Dinsdag 01/12/2020

A-Klasse herstelt langzaam van eland-crash

brussel

eigen berichtgeving

Mercedes spaart moeite noch kosten om het geschonden imago van het bedrijf en van de veiligheid van zijn auto's op te poetsen. Vorig weekend konden nieuwsgierige potentiële klanten in de Mercedes-garages terecht voor een test van de veelbesproken A-Klasse, het kleinere, compacte broertje van de klassieke Mercedes. De kleine Mercedes kwam vorig jaar in het nieuws toen hij tijdens een zogenaamde eland-test, gedaan door journalisten, over de kop ging. Tegen een relatief hoge snelheid wordt tijdens zo'n test een bruusk uitwijkmanoeuvre uitgevoerd.

Het testweekend werd een relatief succes. Er dienden zich in enkele garages nogal wat belangstellende aan - absolute cijfers zijn er niet - en op de Mercedes-website reageerden 400 andere geïnteresseerden. "De respons van de mogelijke kopers lag binnen de grenzen van de verwachtingen," meent Eric Van den Heuvel bij Mercedes Benz Belgium. "We wisten op voorhand dat het paasweekend niet het meest geschikte tijdstip was om testers massaal naar de garages te krijgen. Niettemin doet de A-Klasse het in de verkoop lang niet slecht. Er zijn al tweeduizend exemplaren verkocht, de helft van de vooropgestelde jaarlijkse verkoop. Het enige probleem is de leveringstermijn. Na de ophef over de eland-test stelden we de levering van de auto's met drie maanden uit waardoor nieuwe klanten nu vaak tot september of oktober moeten wachten om hun auto geleverd te krijgen. Voor sommige klanten is dat te lang. Overigens is het zo dat voor onze A-Klasse een soort Clinton-effect speelt en dat daardoor de interesse voor de wagen groter is geworden. De global perception van ons merk is er eigenaardig genoeg beter van geworden."

Toevallig liep zaterdagavond op de VRT-televisie ook een uitzending van Kijk-Uit, het programma waarin rijkswachter Flor Koninckx veiligheidstips geeft aan de automobilisten, met een bijdrage over de befaamde eland-test. "Dat de uitzending geprogrammeerd was voor het Mercedes-weekend was louter toeval," zegt Koninckx. "We beperkten onze bijdrage trouwens niet tot de A-Klasse van Mercedes maar breidden ze uit tot vijf verschillende merken, waaronder de Volkswagen Golf die al evenmin de eland-test doorstond."

Voor Mercedes was het Kijk Uit-steuntje alvast mooi meegenomen. "De eland-test weerspiegelt geen real life situatie," treedt Van den Heuvel de makers van Kijk Uit graag bij. "De eland-test is trouwens nooit een echte veiligheidstest geweest. Vorige week nog stelde de Duitse Vereniging van Autoconstructeurs (VDA) dat er dringend behoefte was aan een soort ISO-norm wat betreft de veiligheid. In haar rapport staat niets over de eland-test."

Rijden met de A-Klasse van Mercedes is op dit ogenblik nog niet aan iedereen gegeven. De 2000 bestellingen hebben tot vandaag maar in 50 gevallen geleid tot werkelijke levering, waardoor de kleine Mercedes voorlopig nog een rariteit blijft op onze wegen. (FSt)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234