Zondag 20/09/2020

Reportage

Abattoir Fermé lokt kinderen uit hun kot met theaterstuk 'Bangerik'

Lukas Smolders (l.), Jochem Thijs en Kirsten Pieters in 'Bangerik' van Abattoir Fermé.Beeld Kurt Van der Elst

“Gaat gij mee naar buiten?” Bangerik is een voorstelling voor kinderen die op de drempel staan van de Grote Boze Buitenwereld. Samen met een publiek van zesplussers zochten we uit hoeveel moed daarvoor nodig is.

“Ogen dichtdoen!” Mauro (8) van basisschool Irishof in Kapellen heeft een strak plan voor als het te eng wordt. Samen met zijn klas komt hij kijken naar Bangerik, de nieuwe voorstelling van Abattoir Fermé en HETPALEIS. Mauro’s klasgenootje Anne (8) vertelt waarover het gaat: “Er is een jongetje dat in een eng huis woont, maar hij vindt dat zelf niet, hij vindt de buitenwereld griezelig. Hij wordt verliefd op een meisje dat buiten leeft.” Ook Anne weet precies wat ze moet doen als het te spannend wordt: “Ik ga aan mijn vriendin vragen of ik haar hand mag vastnemen.”

Zoveel angst voor angst is misschien wat voorbarig. Weliswaar baadt Bangerik in de donkere esthetiek van een typische Abattoir-voorstelling, maar het is geen horrorshow. Eerder de uitvergrote versie van een sprookje, voorzien van een countrymusicaltoets door de liedjes van Jan De Smet. 

Stef Lernous van Abattoir FerméBeeld thomas legreve

Het jongetje Bangerik (Lukas Smolders) onderneemt een queeste naar buiten, daarin aangespoord door het brutaaltje Annabel-Lee (Kirsten Pieters) en tegengewerkt door zijn huisgenoten. Bron van onbehagen is niet zozeer de schrikwekkende gestalte van Meester Langbeen (Gert Jochems) of het vieze blubberlijf van Irma-de-haarklonter-uit-het-badputje (Lien Thys), maar de melancholie van een kind dat alleen is. “Kan je doodgaan van alleen zijn?”

Rook en licht

Voor regisseur Stef Lernous is die vraag rond de beschermde ‘binnenwereld’ dubbel, want in die verbeeldingswereld schuilt zowel schoonheid als gevaar. Lernous: “Ik zat als kind alleen op mijn kamer maar ik vond dat niet erg: ik keek tv-reeksen en omringde me met leuke, griezelige dingen. Alleen loop je op die manier wel een stuk real life mis, en uiteindelijk levert het je een vertekend beeld op van de wereld.” 

Angst voor de buitenwereld kun je overwinnen, spijt blijft aan je kleven, klinkt het in Bangerik. Net zoals Lernous uiteindelijk door een goed lief uit zijn kamertje werd gelokt, is het ook de prille liefde die Bangerik tot aan de drempel brengt – of hij er ook écht over stapt, laat Lernous liever in het midden.

Het is niet de eerste keer dat Abattoir Fermé een voorstelling voor kinderen maakt – denk aan het heerlijk griezelige Nimmermeer uit 2008 – maar een kinderpubliek blijft weinig evident voor een gezelschap dat zich bezighoudt met het vormgeven van "existentiële angsten of duistere fantasieën". Wat opvalt tijdens de voorstelling is dat de enge momenten (want ja, af en toe zien we kinderen wat dichter tegen de juf aankruipen) vooral te maken hebben met het inzetten van het theatrale arsenaal: het gedonder van een wand die omhoogschuift, het geweld van een rookmachine, een straf lichteffect. Het is geen toeval dat Lernous zich al verschillende keren aan opera waagde; in dit sprookje voor zesjarigen doet hij geen concessie in dat epische denken.

Beeld Kurt Van der Elst

Lucht en humor

De imponerende verschijning van de reusachtige Meester Langbeen en de “rookdingen die te hard ontploffen” doen Mauro en Anne eventjes dieper in hun zetel kruipen, maar los daarvan vinden ze de personages uit Bangerik eerder grappig dan eng. Lernous is blij met die feedback: “Er zitten best wel wat spannende momenten in, maar ik zet daar hopelijk genoeg lucht en humor tegenover.” 

Daarmee is juf Eva (47) het eens: “Ik vond de voorstelling op maat – kinderen kunnen tegenwoordig trouwens wel wat verdragen, hoor. Ik denk alleen dat ze wel wat in verwarring waren over het einde, dat positief was maar triestig aanvoelde.” Met die commentaar is Lernous net zo tevreden. Lernous: “Het reële einde doet er minder toe, ik hoop vooral dat er zich in die kleine hersentjes een sfeer heeft vastgezet. Zodat ze zich later een teneur herinneren, een gevoel. Dat is de magie van theater.”

Tot 18/3 in HETPALEIS, Antwerpen. abattoirferme.be & hetpaleis.be.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234