Woensdag 20/10/2021

Aanslag op de zintuigen

Op hun derde dubbelaar in tien jaar geven de maximalisten van Motorpsycho zichzelf een vitaliteitsinjectie die kan tellen

Waanzin vormt niet zelden de voedingsbodem voor boeiende kunst. Wie van de geëffende paden durft af te wijken en zich niet laat inkapselen door wat men doorgaans 'normaal' noemt, ontwikkelt soms een verbazend frisse kijk op de dingen. Einar Örn, voormalige stoorzender bij The Sugarcubes, is zo'n figuur. Samen met geluidsterrorist Curver vormt hij de kern van Ghostigital, een IJslands collectief dat tot de meest verpletterende livebands behoort waar we recentelijk aan zijn blootgesteld. In Cod We Trust, uit op het label van Mike Patton, klinkt even bizar als intrigerend. De uneasy listening van de heren, een amalgaam van striemende hiphopbeats, gruizige noise, industrial, dub, elektro, opera en freejazz, is een weldadige aanslag op de zintuigen. Örn zelf kun je bezwaarlijk een zanger noemen. Hij houdt het midden tussen een dadaïstische dichter en een bezeten acteur en beeldt personages uit die zich op de rand van een zenuwinzinking lijken te bevinden. Het gekke is dat vooral banale, alledaagse dingen hem angst inboezemen, maar onder het absurdisme van Ghostigital zit ook heel wat maatschappijkritiek verborgen. Tijdens dit feest van chaos en dissonantie worden vuurpijlen afgeschoten door onder anderen Mark E. Smith, Mugison en de rappers Sensational en Dälek. Het resultaat is muziek die verrast en nooit in voorspelbare patronen vervalt. Een plaat als een koortsdroom, kortom.

Motorpsycho, uit het Noorse Trondheim, is een groep met veel gezichten. Met Black Hole/Blank Canvas keert ze, na de popexperimenten van de jongste jaren, terug naar haar psychedelische gitaarroots. Het eerste werkstuk van de heren in drie jaar is meteen het eerste zonder drummer Gebhardt Hakon, al valt dat nauwelijks op. Gitarist Hans Magnus Ryan en bassist Bent Saether zijn nu een duo en de tomeloze energie waarmee laatstgenoemde in de studio de drumpartijen inspeelde, is van het soort dat menigeen de adem zal afsnijden. Op hun nieuwe dubbelaar geven de maximalisten van Motorspycho zichzelf een vitaliteitsinjectie die kan tellen. Een en ander leidt tot een rauw en doorbloed rockepos, vol explosieve riffs, snijdende gitaarsolo's, meeslepende melodieën en rinkelende decibels. De gedrevenheid van songs als 'No Evil', 'Critical Mass' of 'Triggerman' imponeert en ook met de uitbundige pop van 'Hyena' of het ingetogen, met strijkers toegedekte '29th Bulletin' zit het compositorisch meer dan snor. Black Hole/Blank Canvas is een vuurspuwend monster, verwekt door een band die in topvorm verkeert. Op 7 mei te zien tijdens Les Nuits Botanique.

Uit Canada komt dezer dagen een stroom geweldige cd's aangerold die niet meer valt in te dammen. Stephen McBean kennen we al van de retroband Black Mountain uit Vancouver, maar wij hebben het meer voor 's mans slaapkamerproject Pink Mountaintops. Op die woeste hoogten verbindt hij de lethargische erfenis van Syd Barrrett met de voodoorock van Spiritualized en laat hij elektro botsen met gospel en blues. Op Axis of Evol, een titel waarin George Bush én Sonic Youth zich aan een onwaarschijnlijke pas de deux wagen, hoor je hoe druilerige nummers als 'Comas' en 'Plastic Man, You're the Devil' behoorlijk hypnotisch kunnen aandoen. Maar hét prijsbeest is de epische smackrock van 'Slaves': acht minuten pure magie.

Wie zijn muziek liever wat trager en introspectiever heeft, kan bij een andere Canadees terecht. Barzin Housseini is een romantische treurwilg die zich op zijn tweede, intimistische sadcore-cd My Life in Rooms onder meer laat bijstaan door Tony Dekker van Great Lake Swimmers. Zijn bespiegelende liedjes vol bekentenislyriek worden smaakvol ingekleurd met pedalsteel, hoorn en strijkers, wat vooral in het geval van 'Leaving Time' en 'Take This Blue' bloedmooi uitpakt. De perfecte cd om een drukke dag mee af te sluiten.

Ghostigital, In Cod We Trust, Ipecac.

Motorpsycho, Black Hole/Black Canvas, Stickman.

Pink Mountaintops, Axis of Evol, City Slang.

Barzin, My Life in Rooms, Monotreme.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234