Donderdag 12/12/2019

85 bedrijven onderzocht op sociale dumping

De socialistische vakbond heeft de sociale inspectie de namen van 85 bedrijven bezorgd die via een postbusconstructie goedkope Oost-Europese chauffeurs en andere werkkrachten in ons land inzetten. De firma's werken voor onder meer Delhaize, Decathlon, Blokker, Casa en Danone.

De sociale dumping bij een Belgische transportonderaannemer van meubelgigant Ikea (DM 15/7) is maar het topje van de ijsberg. Dat beweert de socialistische vakbond, die aan de sociale inspectie en aan staatssecretaris van Fraudebestrijding John Crombez een lijst van 85 postbusbedrijven doorspeelde die activiteiten ontplooien in ons land. Het gaat om Belgische bedrijven die een postbusvestiging hebben in Slowakije, Polen, Tsjechië en andere Oost-Europese landen. Via die nepbedrijven ronselen ze goedkope chauffeurs die in ons land komen werken.

"Er zijn Europese regels die dat soort postbusbedrijven moeten tegengaan, maar die worden makkelijk ontweken. Firma's plaatsen één iemand in een kantoor in pakweg Bratislava, die ze als dispatcher voor een tiental bedrijven laten werken. Daarmee is de kous voor hen af", vertelt Tom Peeters van de socialistische transportvakbond BTB. "Op de lijst staan vooral bedrijven uit de transportsector, maar er zitten er ook bij uit de bouw en de verzekeringssector."

Op de lijst staan namen van Belgische transportbedrijven als 2XL, Van Dievel Transport, DD Trans en Van de Poel & Zonen, die werken voor onder meer Delhaize, Decathlon, Blokker, Casa, Danone, Procter&Gamble en de Britse supermarkten Tesco en Asda.

Aansprakelijk

Of die transportbedrijven effectief gebruikmaken van sociale dumping, zoals de vakbond beweert, moet nog blijken uit onderzoek van de sociale inspectie. Bij monde van Gerrit Van de Mosselaer zegt de overheidsdienst dat er verschillende onderzoeken lopende zijn. Mochten er overtredingen vastgesteld worden, dan kunnen de opdrachtgevers hoofdelijk aansprakelijk gesteld worden.

Hoe zwaar het probleem van sociale dumping speelt in de transportsector blijkt ook nog uit een collectieve klacht die acht Bulgaarse chauffeurs onlangs indienden bij de sociale inspectie. "Die klacht is opmerkelijk, want ze verdienen hier 1.500 euro per maand, wat naar hun normen een fortuin is. Bovendien komen ze door hun klacht in hun thuisland op een soort zwarte lijst terecht. Toch dienen ze klacht in. Dat geeft aan hoe erg de wantoestanden zijn waarmee ze hier geconfronteerd worden", aldus Peeters. "Ze worden zwaar onder druk gezet om de wetgeving rond rij- en rusttijden te overtreden."

Geen van de bedrijven was gisteren bereikbaar voor commentaar.

>>4

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234