Vrijdag 12/08/2022

AB InBev lanceert megacampagne rond Duivels

null Beeld BELGA
Beeld BELGA

AB InBev lanceert in België naar aanleiding van het WK voetbal deze zomer in Brazilië een grote reclamecampagne voor Jupiler. Dat heeft Eric Lauwers, algemeen directeur AB InBev Benelux & Frankrijk, bekendgemaakt. De Leuvense bierbrouwer hoopt daarmee onder andere de dalende bierverkoop in België (-3 procent in 2013) een halt toe te roepen. De globale biermarkt in ons land daalde vorig jaar met slechts 2,5 procent.

Redactie

Er zal onder meer een nieuwe lading Jupiler-blikken gelanceerd worden met ditmaal Rode Duivels in actie. Er komen ook bierglazen met foto's van de voetbalhelden en een grote "celebration bottle". Horecazaken zullen allerlei versieringen kunnen krijgen en er worden gadgets gelanceerd zoals een kalender met alle matchen. Trucks met een foto van het team en de slogan "We are ready" zullen door het land toeren, en er zullen reclamespots worden uitgezonden op radio en tv.

Ook in Nederland, Frankrijk en Luxemburg komen er speciale acties.

Jupiler-blikken
De lancering in september vorig jaar van de eerste Jupiler-blikken met foto's van Rode Duivels legde AB InBev alvast geen windeieren. Terwijl de bierverkoop in de eerste jaarhelft van 2013 onder meer door het slechte weer slecht was, deed er zich in het vierde kwartaal een heropleving met 0,4 procent voor. Die wordt door Lauwers toegeschreven aan de sterke prestaties van Jupiler in de retail.

Voorspelling
In tegenstelling tot CEO Carlos Brito, die vorige week voorspelde dat het WK de bierverkoop in Brazilië met 1 tot 2 procent zal doen stijgen, waagt Lauwers zich niet aan een voorspelling.

Wat de bierverkoop in België betreft, toonde Lauwers zich zeer tevreden over het succes in 2013 van de Leffe Royale die het vooral in de horeca goed doet. Ook de Hoegaarden-bieren doen het beter dan de markt.

In een dalende Nederlandse biermarkt (-0,5 procent) zag AB InBev zijn volumes met 1,3 procent toenemen. Hertog Jan en Jupiler verkochten er 10 procent meer. Terwijl de Franse biermarkt (-13,6 procent) door hogere accijnzen forse klappen kreeg, zag AB InBev zijn volumes met 11,1 procent afnemen. De nieuwe Leffe Nectar en Royale (+20 procent) en Hoegaarden Rosée (+100 procent) deden het er zeer goed.

Corona
Opvallend tot slot is dat AB InBev dit jaar volop inzet op de lancering van Corona in Frankrijk. Corona wordt gebrouwen door de Mexicaanse brouwerij Grupo Modelo die in juni vorig jaar volledig in handen kwam van AB InBev. De bierbouwer heeft de distributie van dit bier in Frankrijk volledig zelf in handen genomen. AB InBev heeft er 23 extra vertegenwoordigers in dienst genomen, van wie ongeveer de helft specifiek voor Corona gaat werken. AB InBev wil hiermee zijn nummer 1-plaats op de markt van de premium-bieren in Frankrijk versterken. Volgens Eric Lauwers heeft Corona hiervoor "heel veel potentieel".

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234