Donderdag 22/10/2020

9 vragen over nakende faillissement bij Optima

Beeld REUTERS

Wat betekent het nakende faillisement bij Optima Bank en krijgen alle klanten hun geld terug? Spaargids.be geeft een antwoord op al uw vragen. 

Wat is de huidige situatie?

De Nationale Bank heeft alle klantentegoeden bij Optima Bank geblokkeerd nadat ze bij een inspectie onregelmatigheden bij de instelling had vastgesteld. Welke onregelmatigheden dit zijn, heeft ze niet bekendgemaakt. Wel dat ze ernstig genoeg waren om ook het parket hierover in te lichten. De Nationale Bank heeft verder aan de Europese Centrale Bank gevraagd om de bankvergunning van de instelling in te trekken.

Waarom werden de tegoeden geblokkeerd?

De Nationale Bank wou vermijden dat er een bankrun ontstond, waarbij alle klanten meteen al hun geld zouden opvragen. Dat zou de instelling in een liquiditeitsnood hebben gebracht. Ze zou onvoldoende geld meteen beschikbaar hebben om meteen iedereen terug te betalen.

Een bankrun zou er ook voor zorgen dat klanten die eerst kwamen hun geld volledig zouden krijgen en wie later kwam die zekerheid niet had. Daarom koos ze ervoor om iedereen op gelijke manier te behandelen.

Ook andere schuldeisers (leveranciers,...) kunnen om dezelfde redenen voorlopig niet aan hun geld.

Krijgen alle klanten hun geld terug?

De intrekking van de bankvergunning houdt in dat de tegoeden van alle klanten terugbetaald moeten worden. Volgens de Nationale Bank heeft de hoofdaandeelhouder van Optima Bank garanties verstrekt teneinde de afwikkeling van haar bankactiviteiten ordentelijk te laten verlopen.

Indien echter zou blijken dat er toch onvoldoende geld zou zijn om alle deposito's terug te betalen, dan kunnen de consumenten, verenigingen en kmo's een beroep doen op het Garantiefonds. Dat zorgt ervoor dat ze hun tegoeden tot minstens 100.000 euro terugbetaald krijgen.

Wanneer komt het Garantiefonds tussenbeide?

Het Fonds verleent een financiële tegemoetkoming aan de cliënten van een kredietinstelling of een beleggingsonderneming als de instelling failliet werd verklaard (wat vandaag niet het geval is bij Optima Bank) of "als de autoriteit die belast met het prudentiële toezicht (de Nationale Bank), ook al is er geen vonnis van faillietverklaring, het Fonds ter kennis heeft gebracht dat zij heeft vastgesteld dat die instelling of onderneming, gezien haar financiële positie, de terugbetaling van een opeisbaar tegoed heeft moeten weigeren en niet meer in staat is om dergelijke tegoeden onmiddellijk noch binnen afzienbare termijn terug te betalen."

Welke tegoeden vallen onder die garantie?

De waarborg geldt voor deposito's (tegoeden op zicht-, termijn- en spaarrekening en kasbons op naam), alsook tak21-verzekeringen. Optima was hier een makelaar. Dat betekent dat ze eventueel tak21-verzekeringen van andere maatschappijen verkocht en hier dus enkel tussenpersoon was.

De garantie geldt per persoon (zowel een natuurlijke als een rechtspersoon) en per financiële instelling die is toegetreden tot de beschermingsregeling. Tegoeden op een gemeenschappelijke rekening worden daarbij geacht van elk de helft te zijn.

Wanneer betaalt het Garantiefonds uit?

Momenteel bedraagt de uitbetalingstermijn 20 werkdagen. Vanaf begin 2019 wordt dat 15 dagen. Vanaf 2021 tien dagen. En vanaf 2024 moet het in zeven dagen kunnen.

De uitbetalingstermijn kan echter langer zijn, zonder een periode van 3 maanden te overschrijden wanneer de deposant niet de rechthebbende is .

De uitbetaling kan in een aantal gevallen ook uitgesteld worden. Dat is onder meer het geval als er geen zekerheid bestaat of een uitbetaling aan de persoon in kwestie wettelijk toegestaan is of als het betreffende deposito geen enkele bancaire transactie heeft ondergaan in de laatste 24 maanden.

Heeft het Garantiefonds geld genoeg?

Op dit vlak stelt zich geen probleem. Optima Bank is een kleine instelling. De tegoeden van klanten zouden beperkt zijn tot 90 miljoen euro, terwijl het Garantiefonds meteen 3 miljard euro kan vrijmaken. Mochten de reserves onvoldoende blijken, zal de Deposito-en Consignatiekas overigens de nodige fondsen voorschieten.

Wat met klanten die meer dan 100.000 euro aan tegoeden hebben?

Als de hoofdaandeelhouder van Optima zijn verplichtingen nakomt, is er geen probleem. Is dat niet het geval, dan dreigen ze een deel van hun tegoeden te verliezen.

Wat moet een spaarder nu doen?

Voorlopig moet hij nog even afwachten. De mededelingen zullen ten gepaste tijde worden vermeld op de website van het Garantiefonds (www.bijzonderbeschermingsfonds.be). Telefonisch kan het worden bereikt op 02-574 78 40.

Bent u ook gedupeerde van Optima Bank? Discusieer mee op het forum van Spaargids.be.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234