Woensdag 21/10/2020

Standpunt

Ach, Leopold II dient maar om les Flamands naar hun werkplek te brengen, n'est-ce pas?

De sluiting van de Stefaniatunnel werd met één jaar verlengd door scheurtjes in de tunnelwand.Beeld photo_news

Bart Eeckhout is commentator bij De Morgen.

Er zit meer dan een cynisch kantje aan de urgentie die plots aan de deplorabele staat van Brusselse ringtunnels gegeven wordt. Die tunnels, en met name de Leopold II-tunnel aan Koekelberg, vormen al veel langer een risico, na decennia onderinvestering. Dat was blijkbaar nooit zo'n probleem want, ach, Leopold II dient maar om les Flamands naar hun werkplek te brengen, n'est-ce pas? Pas nu ook de tunnel brokken maakt die het welvarende en grotendeels Franstalige deel van het gewest met het stadscentrum moet verbinden (Stefania aan de Avenue Louise), is ook de meerderheid van de Brusselse politici er eindelijk van overtuigd dat er quand même een probleem is.

Bart Eeckhout.Beeld Wouter Van Vooren

Klinkt dat 'communautair' en 'Vlaams'? Allons-y, dat moet dan maar. De tunnelkwestie is, helaas, tekenend voor de kortzichtigheid waarmee de hoofdstad bestuurd wordt. Met een tunnelvisie, als u ons de woordspeling vergeeft.

De vele Brusselse politici mogen alweer in het vizier komen als om rekenschap wordt gevraagd voor de verwaarlozing van de belangrijkste verkeersas in de hoofdstad. Dat ze met zovelen zijn, is daarbij een fundamenteel probleem. Bij elk maatschappelijk vraagstuk in Brussel stoot je op de vaststelling dat het politieke talent te dun verdeeld is over te veel mandaten en zetels - en op de onwil om daar wat aan te doen.

Te veel geld, dat aan mobiliteit en veiligheid besteed had kunnen worden, blijft plakken in instellingen en structuren. Daar zal ook nu niets aan gedaan worden, maar dat mag niet verhinderen dit te blijven herhalen.

Maar de Brusselse politici zijn heus niet de enigen die historisch schuld treffen. Die comfortabele kwijtschelding van verantwoordelijkheid gaan we andere politici niet gunnen. Dé cruciale vraag is hoe het mogelijk is dat in 2016 nog altijd dagelijks 250.000 pendelaars met de auto naar het hart van de hoofdstad gelokt worden. Ga dat eens uitleggen in Londen, Parijs of Stockholm.

Het moet nu wel, maar soyons sérieux, is nieuwe tunnels bouwen nog altijd het enige antwoord dat we kunnen bieden op deze mobiliteitsknoop?

Mag dit debat over verantwoordelijkheid ook eens verlegd worden naar de opeenvolgende regeringen die ervoor gezorgd hebben dat er nog altijd geen gewestelijke voorstadsnetwerk van treinen en trams naar Brussel ligt? Mag dit debat ook gaan over de opeenvolgende regeringen, ook de huidige, die salariswagens met vervuilende brandstof blijven stimuleren? Want zij zijn het die dagelijks honderdduizenden werknemers in een verstikkende file in een kaduke tunnel jagen.

Dus ja, de toorn mag neerdalen over politiek Brussel. Maar wees spaarzaam met de woede, want als tunnelvisie over mobiliteit het probleem is, zijn er veel uitverkorenen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234