Donderdag 20/01/2022

Aalst pakt uit met 'utopisch project'

Aalst koestert grootse vernieuwingsplannen. De stad wil zijn centrumfunctie tussen Gent en Brussel weer ten volle kunnen uitoefenen. Binnen een jaar of tien zal de stationsbuurt een kloppend hart zijn waar het goed toeven is. Aalst wordt weer van de mensen.

Aalst

Eigen berichtgeving

Thea Swierstra

Jarenlang investeerde Aalst vooral in infrastructuur en sociale woningbouw. Stedenbouw op zich stond op een laag pitje. Het gevolg is dat Aalst aan aantrekkingskracht heeft ingeboet. Kleinere steden als Dendermonde en Ninove, die hun centra wel aanpakten, bleken plots geduchte concurrenten op alle gebied. Vooral de Aalsterse stationsbuurt is er slecht aan toe, mede omdat De Post, De Lijn, de NMBS, de NV Amylum en de stad het maar niet eens konden worden over een masterplan.

Anderhalf jaar geleden werd dan plots wel een akkoord bereikt en sinds vrijdag is het langverwachte plan af. De Aalsterse architect Christian Kieckens, zelf afkomstig uit de stationsbuurt, kwam met twaalf deelprojecten, die het komende decennium moeten worden gerealiseerd. Voor burgemeester Anny De Maght (VLD) mag het gerust wat sneller gaan.

Kieckens stelde verschillende pijnpunten vast in de huidige stationsbuurt. Zo is de stad door de Dender en de spoorlijnen in tweeën geknipt. Echt goede verbindingen tussen beide stadshelften zijn er niet. De stad heeft zich bovendien van de Dender afgekeerd, terwijl de Aalstenaar zo zou kunnen genieten van die rivier. Ook bevindt er zich achter het station een immense desolate vlakte. Pleinen zijn dan weer zo ingenomen door Koning Auto dat ze amper nog de benaming plein waard zijn.

Een eerste stap naar een leefbaarder Aalst is de verhuizing van het busstation van het Stationsplein naar de nabijgelegen Nijverheidsstraat.

Het Stationsplein is ook toe aan een opknapbeurt, vindt Kieckens. Hij wil er een plein van maken waar allerlei activiteiten gedaan kunnen worden. Ook komen er een kiss and ride-zone en een in- en uitstaphalte voor bussen. De op het plein uitmondende Stationsstraat zal zijn negentiende-eeuwse allure terugkrijgen. "Door het planten van bomen wordt het weer een echte laan."

Het derde deelproject is de aanpak van de in zeer slechte toestand verkerende Sint-Annabrug. Er zijn voor Kieckens twee mogelijkheden om daar iets aan te doen. "Ofwel nemen we de brug weg en wachten we twee jaar op een nieuwe, ofwel bouwen we er een naast de huidige."

Daarnaast zal het Werfplein worden heraangelegd. "Het is nu een chaosvlakte", vindt Kieckens. Door het plein te verfraaien verwacht de architect dat het nabijgelegen postgebouw eveneens een opwaardering krijgt. Dat pand zal in de toekomst als administratief centrum fungeren.

Ook de huidige pendelparking tussen Dender en station verandert in een plein. Nu is die niet altijd gemakkelijk bereikbaar. Ter vervanging komt er een parkeergarage met kantoorgebouwen en eventueel een bioscoopcomplex. Het beschikbare terrein hiervoor is 62.000 vierkante meter.

Om het industriële verleden van Aalst te bewaren zal de oude weverij Filature Du Canal in de toekomst dienst doen als administratief centrum voor de stadsdiensten. In het pakhuis kan de bibliotheek haar intrek nemen en ook voor het OCMW is er nog plaats.

Voor het Dendermondeplein heeft Kieckens een heuse piazza in gedachten. Naar Italiaans model moet het een gezellige verblijfsruimte worden in plaats van een lege plek. Ook komt er een soort Galleria, eventueel voor starters. Om de Dender een prominentere plaats te geven, komt er een grote groenstrook door de stad. Langs de Pierre Corneliskaai komt er een promenade. De architect denkt ook aan appartementsblokken. "Want je zult daar een prachtig uitzicht krijgen."

Opvallend is dat er voor deze vorm van stadsvernieuwing amper gebouwen of delen van wijken moeten verdwijnen. "We zullen veeleer bestaande gebouwen hergebruiken of herbouwen", verzekerde schepen van Ruimtelijke Ordening Johan Stylemans (VLD).

Burgemeester De Maght was alvast in haar nopjes. "Het lijkt bijna een utopisch project, maar het is bij nader inzien toch uitvoerbaar. Dit is de start voor een uniek gebeuren in deze stad gedurende vele jaren. Hier valt straks weer iets te verdienen. Dus als de privé dat wil, moet ze naar Aalst komen."

Omdat de ontwerpen van Kieckens nog niet 100 procent definitief zijn, kon Stylemans nog niet zeggen hoeveel de stadsvernieuwing zal kosten.

Een twaalfpuntenplan moet de stad de komende jaren een nieuw gezicht geven

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234