Donderdag 02/04/2020

Aanrijding tussen diva's

In de psychologische thriller Alles van Eva barst de strijd tussen twee alfavrouwtjes los. In 1946 was het niet politiek incorrect om stereotypen over vrouwen als genadeloze bitches dik in de verf te zetten.

Het grote publiek kent The Wisdom of Eve, een hoorspel van Mary Orr uit 1946, wellicht beter in de zesvoudige Oscarwinnende filmversie All about Eve, met iconen als Bette Davis en Anne Baxter en de toen nog onbekende Marilyn Monroe.

De jonge en mooie oorlogsweduwe Eva (Sanne Samina Hanssen) werkt zich in de gunst van haar idool, de gerenommeerde actrice Margo Channing (Barbara Sarafian). Die is gefrustreerd omdat ze net veertig is geworden en panisch vanwege het besef dat het beste van haar carrière wel eens achter haar zou kunnen liggen. Margo bevordert haar manusje-van-alles tot persoonlijke assistente. De lieftallige, bescheiden, naïeve Eve palmt iedereen in en promoveert verder tot Margo's stand-in. Heeft ze de perceptie tegen of is ze werkelijk een nietsontziende intrigante die vooral zelf in de schijnwerpers wil staan?

De relatie tussen Margo en haar levensgezel en regisseur Bill (Steve Geerts) verzuurt en toneelschrijver Richards (Korneel Hamers) heeft het ook wel gehad met het eeuwige gekissebis en de onhebbelijkheden van die verwaande diva.

Eve grijpt haar kans en slaagt erin haar rol als stand-in te verzilveren. Theaterrecensent Addison DeWitt (Mathijs F Scheepers) heeft er zo zijn redenen voor om haar de hoogte in te schrijven. Ze debuteert in de nieuwste productie van Richards en wordt de nieuwe ster aan het Hollywood firmament. There's no free lunch, merkt ook Eve, als DeWitt langskomt om voor bewezen diensten te incasseren.

Alles over Eva draagt de signatuur van een well-made play. Er zijn geen losse eindjes, de plot steekt goed in elkaar, de intrige wordt zorgvuldig opgebouwd, en zelfs zonder spectaculaire wendingen is het van begin tot einde onderhoudend en leuk theater.

Zwitsers zakmes

De scenografie en het decor van Michiel Van Cauwelaert zorgen voor de visuele kers op de taart. Het publiek krijgt bij aanvang via een metershoge spiegelwand een vervormd beeld van zichzelf te zien. Deze trouvaille symboliseert als beeldmetafoor treffend de ijdelheid van het theaterwereldje, dat voortdurend met vooral zichzelf bezig is. Datzelfde decor is zo multifunctioneel als een Zwitsers zakmes en bij elke scènewissel krijgt het een ingenieuze en verrassende toepassing.

Het stuk door weerspiegelt de muziekpartituur naadloos de mood van het ogenblik. Wie wist dat Barbara Sarafian (Margo) zo'n indrukwekkende zangstem heeft?

De acteerstijl van SKaGeN is als vanouds blits en zwierig. In die scènes waar de relatie tussen Margo en Bill op scherp staat, wordt er geserreerd geacteerd en gaat de luchtigheid over in beklemming, die in de zaal voelbaar is.

De bitse dialogen en de cynische oneliners zorgen voor verbaal vuurwerk. De frisse manier waarop SKaGeN deze productie aanpakt, maakt van Alles van Eva een tijdloos stuk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234