Dinsdag 16/08/2022

NieuwsVerkeersveiligheid

Aantal verkeersslachtoffers weer op pré-coronaniveau, forse toename in ongevallen met fietsers en e-steps

null Beeld Alexander Haezebrouck
Beeld Alexander Haezebrouck

Tijdens de eerste drie maanden van 2022 zijn in ons land bij verkeersongevallen ter plaatse 111 doden gevallen, 50 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar (74) en quasi evenveel als in 2019 (113), het laatste jaar voor de coronapandemie. Het aantal letselongevallen met e-stepgebruikers en fietsers steeg fors. Dat leert de verkeersbarometer van verkeersinstituut Vias.

TT

Op nationaal vlak is er een stijging van alle indicatoren. Het aantal letselongevallen steeg met 22 procent tot 8.068, tegenover 6.587 een jaar geleden. Het aantal gewonden nam met 23 procent toe: van 7.871 tot 9.698.

In Vlaanderen was er een lichte stijging van het aantal verkeersdoden (van 46 naar 50), in Brussel (van 2 naar 4) en Wallonië (van 26 naar 57) verdubbelde het aantal verkeersdoden. Het Waalse cijfer wordt mee beïnvloed door het ongeval in Strépy waar zes carnavalisten het leven lieten.

Nationaal is er een stijging van het aantal geregistreerde letselongevallen voor alle types weggebruikers, behalve voor de ongevallen met vrachtwagens (-2 procent). Het aantal letselongevallen met e-stepgebruikers is verdrievoudigd, maar ook het aantal ongevallen met bromfietsers (+35 procent) en fietsers (+22 procent) stijgt fors.

Lees ook

Zware ongevallen, overlast en overal gedropt: elektrische steps bezorgen steden kopzorgen

Waarom Antwerpen zoveel fietsongevallen kent: ‘Jammer dat de stad blijft inzetten op auto’s in het centrum’

“In Vlaanderen zien we voor de fietsers het hoogste aantal letselongevallen van de laatste 10 jaar: er werden 1.873 ongevallen met gewonde fietsers geregistreerd (+25 procent). Bij de bromfietsers (606 letselongevallen) was er een stijging met 40 procent ten opzichte van vorig jaar”, stipt Vias aan. Het aantal letselongevallen met bestelwagens (594) steeg met 22 procent.

‘Geen gunstige evolutie’

De resultaten moeten met de nodige voorzichtigheid bekeken worden, omdat het over een korte periode gaat, maar laten geen gunstige evolutie zien, zegt Vias nog. Gedurende deze periode vorig jaar waren er nog zware beperkende coronamaatregelen zoals een avondklok en verplicht telewerk, aldus Vias.

De federale en regionale overheden hebben tijdens een grote Staten-Generaal voor de verkeersveiligheid eind vorig jaar nog afgesproken om het aantal doden en zwaargewonden tegen 2030 te halveren. Dat wil zeggen dat er dan nog maximaal 320 doden en 1.800 zwaargewonden mogen zijn. Vlaanderen stelde zichzelf tot doel nog maximaal 237 verkeersdoden te hebben in 2025, en 158 in 2030.

Noch België noch Vlaanderen zit momenteel dus op koers. De cijfers die vandaag bekend zijn gemaakt zullen bovendien nog stijgen, aangezien niet alle verkeersslachtoffer ter plaatse overlijden, en slachtoffers die pas in het ziekenhuis overlijden nog bij deze statistieken geteld moeten worden. “Er is geen sprake meer van een structurele verbetering zoals we die tot enkele jaren geleden meemaakten. Nieuwe fenomenen zoals e-steps moeten aandachtig gevolgd worden. In Vlaanderen noteerden we daarnaast het hoogste aantal geregistreerde fietsongevallen.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234