Dinsdag 24/05/2022

Aanslag op lachspier en traanklier

Brussel

Eigen berichtgeving

Dirk Steenhaut

Vallen humor en countrymuziek met elkaar te verzoenen? Welzeker. De excentrieke Texaan Kinky Friedman leverde hiervan maandagavond in een bomvolle AB-club het levende bewijs. De 55-jarige zanger, schrijver en sigarenroker met de onafscheidelijke zwarte stetson speelde er een hilarische set, die bulkte van de gevatte oneliners, aforismen, schunnigheden, doordenkertjes en politiek incorrecte opmerkingen. Het ene moment kwam Friedman melig en platvloers uit de hoek, het andere was hij spits en erudiet.

Richard Friedman is een cultfiguur wiens platen niet altijd even makkelijk te bemachtigen zijn. Maar dat neemt niet weg dat hij enkele van de groten der aarde onder zijn bewonderaars telt. Bill Clinton, Nelson Mandela, ex-Beatle Ringo Starr, de schrijvers Joseph Heller en Larry McMurtry - het zijn Kinkyfielen van de eerste orde. De joodse cowboy maakte deel uit van Bob Dylans Rolling Thunder Revue en toen vorig jaar, met Pearls in the Snow, een hommage-cd aan zijn werk werd gewijd, werden artiesten zoals Tom Waits, Lyle Lovett, Chuck E. Weiss, Dwight Yoakam en Willie Nelson (door The Kinkster omschreven als de Hillbilly Dalai Lama) bereid gevonden er hun medewerking aan te verlenen.

Friedman studeerde psychologie, richtte in de vroege jaren zeventig The Texas Jewboys op en bracht sindsdien zeven langspelers uit. Met zijn weinig conventionele countryrepertoire wierp hij zich op als een geestesgenoot van Dr Hook en Commander Cody en wist hij vooral conservatieve groeperingen tegen zich in het harnas te jagen. In 1985 stapte hij uit de muziek en begon een succesrijke carrière als auteur van semi-autobiografische detectiveromans, een zwenking die tot dusver een twaalftal boeken opleverde. Optreden doet Kinky Friedman nog zelden. Zijn huidige tournee vormde dan ook een gedroomde gelegenheid om hem eens live aan het werk te zien.

In Brussel liet de man zich op piano, clavieta en kazoo begeleiden door de voortdurend schuttingtaal uitkramende maar onderkoelde Little Jewford. Friedmans stijl appelleerde, net als die van John Prine en Loudon Wainwright III, zowel aan de lachspieren als de traanklieren, zij het dan met nadruk op het eerste. Meteen viel op hoeveel nummers uit zijn van 1973 daterende debuutelpee Sold American nog steeds op zijn setlist prijken: 'We Reserve the Right to Refuse Service to You', de titeltrack, 'Ride 'em Jewboy'. En ook: 'Get Your Biscuits in the Oven (And Your Buns in the Bed)', waarvoor hij van een vrouwenorganisatie de Male Chauvenist Pig Award kreeg. Het is een trofee waar hij nog altijd trots op is, maar het nummer komt helaas niet voor op zijn tribute-cd "omdat k.d. Lang het niet wilde zingen".

Zelfs 'Ol' Ben Lucas', een liedje dat hij bedacht op zijn elfde, is er nog altijd bij. Maar Kinky Friedman heeft de jongste vijfentwintig jaar dan ook geen nieuw materiaal meer geschreven. Tussendoor las hij een geestig stukje voor uit zijn roman Road Kill, zong hij over zijn belevenissen in een homobar, nam hij de zuiderse mentaliteit op de korrel in 'Proud to be an Asshole from El Paso' en beledigde hij de christelijke en de joodse lobby met 'They Ain't Making Jews Like Jesus Anymore'. Een andere classic, 'Men's Room in L.A.', ging over de vraag: wat doe je als je op het toilet zit en het enige papier dat voorhanden is een prentje met Jezus is? Een moeilijk dilemma, dat spreekt.

Verder vernamen we wat een cowboy en een jood gemeen hebben ("Ze dragen allebei hun hoed binnenshuis") en meldde Friedman dat de Duitsers zijn op één na favoriete volk zijn ("My real favourite people is everyone else"). En toen hij, halverwege zijn set, een Cubaanse sigaar aanstak, hield hij eraan te benadrukken: "I'm not supporting their economy, I'm burning down their fields."

Tijdens de bissen speelde Kinky Friedman enkele folksongs van Geliefde Dode Amerikanen: Woody Guthries 'Pretty Boy Floyd' en Peter LaFarges indringende 'Ballad of Ira Hayes'. Alsof hij op de valreep wilde bewijzen dat hij ook tot enige diepgang in staat was. Boodschap begrepen, Kink.

Onderhoudende Kinky Friedman in Brusselse AB-club

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234