Dinsdag 15/06/2021

Aan de kant, Beyoncé Knowles

Groot-Brittannië ligt al maanden aan haar voeten en nu gaat ook de rest van de wereld voor de bijl. Lianne La Havas heeft niet alleen de stem, maar met haar debuutsingle en gelijknamig album 'Is Your Love Big Enough?' ook het winnende lotje.

In augustus wordt ze 23, maar als je haar songteksten leest, heeft de Londense zangeres van Grieks-Jamaicaanse afkomst al vaker brokstukken op het gebied van liefde moeten lijmen. "Ik ben hypergevoelig als het op liefde aankomt", zegt La Havas daarover. "Maar ik denk niet dat mijn liefdesleven veel liederlijker is dan dat van mijn leeftijdsgenoten. Het verschil is gewoon dat ik mijn diepste gevoelens met de wereld deel - soms zo eerlijk dat het gênant wordt. En ik heb het geluk dat al mijn ex-vriendjes me meer dan genoeg inspiratie hebben verschaft."

De behoedzame manier waarop ze met Is Your Love Big Enough die gevoelens etaleert, is op zijn minst indrukwekkend. Balancerend op de spanningslijn tussen zelfbewustzijn en onzekerheid kun je in haar stem de urgentie horen waarmee ze op zoek is naar een antwoord op die liefdesvraag. En net wanneer dat antwoord binnen handbereik lijkt, wordt ze afgeblokt door twijfel en mijmering. Kun je die vraag überhaupt wel beantwoorden? En zo ja: wil je het dan wel weten?

"Ergens in het onbezonnen en prille van een verliefdheid kan het zijn dat je iemand zó graag ziet dat er een onzeker moment komt waarop je je afvraagt of de gevoelens van de ander net zo hevig zijn. Deze plaat is ontstaan in de schemerzone tussen het verwerken van een gebroken hart en het ontluiken van een nieuwe liefde. Extra complicatie: mijn nieuwe lief is best wel wat ouder. Dat zorgt ergens voor een wat vreemde wrijving tussen die twee strijdige gemoedstoestanden, maar omdat ik nadrukkelijk kies voor puur biografische songs, was dit de enige manier waarop het voor mij kon werken." Ze knipoogt."Daar durf ik nogal rechtlijnig in zijn."

Een elfjarig meisje

Weet je, ik noem mezelf doorgaans een soulzangeres. Dat houdt muzikaal dan wel geen steek en zelfs de manier waarop ik zing kun je nauwelijks in dat vakje onderbrengen. En toch klopt het, en wel omdat je bij soulzangeressen niet eens naar de tekst hoeft te luisteren om te weten hoe ze zich voelen. Net omdat ik elke letter van mijn songs tot op het bot gevoeld heb, kun je uit alleen al het timbre en de toon van mijn stem afleiden waarover het gaat. Ik kan trouwens niet anders dan zingen over mezelf. De allereerste song die ik zoveel jaar geleden als tienermeisje schreef, vertrok vanuit het perspectief van een fictief personage. Het leek zo belachelijk gemaakt. Ik haalde er niet de voldoening uit waarop ik had gehoopt. Toen al wist ik dat een song pas goed zou zijn als ik me er in kon uiten. Bovendien ontleedde ik mijn teksten voortdurend en, hoewel ik nog wat te jong was om het allemaal te plaatsen, viel het me meteen op dat 'het smachten naar iets' centraal stond. Noem het catharsis. Het begeren van dat ondefinieerbare zit er nog steeds in."

Dat haar gevoelens oprecht zijn onderbouwt ze met haar liveoptredens. Dan sluit ze die grote, bruine paarlemoeren ogen en schuift haar engelenstem een warme gloed over je schouders, terwijl de rest van je lichaam twijfelt tussen volslagen ontspanning en sluimerende alertheid - Cupido durft immers ook al eens een steekje te laten vallen.

Dat ze zelfs live zo vreselijk naakt durft gaan is buitengewoon moedig. Vooral omdat de gevoelens die ze bezingt eigenlijk nog verse littekens op haar ziel zijn. En gezien de tijd zelfs de diepste wonden heelt en haar doorwrochte inleving zowat het meest nadrukkelijke streepje is dat ze op haar concurrenten voor heeft, moet ze er toch al van wakker gelegen hebben dat de impact die haar songs nu hebben in de loop der jaren mogelijk zal luwen?

"Eigenlijk niet. Ik weet bijvoorbeeld nog precies hoe ik me voelde wanneer ik als elfjarig meisje die eerste song schreef, zittend op de rand van mijn bed. Bovendien kost het me nauwelijks moeite om die wirwar van emoties weer op te roepen. Het gevoel en de mindset die ik vastpin aan een song gaan oneindig veel dieper en zijn duurzamer dan wat ik voel bij een herinnering."

Mallemolen

Dat de goedlachse zangeres een zeldzame diamant is, hadden ze ook aan de andere kant van het Kanaal al snel door. Zo werd ze samen met Frank Ocean en Michael Kiwanuka opgenomen in de Sound Of 2012-lijst van de BBC, maakte ze indruk met haar opwachting in de revue van Jools Holland en werd ze opgepikt door een major label. Allemaal op enkele maanden tijd.

"Aan een verschroeiend tempo hol ik van concert naar promo naar showcase. Een echte rollercoaster. Maar omdat het allemaal nieuw en spannend is, laat ik me gewillig meevoeren. Al die aandacht is trouwens behoorlijk relatief. Ik kan nog perfect over straat wandelen zonder herkend te worden. Bovendien brengt die mallemolen ook heel wat positieve gevolgen met zich mee. Dat ik me een band kan veroorloven, bijvoorbeeld."

Een frivole verschijning, een kamerbrede glimlach en tonnen jovialiteit: ook naast de muziek heeft La Havas alle troeven in huis om een wereldster te worden. Net zoals Beyoncé, haar grote voorbeeld.

"Ik zou alles doen voor zo'n parcours. Maar het gaat me niet om de rijkdom en een vaste stek in de tabloids. Mijn streefdoel is een van de allergrootste zangeressen in de popgeschiedenis worden. Popmuziek is dezer dagen zodanig vergankelijk dat simpelweg herinnerd worden het hoogste goed is. Ik hoop dat als men later terugkijkt op mijn werk, er een geweldige zangeres met prachtige songs overblijft. Songs, maar ook een beetje mode. Net zoals Beyoncé een tijdloos stijlicoon worden. Dat zou het plaatje perfect maken."

Lianne La Havas staat op donderdag 16 augustus op Pukkelpop.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234