Vrijdag 04/12/2020

Gesponsord artikel

Acht dodelijke onbekenden, één sneeuwstorm

Beeld Entertainment One

Traditioneel is een western met zwarte hoofdrolspeler een fatale combinatie. Maar net die ingrediënten bezorgden Quentin Tarantino's 'Django Unchained' een Oscar en een opbrengst van 425 miljoen dollar, het dubbele van cultklassieker 'Pulp Fiction'. Ook in zijn nieuwste worp knipoogt de regisseur naar zijn geliefde spaghettiwesterns à la Sergio Leone.

In 'The Hateful Eight' keert Tarantino terug naar zijn wortels: beperkte setting, messcherpe dialogen en brutaal geweld. Denk aan 'Reservoir Dogs', maar dan met postkoetsen, cowboyhoeden en de besneeuwde bergtoppen van Colorado Rockies. In dat landschap pikt premiejager John Ruth met zijn gevangene Daisy Domergue de ongure lifters Marquis Warren en Chris Mannix op. Een hevige sneeuwstorm dwingt hen naar postkoetsherberg Minnie's Haberdashery, waar ze met vier andere kleurrijke outlaws beter weer afwachten. Acht onbekenden met een dodelijke gemeenschappelijke eigenschap: een grondig wantrouwen.

Beeld Entertainment One

Tarantino riep een veteranenploeg bijeen. Samuel L. Jackson is een constante in zijn filmografie. Russell, Goggins, Madsen, Dern, Roth, Parks en Bell werkten elk minstens één keer met de regisseur. Voor hun vijfde samenwerking ging de regisseur met drievoudig Oscarwinnaar en Director of Photography Robert Richardson op zoek naar de grandeur van de widescreenwestern. Ze haalden het filmformaat Ultra Panavision 70 van onder het stof, in 1966 voor het laatst gebruikt in Basil Deardens 'Khartoum'. Klassiekers als 'Mutiny on the Bounty' en 'Ben-Hur' ontleenden hun unieke sfeer aan de lenzen die Tarantino nu met veel moeite liet aanpassen aan moderne camera's. Dat levert een uitzonderlijk wijd beeld, dat landschappen glorieus en binnenscènes intiem en claustrofobisch maakt.

Beeld Entertainment One

Voor het eerst bestelde Tarantino ook een soundtrack op maat. Toondichter van dienst: Ennio Morricone. Tarantino gebruikte al fragmenten van de iconische componist van 'Once upon a time in the West' in 'Kill Bill Vol. 2', 'Inglourious Basterds' en 'Django Unchained'. Tarantino reisde naar Rome om de muzieklegende persoonlijk te overtuigen, met een rasauthentieke westernsoundtrack als gevolg.

Tarantino loste vorig jaar dat hij er bij tien films mee stopt. Met de achtste in de zalen, komt dat gevaarlijk dichtbij, maar in 'The Hateful Eight' lijkt de meester van de nouvelle violence nog niet aan rust toe.

Dit artikel wordt u aangeboden door Entertainment One.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234