Zondag 25/10/2020

Aalst wacht op frisse wind

Veel ruzie en weinig actie tijdens achttien jaar paars

Paars heeft zich de afgelopen jaren zwaar in nesten gewerkt in Aalst. In het stadhuis is vooral ruzie gemaakt. En er werden grote plannen gesmeed, die al dan niet zullen worden uitgevoerd. Zelfs de partijen van de meerderheid vinden het tijd voor een nieuwe wind.

Door Gorik Van Holen

Brussel l Aalst is de afgelopen jaren achtergebleven in de vaart der Vlaamse centrumsteden. Vervallen industriële panden domineren het straatbeeld. Van stadsvernieuwing, elders de motor achter het heroplevende stadsleven, is hier nauwelijks een spoor. De autovrije Grote Markt met de aanpalende winkelstraten en cafés blijven een lichtpunt, maar de rest van de stad geeft een bloedeloze indruk.

Voor de oppositie is de oorzaak van de malaise duidelijk: paars, al achttien jaar aan de macht, heeft gefaald. "Er is simpelweg geen beleid", zegt CD&V-lijsttrekker Ilse Uyttersprot. "De laatste twaalf jaar is hier niets gebeurd. De mensen zien dat ook." "Aalst is aan het verkommeren", valt plaatselijk Groen!-boegbeeld Els Keytsman haar bij. "Ja, er zijn nieuwbouwprojecten. Maar zonder visie. De eerste de beste projectontwikkelaar die met een idee komt aandragen, kan zijn gang gaan."

Mag je eigenlijk wel iets verwachten van een schepencollege dat hopeloos verdeeld is? Sinds het tot een openlijke breuk kwam tussen De Maght en haar VLD is er van een collegiale ploeg geen sprake meer. De beslissing van De Maght om met een eigen lijst naar de verkiezingen te trekken heeft het wantrouwen tussen haar en de VLD-schepenen alleen maar groter gemaakt. Regelmatig rolden ze al vechtend over de kasseien van de Grote Markt.

Stilstand en ruzie. Ook voor de Aalstenaar is één plus één twee, want sommige schepenen mogen misschien verdienstelijke pogingen doen, het gekrakeel blokkeert veel. Dus zitten de coalitiepartijen - naast VLD en sp.a nu ook het 'Blauw' van De Maght - met een probleem. Verrassend eensgezind proberen ze de kritiek te counteren. Dé verwezenlijking? Het indrukwekkende netwerk van riolen. In geen enkele andere stad gaat zo veel afvalwater naar het zuiveringsstation. Meteen is ook het overstromingsgevaar een stuk kleiner.

"Het is een ongelukkige perceptie dat wij niets gedaan hebben", zegt schepen voor Openbare Werken Patrick De Smedt (sp.a). "Er ligt een pak geld onder de grond. Andere steden moeten daar nog aan beginnen." "Spijtig genoeg zijn die riolen niet zichtbaar", vindt schepen van Ruimtelijke Ordening en VLD-lijsttrekker Johan Stylemans. "Als we in de toekomst in hetzelfde tempo bovengronds investeren, zullen we snel een inhaalbeweging zien."

Ook Stylemans kan niet om de vaststelling heen dat er weinig beweegt in Aalst. "We hebben inderdaad te laat ingespeeld op tendenzen in andere centrumsteden", bekent hij. "Ook de Aalstenaar wil een propere stad in een modern kleedje. In het stemhokje zal het uitzicht van de stad een breekpunt zijn."

Daarom hameren burgemeester en schepenen erop dat ze toch wel het een en ander op de sporen hebben gezet. "Het volgende stadsbestuur heeft al gegarandeerd voor drie jaar werk", verzekert De Maght ons. "En er zijn geen putten: de financiën zijn gezond." Wat volgt is een behoorlijk indrukwekkend lijstje van plannen en projecten, vanaf volgend jaar uit te voeren. Van een ondergrondse parking op de Hopmarkt in het stadscentrum over een megaproject voor de stationsbuurt, een gloednieuw administratief centrum en een vernieuwingsproject in de Watertorenwijk, tot een nieuwe evenementenhal en een nieuw bedrijventerrein. "Die plannen zullen de aanzet zijn voor de stadsrenovatie", maakt Stylemans zich sterk.

"In plannen zijn ze goed", zeggen Keytsman en Uyttersprot in koor. "Dure studiebureaus betalen om megalomane projecten uit te tekenen, die vervolgens worden opgeborgen." Over de parking op de Hopmarkt spreekt men in Aalst al achttien jaar. Maar na een hele reeks plannen, protestprocedures en archeologische opgravingen ligt er vandaag een lelijke steenslagparking. Wie bij regenweer naar de stad komt, moet door de plassen ploeteren en op de koop toe een parkeerticketje betalen...

"Ach, we hebben ook wel pech gehad", zegt schepen De Smedt. "Nu eens procedures van buurtcomités, dan weer vervuilde grond... Volgend jaar moeten de werken starten. Spijtig dat het allemaal net iets te laat komt. Maar die grote projecten gaan de stad veranderen."

De vraag is of die verdedigingslinie op 8 oktober standhoudt. Want zelfs al komt het deze keer verder dan plannen, niemand durft te zeggen dat de Aalstenaar er ook achter staat. Burgemeester De Maght loopt hoog op met inspraak, maar meestal beperkt die zich tot een informatieronde als de plannen al in een vergevorderd stadium zitten. "De communicatie verloopt te stroef. We moeten de burger beter betrekken bij het beleid", geeft sp.a-lijsttrekker Ann Van de Steen toe. "De sfeer op het stadhuis is verzuurd. Er is nood aan een nieuwe wind." Afwachten of de kiezer die boodschap pikt na achttien jaar paars.

Schepen van Openbare Werken De Smedt (sp.a):

We hebben wel degelijk iets gedaan. Er ligt een pak geld onder de grond: de riolen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234