Woensdag 18/09/2019

Aboriginal op de dool

In hun derde samenwerking na de geprezen periodefilms The Tracker en Ten Canoes waren regisseur Rolf de Heer en acteur David Gulpilil toe aan een hedendaags verhaal, meteen ook hun persoonlijkste film.

Hoewel fictief, zit het wedervaren van Charlie heel erg dicht op de huid van hoofdrolspeler David Gulpilil, die mee schreef aan het scenario en in Cannes de prijs won in de sectie Un Certain Regard.

Het had anders kunnen lopen voor Gulpilil, die door zijn oude vriend De Heer uit de gevangenis werd geplukt en dankzij deze film zijn leven weer op de rails kreeg. Hij draagt de film van begin tot einde in de tragikomische rol van Charlie, een blackfella op zoek naar de roots die hij in de ontheemde aboriginalgemeenschap is kwijtgespeeld. Charlie blijkt een laconieke oude rakker die handig de culturele misopvattingen van de whitefellas naar zijn hand weet te zetten. Hij doet zich voor als een sporenzoeker van wie de lokale politie maar blijft geloven dat hij hen helpt.

Wat de goedlachse Charlie dwarszit, is dat hij en zijn gemeenschap een ontworteld leven leiden dat is ingericht door de Australische overheid en autoriteiten, die nog altijd geen snars begrijpen van de denk- en leefwijze van de authentieke, inheemse bevolking. De maat is vol wanneer Charlies jachtspeer wordt geconfisqueerd. Hij trekt zich terug in de bush op zoek naar de vaste grond van zijn voorouders. Daar wordt pas goed duidelijk hoezeer hij van zijn wortels is vervreemd. Ziek belandt hij in een ziekenhuis in Darwin. Maar zijn genezing brengt geen verlossing. Hij raakt aan lager wal en vliegt na een gewelddadige uitspatting de gevangenis in.

Charlie's Country lijkt geen duidelijke richting in te slaan en houdt zich lang op met de zoektocht van de zonderlinge Charlie (een heerlijk onbevangen vertolking van Gulpilil) die door de camera geen seconde losgelaten wordt. Dat heeft in dit geval zo zijn voordeel voor de spanning en de soul van de film. Je voelt dat De Heer op iets broedt, tot hij in het laatste deel de maatschappijkritiek helemaal op scherp stelt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234