunnen spataders voorkomen op de linker teelbal, maar die worden niet veroorzaakt door het al dan niet hangen. Alleen voor het comfort is die steun aangenamer, zeker voor sportmannen."

De ideale onderbroek? Volgens Coolsaet "een onderbroek die losjes het scrotum ondersteunt".

Die kleine luxe

Hoe vindt een man de ideale onderbroek? Lieve Coopman van de ondergoedwinkel Belgrado in Gent: "Mannen zoeken een merk dat bij hun lichaamsvorm past en daar blijven ze dan trouw aan. Dolce&Gabbana, dat is veeleer iets voor slanke mannen, Armani is erg sterk voorgevormd, Olaf Benz ook. In die zin heb ik nog nooit problemen gehad met mannen die de juiste pasvorm niet vonden. Calvin Klein had vroeger voorgevormde shorts met een erg grote buidel, maar die raakte ik aan de straatstenen niet kwijt.

"Mannen hebben vaker problemen met te knellende pijpjes van stretchshorts en kiezen dan voor een klassieke boxershort. Jonge mannen vragen steeds meer naar een McAlson, een Belgisch product. Dat is een klassieke boxershort, maar met een laagje erin. Mannen kiezen best zelf hun ondergoed. Als vrouwen ondergoed komen kopen voor hun man, dan is dat vaak het merk dat hem al past en bevalt. Als ik de betreffende man niet ken, vraag ik zijn vrouw om uitleg over hoe hij gebouwd is en hoe hij zich kleedt. Zo kan ze een exemplaar als test kopen."

Nog een prangende vraag: heeft duurder ondergoed zoveel meer voordelen dan wat je in winkelketens vindt? We vroegen het ons af, nadat we een Beckhambroek ietwat kleiner uit de droogkast zagen komen na een meedogenloze test.

Lieve Coopman: "Wie bij mij ondergoed koopt, geeft daar graag geld aan uit. Nog steeds veel minder dan wat vrouwen aan lingerie uitgeven, laat ons wel wezen, want een short kost gemiddeld maar 40 euro. Goed ondergoed blijft de pasvorm behouden, en kruipt niet overal heen waar het niet hoort te zitten. Bovendien is de absolute kwaliteit van luxemerken dat ze niet alleen zeer fijn zijn qua pasvorm, maar ook dat ze vier à vijf jaar kunnen meegaan. Het katoen is zo superieur van kwaliteit, dat je ze met gemak op 90 graden mag wassen en in de droogkast mag doen."

Wie is trouwens die man die luxeonderbroeken koopt? Is hij veeleisender? Lieve Coopman: "Je zou het niet verwachten, maar veel van mijn klanten dragen vaak heel gewone, sobere en vrij goedkope bovenkleding. Zij willen zich wel de luxe van goed ondergoed permitteren, omdat het draagcomfort bepalend is voor hoe ze zich voelen. Mannen die heel chique bovenkleding dragen, kunnen daarentegen vaak ontstellend armoedig ondergoed aanhebben. Schone schijn tegenover echte luxe, dat zit vaak in het ondergoed." (EDP)

www.belgradobodywear.be

De McAlson,

de ideale?

Steeds meer jongere mannen grijpen naar de McAlson, een katoenen klassieke boxershort met een tweede laagje in driehoekvorm binnenin. De McAlson blijkt een product te zijn van een familiebedrijfje in Laarne en wordt verdeeld in luxewinkels over de hele wereld. De verkoop zit nog steeds in stijgende lijn. Thibaud Deren, de zoon die zich bezig houdt met productie, dessins en verkoop, legt uit: "De McAlson is gebaseerd op een boxershort van een Frans bedrijf, dat hier twintig jaar geleden door ons de productie liet doen. Er was geen patent op, wij hebben ons eigen product daaruit ontwikkeld. Het principe is eenvoudig: het is een boxershort van mooi popelinekatoen, die de vrijheid van een gewone boxershort geeft en los zit, maar met vooraan een katoenjersey driehoekig deel voor meer steun en absorptie. De gulp, die gaat open met twee knoopjes. Blijkbaar vinden veel mannen, en zeker jonge mannen en jongens, dat soort draagcomfort heel fijn. In ieder geval is het goed voor ons bedrijf. Wij verkopen er per jaar zo'n 100.000 stuks van. Aangezien we geen reclame maken en het succes van ons product louter afhangt van mond-tot-mondreclame, is dat een zeer goed cijfer. Binnenkort hopen we naar de Amerikaanse markt te gaan."

Mitt Romney zal niet weten wat hij mist.

www.mcalson.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234