Maandag 17/05/2021

Ach moederlief, toe spuit niet meer

Veredeld en weinig verrassend melodrama over afkicken en anders gaan leven

drama l rockweduwe wil afkicken in 'clean'HH

Jan Temmerman

De openingsbeelden tonen een fabrieksterrein, gehuld in de dampen van vervuilende schoorstenen. Later in het verhaal zal Emily Wang (rol van Maggie Cheung) zichzelf met uitzicht op dat nachtelijke industriedecor een shot toedienen, een flits die haar toelaat even te ontsnappen aan de realiteit.

Als Emily 's ochtends uit haar roes ontwaakt, is de werkelijkheid evenwel nog grimmiger geworden. Lee, haar man en een rockmuzikant op zijn retour die ze na een knetterende ruzie achter had gelaten is aan een overdosis bezweken. Zelf verdwijnt Emily na een veroordeling wegens drugsbezit voor zes maanden in de cel. Terug vrij wil ze haar leven beteren en dus moet ze afkicken. De voornaamste reden waarom ze clean wil worden, is dat ze haar jonge, maar al van haar vervreemde zoontje Jay, van wie het hoederecht aan Lees ouders toevertrouwd werd, terug wil.

Nadat de Franse scenarist-regisseur Olivier Assayas in de proloog van Clean een beeld heeft geschetst van het muzikantenleven on the road concentreert hij zich op Emily's pogingen om een streep te trekken onder haar drugsverleden. Makkelijk is dat niet. Er is de fysieke afhankelijkheid die met de hulp van methadon getemperd wordt; er zijn de schuldgevoelens; er is de eenzaamheid en er is de noodzaak om op de een of andere manier weer in haar levensonderhoud te voorzien.

Vanuit Canada, waar het eerste deel van de film zich situeert, verplaatst het verhaal zich naar Parijs en Londen om uiteindelijk in San Francisco te eindigen. Maar voor het zover is, moet Emily in de Franse hoofdstad de confrontatie aangaan met een verleden dat haar inmiddels voorbijgesneld is. De vriendinnen van weleer zijn niet meer wat ze ooit waren. Elena (rol van Béatrice Dalle) blijft weliswaar zeer loyaal, maar is zelf een aantal illusies kwijtgeraakt en dus nogal cynisch geworden, zodat ze niet zo'n sterke steun blijkt om Emily te helpen bij haar dromen om het als zangeres te proberen.

Actrice Maggie Cheung fungeerde eerder als muze van de ex-Cahiers du Cinéma-medewerker en dus nogal intellectualistische filmmaker Olivier Assayas, die met haar samenwerkte aan Irma Vep uit 1996. Assayas heeft het scenario van Clean speciaal voor Cheung geschreven, omdat hij haar aan het publiek wilde laten zien "op een totaal andere, meer intens-emotionele manier dan men van haar gewoon is". Dat levert een meer rechtlijnige en conventionele filmvertelling op dan we van Assayas (L'eau froide, Les destinées sentimentales en Demonlover) gewoon zijn, maar toch is Clean niet veel meer geworden dan een veredeld, weinig verrassend melodrama dat het trendy voordeel heeft zich in een artistiek milieu te situeren. Op de verschillende locaties waar Assayas zijn hoofdpersonage laat evolueren, worden interessante personages geïntroduceerd en intrigerende verhaallijnen aangesneden. Ook de cameravoering varieert van snel en koortsachtig naar rustige travellings en verzorgde pano's. Maar het blijft allemaal vluchtig en oppervlakkig, alsof de scenarist-regisseur zich realiseerde dat hij te veel thema's en situaties had verzameld en daarom beslist heeft er snel overheen te gaan.

Ook Maggie Cheung, dit jaar in Cannes bekroond als beste actrice, is niet in staat om haar personage en dus de film de noodzakelijke intensiteit en diepgang te geven. Op een bepaald moment ergeren de ouders van de dode rockmuzikant Lee zich aan "de romantische fantasieën van journalisten over zelfdestructie", maar zelf heeft Assayas weinig meer afgeleverd dan een cerebraal melodrama over afkicken en anders gaan leven.

Regie Olivier Assayas Vertolking Maggie Cheung, Nick Nolte, Béatrice Dalle, Jeanne Balibar, Don McKellar Land Frankrijk/VK/Canada Speelduur 110 minuten

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234