Zaterdag 06/03/2021

Onderwijs

86 procent leerkrachten ziet leerachterstand in het lager onderwijs

null Beeld Photo News
Beeld Photo News

Bijna negen op de tien leerkrachten uit het lager onderwijs zeggen leerachterstand te zien bij hun leerlingen. Dat blijkt uit een enquête van uitgeverij Van In. Dat zijn opvallend hoge cijfers.

Om de verspreiding van het coronavirus zoveel mogelijk tegen te gaan, werden scholen eind vorig schooljaar tijdelijk gesloten. Ook hebben de oudste leerlingen nog steeds halftijds les van thuis. Dat zijn noodgedwongen maar verre van ideale omstandigheden om te leren. Pedagogen vrezen voor grote leerachterstand.

De vraag is vooral: hoeveel leerlingen hebben leerachterstand en hoe groot is die achterstand? Uitgeverij Van In vroeg het in haar enquête naar aanleiding van de tiende verjaardag van hun onlineplatform Bingel. Daarvoor werden 1.454 mensen bevraagd: 72 procent van hen waren leerkrachten. Voorts werden ook zorgleerkrachten, ICT-coördinatoren en schooldirecties bevraagd.

86 procent van alle leerkrachten gaf in december van vorig jaar aan leerachterstand te zien bij hun leerlingen in het basisonderwijs. 12 procent van hen zegt dat die achterstand bij alle leerlingen merkbaar is. 84 procent van de leerkrachten ziet leerachterstand voor wiskunde, 81 procent voor taal. Voor lezen merkte de grootste groep leerkrachten een grote achterstand op (47 procent). 

De cijfers zijn opvallend aangezien ze hoger liggen dan de indicaties die tot nu toe naar buiten waren gekomen. Uit een interne bevraging van het Gemeenschapsonderwijs (GO!) bleek dat ongeveer de helft van de leerlingen dit schooljaar begon met een zekere mate van leerachterstand. In het gewoon basisonderwijs schatten leerkrachten van de 350 bevraagde scholen van het GO! dat die achterstand bij bijna een op de vier van de leerlingen groot tot zeer groot in. Eind vorig schooljaar bleek uit een studie van de KU Leuven naar de proeven voor het zesde leerjaar van het katholiek onderwijs al dat die leerlingen een leerachterstand van ongeveer een half jaar zouden hebben opgelopen.

Tiende verjaardag

In het gebruik van het digitaal platform Bingel merkt Van In dat heel wat leerkrachten die achterstand proberen wegwerken. 69 procent van de leerkrachten gebruikt er een module om gemakkelijk (herhalings)oefeningen aan leerlingen aan te bieden. Vorig jaar was dat nog 57 procent.

Het is een constante in de enquêtes over Bingel: elk jaar gebruiken meer scholen en leerkrachten het onlineplatform. Toen Bingel tien jaar geleden het levenslicht zag, waren er 142.000 gebruikers in Vlaanderen. Vandaag zijn dat er 423.200 (leerkrachten en leerlingen), goed voor 86 procent van alle basisscholen.

Het platform wordt ondertussen ook gebruikt in de Franse Gemeenschap, Finland, Zweden, Nederland en in een pilootproject in Polen. Met 1 miljoen gebruikers is het Vlaamse programma het meest gebruikte digitale platform voor het lager onderwijs in heel Europa.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234