Maandag 25/10/2021

Aantal reizigers dient klacht in tegen NMBS in zaak-Fyra

null Beeld BELGA
Beeld BELGA

Naar aanleiding van de problemen met de Fyra heeft de NMBS de rechten van de reizigers niet gerespecteerd. Dat heeft de federale overheidsdienst (FOD) Mobiliteit en Vervoer aan de reizigers laten weten. Een aantal reizigers heeft een klacht ingediend bij de FOD. Dat meldt reizigersorganisatie Trein Tram Bus op zijn website.

De FOD Mobiliteit en Vervoer staat in voor de handhaving van de rechten die een reiziger heeft. Wanneer een reiziger vindt dat zijn rechten geschonden worden, kan hij hierover een klacht indienen bij de FOD. "Deze reizigersrechten bepalen onder meer dat je bij een treinvertraging van meer dan 60 minuten recht hebt om de reis voort te zetten bij de vroegste gelegenheid onder vergelijkbare vervoersomstandigheden. Ook het uitvallen van de Fyra valt onder deze toepassing", aldus Trein Tram Bus.

Geweigerd op Thalys
De reizigers die het slachtoffer werden van de uitval van de Fyra werden geweigerd op de Thalys, zegt de reizigersorganisatie. "De NMBS vond dat ze maar met de L-trein moesten reizen. De partner van de NMBS, NS HiSpeed, boekte in dergelijke gevallen meestal wel vlotjes om op de Thalys. Een aantal gemotiveerde reizigers dienden hierover klacht in bij de FOD", aldus Trein Tram Bus.

Alternatief
De FOD liet deze reizigers weten dat de NMBS de reizigersrechten in dit geval niet heeft gerespecteerd. "Het enige alternatief dat gedurende midden januari tot midden februari aangeboden werd aan de reiziger was een traject met meerdere aansluitingen en met een veel langere reistijd. De NMBS had op zijn minst de vrije plaatsen op de Thalys-treinen moeten aanbieden of ander alternatief vervoer hebben voorzien", luidt het.

Meerkost vergoeden
De FOD vraagt aan de NMBS de reizigers die niet mee konden met de Fyra en daarom een vervoerbewijs voor Thalys hebben gekocht, te vergoeden voor de meerkost. "Bovendien wordt onderzocht of er een administratieve geldboete kan worden opgelegd aan de NMBS voor het overtreden van de Europese reizigersrechten. Een bijkomende vergoeding voor de reizigers wordt echter niet voorzien in de reizigersrechten", stelt Trein Tram Bus.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234