Woensdag 21/08/2019

Absurd knip- en plakwerk

Britse kranten vergelijken hem met Magritte, en ook The New Yorker is fan. Bruggeling Sammy Slabbinck (38) maakt kunst met Playboys en Libelles. Zijn ongewone collages zijn nu in Londen te bezichtigen.

Een romantisch boottochtje boven wolkenkrabbers. Een snelweg die recht naar een open mond leidt. De collages van Slabbinck laten zich nog het best omschrijven als surreëel en een tikkeltje absurd. En niet te vergeten: geestig.

Vier jaar geleden besloot Slabbinck dat hij dringend iets moest doen met de stapels en stapels oude tijdschriften die hij al sinds zijn tienertijd spaarde. Playboy en National Geographic, maar evengoed Libelle, Zie Magazine en Paris Match. "Vol vergeten, nostalgische beelden die zoveel mooier ogen dan foto's van moderne digitale camera's. Beelden die een tweede leven verdienen." Dus begon de autodidact te knippen en te plakken. "Ik denk op voorhand nooit: 'Dit ga ik maken.' Ik vertrek van een sterk basisbeeld en van daaruit creëer ik dan een verhaal." Materiaal haalt hij uit zijn eigen collectie magazines, in oude encyclopedieën en op de rommelmarkten die hij regelmatig afschuimt.

Maatschappijkritiek

Zijn collages ogen niet alleen mooi, maar bevatten ook altijd een dubbele bodem en een vleugje maatschappijkritiek. Zo verwijst een arena met visbokaal naar de absurde, achterhaalde stierengevechten. En mag de collage van de vrouw met het half weggeveegde gezicht gerust als een parodie op het schoonheidsideaal worden gezien.

Zijn papieren creaties sieren dezer dagen de muren van de Michael Hoppen Gallery, maar Slabbinck sleutelt ook aan digitale beelden en brengt collages tot leven in de vorm van ludieke animatiefilmpjes. Denk aan een skiër die een koelkast binnen skiet, en een man die zichzelf oprookt.

Slabbincks werk oogst succes. Zijn collagefilmpjes op video-app Vine hebben al 100.000 virtuele fans. Internationale media, van The Daily Telegraph tot The New Yorker, zijn vol lof over zijn huidige expo in Londen. Slabbinck wordt zelfs in dezelfde adem genoemd als Jacques Prévert en René Magritte. "Beetje overdreven", vindt de Brugse kunstenaar zelf. "Ik zie mezelf toch nog eerder als het kleine neefje van een Magritte."

En toch: de werken die te koop werden aangeboden via de Londense galerij waren in een mum van tijd uitverkocht. Voor een originele papieren Sammy Slabbinck tel je ongeveer 800 euro neer, maar de kunstenaar maakt bewust ook posters van zijn digitale bewerkingen die slechts 20 euro kosten. "Zodat iedereen die wil eentje kan aanschaffen."

Slabbinck, ooit nog eigenaar van een galerij, vindt dat kunst lang niet altijd met een grote K hoeft te zijn. Zo voelt hij zich niet te goed om zijn collagekunsten ook te wijden aan reclamefilmpjes voor Greenpeace of Nescafé.

"Ik heb dat zogezegde onderscheid zelfs nooit goed begrepen: wat wel 'echte' kunst zou zijn en wat niet", zegt hij daarover. "Ik lig daar niet van wakker. Mensen doen glimlachen is ook een kunst."

Sammy Slabbinck, The Christmas Exihibition loopt tot en met 9 januari in de Michael Hoppen Gallery, Jubilee Place 3 in Londen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden