Donderdag 14/11/2019

Aanraders in Rotterdam

Sinds 2001, toen Rotterdam culturele hoofdstad was, presenteert de Schouwburg bij het begin van het seizoen zijn internationale keuze. De Belgische Annemie Vanackere heeft samen met Jan Zoet de artistieke leiding. Op dit festival ontdek je ieder jaar behalve pareltjes uit het internationale circuit ook boeiende jonge makers. En Rotterdam ligt zowat om de hoek.

‘A sense of belonging’, een gevoel van verbondenheid, zo staat op de kaft van het programma, dat opgefleurd wordt met een pasteltekening van een zwarte peuter die een wat wantrouwig blank leeftijdsgenootje de hand schudt. Als je je afvraagt wat die zoeterige afbeelding te maken heeft met dit theaterfestival, dan is ze geslaagd.

Bedoeling van het festival is het publiek met vernieuwde belangstelling te laten kijken naar de mensen rondom ons. Theater biedt daartoe een uitgelezen kans, stelde u al.

Vanackere: “Ons festival is niet enkel een verzameling leuke buitenlandse voorstellingen. Wat de selectie verbindt, is het idee dat theater niet alleen over theater gaat, maar een beeld schetst van wat in de samenleving aan de gang is. Dit jaar focussen we op de vraag hoe mensen naar elkaar kijken. We hebben de neiging om onze ‘verkeerde’ gedachten te censureren. Maar als je eerlijk bent, merk je dat je toch vooroordelen koestert. Een oude vrouw zien we bijvoorbeeld vaak niet meer als een individu, maar als een oud mens. Dat is des mensen, maar zodra je dat onderkent, kun je er ook verstandig mee omgaan.”

Het debat neemt altijd een centrale plaats in op het festival.

“Het debat zet die zaken in de verf. Dit jaar nodigden we onder meer Benjamin Barber, de vroegere adviseur van Bill Clinton, uit om met anderen te debatteren over wat men de postdemocratische samenleving noemt. Het begrip wijst erop dat de relatie tussen overheid en burger zuiver zakelijk van aard aan het worden is en dat burgers het vertrouwen verliezen in de politiek. Dat debat krijgt een sterke dramaturgie mee. Je kunt het als een soort voorstelling beschouwen. Zo maak je meteen duidelijk dat het theater dat wij tonen over tendensen in de echte wereld gaat. Het debat geeft de voorstellingen meer glans.”

Jullie festival is belangrijk voor het internationale aanbod in Nederland. Welke positie neemt het in tegenover het Holland Festival?

“Holland Festival concentreert zich meer op de grote namen en brengt vooral muziektheater en grote dansproducties. Wij richten ons eerder op theater en dans. Maar vooral, wij richten ons op werk dat nog niet zo bekend is of in volle ontwikkeling zit. Je zou ons nog het best kunnen vergelijken met Kunstenfestivaldesarts in Brussel. We staan daarmee trouwens niet alleen. Ook Theater aan de Werf in Utrecht, Frascati in Amsterdam of Noorderzon in Groningen doen dat.”

Op het programma staan dit jaar prachtstukken zoals The Shipment van Young Jean Lee, Enjoy Poverty van Renzo Martens, In Pieces van Fumiyo Ikeda en Tim Etchells en La mélancholie des dragons van Philippe Quesne. Vaut le voyage, mocht u ze nog niet gezien hebben. Annemie Vanackere geeft nog een paar tips mee: “Ô Queens (A Body Lab) (foto) van Michel Schweizer/ La Coma is een gesofisticeerde analyse van schoonheidsidealen en menselijke relaties, gezien door de ogen van schoothondjes. Othello, c’est qui van Monika Gintersdorfer en Knut Klaßen is een kleinere, maar boeiende voorstelling over de kijk van Afrikanen op dit beroemde, zwarte personage. Ik breek ook graag een lans voor twee kleinere Italiaanse gezelschappen. Controllo Remoto van Orthographe is een eigentijdse interpretatie van ouderwetse oorlogspanorama’s en Non Essere Hamlets Portraits van Antonio Latella is een hedendaagse interpretatie van Shakespeares verhaalstof.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234