Zaterdag 11/07/2020

'A Good Year?' Niet voor iedereen

2006 een goed filmjaar? Zeker voor Johnny Depp, die met Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest wereldwijd meer dan één miljard dollar ophaalde voor de Disneystudio. Toch blijft succes in Hollywood hoogst onvoorspelbaar.

Door Jan Temmerman

BRUSSEL l Zo kwam A Good Year van het Gladiator-duo Russell Crowe en Ridley Scott niet eens in de Belgische bioscopen.

Hij kreeg een Oscar voor zijn scenario's van Butch Cassidy and the Sundance Kid en van All the President's Men. Hij tekende voor de filmadaptaties van Marathon Man (zijn eigen roman) en van Misery (naar Stephen King). In de generiek van Good Will Hunting, waarvoor Matt Damon en Ben Affleck een Oscar wonnen voor beste scenario, kreeg hij een dankwoord. Ten slotte schreef hij ook Adventures in the Screen Trade, dat als een standaardboek over Hollywood en de showbizz geldt.

Met zo'n staat van dienst moet de Amerikaanse schrijver, scenarist, toneelauteur en script doctor William Goldman toch weten welke films toppen dan wel floppen. Niet dus! Van Goldman is ook de beroemde Hollywoodboutade: "Nobody knows anything." Achteraf uitleggen waarom die film een hit werd en die niet is doorgaans makkelijk. Op voorhand, dat is veel minder vanzelfsprekend.

A Good Year is gebaseerd op de gelijknamige roman van de Britse schrijver Peter Mayle en vertelt het verhaal van de gehaaide beursmakelaar Max Skinner, die van zijn oom een chateau met wijngaard erft. Hij reist naar de Provence om dat erfgoed zo snel en lucratief mogelijk te verkopen. Ter plaatse raakt Max in de ban van de zon, de wijn, het lekkere eten en de liefde - het is een romantische komedie. Voor deze fim met Ridley Scott als regisseur en Russell Crowe als hoofdspeler had Fox een budget van 35 miljoen dollar veil.

Enkele dagen na het zeer teleurstellende openingsweekend liet Rupert Murdoch, baas van News Corp., eigenaar van 20th Century Fox, de aandeelhouders al weten dat A Good Year geflopt was en dat de studio 20 miljoen dollar wilde afschrijven. Maar hij had ook goed nieuws. The Devil Wears Prada met Meryl Streep zal veel meer opbrengen dan Fox berekend had. Fox vermoedde evenmin dat Borat zo goed zou scoren. De aandeelhouders kregen van Murdoch nog eens te horen wat zij hopelijk al wisten, dat de filmbusiness "a bit of a lottery" is en dat "you've got to take the rough with the smooth", de buil tegen de bluts slaan. Met andere woorden: nobody knows anything.

Fox is niet de enige studio die dit jaar zijn releaseplanning moest bijstellen. Ook Hollywoodland met Ben Affleck, Adrien Brody, Diane Lane en Bob Hoskins werd door Buena Vista (Disneys distributiearm) van de Belgische releaselijst geschrapt, net zoals UIP deed met Catch a Fire van Phillip Noyce, met Tim Robbins in de hoofdrol.

Het filmbedrijf is en blijft een tombola, alhoewel het nu ook niet helemaal koffiedik kijken is. Om te voorspellen dat Sony zou scoren met de Dan Brownverfilming The Da Vinci Code (na Pirates de nummer twee op de wereldranglijst met 756 miljoen dollar) en met de nieuwe Bondfilm Casino Royale (nu al 423 miljoen dollar wereldwijd), hoef je niet écht in een glazen bol te kunnen kijken. Maar niet alle blockbusters waarvan je kon aannemen dat ze criticproof waren, presteerden op het verwachte niveau. Met een wereldwijde recette van 396 miljoen dollar kun je Mission Impossible III geen flop noemen, maar de Paramountstudio had allicht meer verwacht, als daar niet het massive Tom Cruise fatigue-syndroom was. Ook de Warnerstudio had van Poseidon (Wolfgang Petersen) méér verwacht dan de 60 miljoen dollar die deze 'rampenfilm' in Amerika ophaalde.

Digitale animatiefilms bleven het in 2006 uitstekend doen, met een derde plaats op de wereldranglijst voor Ice Age: the Meltdown (647 miljoen dollar), op vier gevolgd door Cars (461 miljoen dollar). Al geldt ook hier dat het niet voor iedereen een goed jaar was, want Flushed Away eindigde pas op de 37ste plaats met 108 miljoen dollar. Dat zowat elke Hollywoodstudio zich op de digitale animatiefilms gestort heeft, zorgt wellicht voor een fatigue-syndroom.

Nobody knows anything en daarom blijft Hollywood het proberen met formules die al eerder de box office deden daveren. Vandaar opnieuw zoveel sequels in 2006, te beginnen met Pirates of the Caribbean, gevolgd door Ice Age: the Meltdown, X-Men: the Last Stand (vijfde plaats met 458 miljoen dollar), Mission Impossible III en ook nog Scary Movie 4 en Saw III. Ook Casino Royale en Superman Returns (achtste plaats met 391 miljoen dollar) zijn eigenlijk sequels.

Maar was 2006 ook een goed jaar voor de modale filmliefhebber en de veeleisende cinefiel? Zeker weten! De top dertig van onze filmrecensenten (zie hiernaast) is voldoende bewijs dat er weer veel moois, uit alle windstreken, te ontdekken viel.

Werner Herzogs Grizzly Man en Alex Gibneys Enron, the Smartest Guys in the Room zijn een pars pro toto voor de interessante documentaires die we dit jaar zagen: Inside Deep Throat van Randy Barbato & Fenton Bailey, Viva Zapatero! van Sabina Guzzanti, Ballets Russes van Daniel Geller & Dayna Goldfine, An Inconvenient Truth van David Guggenheim en Sketches of Frank Gehry van Sydney Pollack.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234