Woensdag 22/01/2020

A la française

Volgende week speelt in Brussel het orkest van de Parijse nationale opera. Het is te gast bij de Muntschouwburg, die zijn driehonderdste verjaardag viert.

Geheel naar de Franse gewoonte luidt de naam van het orkest Orchestre de l'Opéra National de Paris: organisaties of instituten waarvan het niet te onderschatten belang moet worden benadrukt, krijgen het predikaat national, een beetje zoals men er hier international zou voorzetten. Een niet altijd gezonde dosis chauvinisme is onze zuiderburen niet vreemd, maar toegegeven: het orkest van hun hoofdstedelijke Opéra National is een parel.

Het concert van maandag wordt een bijna onverdeeld Franse affaire, dat wil zeggen op dirigent James Conlon na. Die zal het orkest echter niet kunnen beletten - als hij het al zou willen - om onversneden Frans te klinken, net zomin als de Wiener Philharmoniker onder Gardiner ophouden Weens te spelen. Wat kunnen we dus verwachten: perfect geïntoneerd orkestspel, dat de luisteraar niet voor zich wint met machtsvertoon, dikke klank, een machinaal aandoende ritmische discipline, maar veeleer verleidt met elegantie, geestigheid en sensualiteit. Denk aan de Debussy van Charles Munch, de Ravel van André Cluytens.

Ook het hele programma is Frans. Van Albert Roussel is er de tweede suite uit zijn opus 43, Bacchus et Ariane: programmamuziek met als onderwerp de mythologie uit de oudheid, rond de eeuwwisseling een in Frankrijk druk gebezigd genre. Van Ravel staat Shéhérazade op het programma, een symfonisch gedicht voor sopraan en orkest, dat getuigt van de hang naar het oosters-exotische die de Franse meester eigen was en ontstond uit materiaal dat hij had vergaard voor zijn onvoltooide, gelijknamige opera. Het exotische zit evenwel slechts in de kleurtjes; Ravels prinses Shéhérazade is duidelijk in het Frans opgevoed. Het werk is sterk beïnvloed door Debussy, die andere geniale orkestrator, van wie destijds zelfs francoscepticus Boris Glazoenov stond te kijken. Van hem wordt La Mer gespeeld, een van zijn bekendste en meest karakteristieke orkestwerken. Als het maar water is. Met golfjes.

Tenslotte is er nieuwe muziek. Pascal Dusapin is veruit de markantste Franse componist van zijn generatie. Eerder dit jaar was hij een van de spilfiguren van het hedendaagse muziekfestival Ars Musica in Brussel. Hem gunstig gezinde critici hebben zich al meermaals op geheel gratuite wijze laten ontvallen dat sommige van zijn werken hun plaats in de geschiedenis al hebben ingenomen. Een titel als Extenso 1994 maakt dat natuurlijk wel makkelijk.

Beatrice Uria-Monzon en het Orchestre de Opéra National de Paris o.l.v. James Conlon brengen werk van Debussy, Ravel, Roussel en Dusapin. Op maandag 13 september om 20 uur in de Muntschouwburg in Brussel. Tickets: 500 tot 2.500 frank (12,39 tot 61,97 euro). Info: 02/229.12.00. Res: 070/233.939.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234