Zaterdag 15/05/2021

900 jobs op de helling bij toeleveranciers Volvo Gent

Volvo Cars in Gent. Beeld belga
Volvo Cars in Gent.Beeld belga

Ook toeleverancier Benteler, waar voor- en achterassen en veerbenen gemaakt worden, verliest het contract voor de nieuwe Volvo XC40, die in de Gentse fabriek gebouwd zal worden. Dat werd vandaag op een ondernemingsraad bekendgemaakt, bevestigt ACV-CSC Metea.

"Men is blijkbaar al serieus bezig met alternatieven die vorm aannemen, maar waar men in het belang van het contract en de klant niets kan over zeggen, dus misschien toch een sprankeltje hoop", zegt Danny Clevers (ACV-CSC Metea) na afloop van een ondernemingsraad bij Benteler.

"Wat mij betreft is er enkel bij Benteler en Tower Automotive enige hoop op alternatieven, voor de andere denken we dat dit een eindig verhaal is in 2019." Bij Benteler werken 225 mensen, bij Tower Automotive 280 mensen. Bij Tenneco werken 80 mensen, Faurecia 85 mensen en Sas Automotive 210. In totaal werken bij de vijf toeleveranciers bijna 900 arbeiders en bedienden, van wie een deel uitzendkrachten.

Het uitdoofscenario verloopt in stappen tot 2019, wel start de afbouw niet eind dit jaar, maar half 2017. Volgens ACV zal dan pas een herbalans plaatsvinden, omdat het aantal wagens voor 2017 met 48.000 zou zijn opgetrokken tot 228.000. Voor dit jaar wordt de productie overigens op 236.000 wagens geraamd, aldus nog de vakbond. Over die cijfers kon Volvo Car Gent evenwel nog niet bereikt worden.

null Beeld Photo News
Beeld Photo News

Clevers zegt dat het gemeenschappelijk vakbondsfront zich verder beraadt over acties. "Het is niet in te schatten wat het personeel gaat doen. Er heerst boosheid, maar ook frustratie en gelatenheid nadat men die boodschap krijgt na maanden onzekerheid. En het is ook niet omdat men vandaag berust, dat men dat ook morgen doet."

In een reactie herhaalt Volvo Car Gent niet met de contractbesprekingen betrokken te zijn, en dus ook geen commentaar te kunnen geven op de beslissingen. Het moederbedrijf Volvo Cars in Zweden herhaalt dat het nieuwe CMA-platform de competitiviteit en de langetermijntoekomst van de productie in Gent verzekert. Ook zegt woordvoerder Stefan Elfström dat 2019 nog veraf is en Volvo Cars blijft onderhandelen met bestaande en toekomstige nieuwe toeleveranciers om onderdelen te leveren en assemblagewerk te doen voor de nieuwe reeksen.

null Beeld belga
Beeld belga
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234