Woensdag 23/10/2019

7 miljard euro verlies door wanbetalingen

BRUSSEL l De Belgische bedrijven, overheden en non-profitorganisaties slagen er niet in 2,4 procent van hun facturen te innen. Dat cijfer ligt ver boven het Europese gemiddelde. Daardoor verliezen ze minstens 7 miljard euro omzet.

De cijfers komen van Intrum Justitia, een specialist in kredietmanagement. Het peilt elke zes maanden naar de betalingsrisico's in 25 Europese landen. Ongeveer 10.000 bedrijven nemen aan het onderzoek deel, waaronder een 500-tal Belgische.

In Europa wordt gemiddeld 1,8 procent van de facturen niet betaald. In België is dat 2,4 procent. Intrum Justitia zet dat percentage af tegen het bruto binnenlands product en komt zo tot de conclusie dat de Belgische bedrijven, overheden en non-profitorganisaties jaarlijks zo'n 7,25 miljard euro omzet verloren zien gaan.

In het Europese betalingsrisicolijstje staat België op de vijftiende plaats. De risico-index geeft aan in welke mate bedrijven met financiële moeilijkheden kampen doordat klanten te laat of niet betalen.

Het risicoprofiel is tegenover de peiling van een jaar geleden lichtjes verbeterd, maar blijft zorgwekkend. Dat komt vooral door het lakse betaalgedrag van de overheid. Overheidsdiensten talmen gemiddeld 73 dagen voor ze hun facturen betalen en jagen het betalingsrisico fors de hoogte in. "Vorig najaar stuurde Begroting nog een richtlijn met de vraag leveranciers pas in februari 2007 te betalen. Het doorschuiven van betalingen naar volgend jaar was een van de maatregelen om de begroting in evenwicht te houden", zegt Guy Colpaert, de algemeen directeur van Intrum Justitia België.

De consumenten en bedrijven zijn veel stiptere betalers. De consumenten betalen hun facturen gemiddeld na 31 dagen, bedrijven wachten 51 dagen om te betalen. Zowel de consumenten als de bedrijven doen het beter dan het Europese gemiddelde.

"Als je becijfert welke omzet de Belgische bedrijven extra moeten binnenhalen om dat verlies te compenseren, kom je aan 58 miljard euro", rekent Guy Colpaert. Volgens hem is het typisch dat bedrijven in een periode van economische opleving geneigd zijn minder aandacht te besteden aan het innen van hun facturen. "Bedrijven - vooral kleine en middelgrote - doen in goede tijden minder moeite om onbetaalde facturen te innen", zegt hij. "Ze denken al snel: laat ik gauw die 10.000 euro afschrijven, ik compenseer dat volgend jaar wel. Maar ze beseffen niet dat ze zo rechtstreeks hun bedrijfswinst afromen."

Volgens Colpaert riskeren die bedrijven bij een krimpende economie twee keer het gelag te betalen. "Door een groter verlies enerzijds en door een toename van het betalingsuitstel anderzijds. En dan zijn we opnieuw vertrokken in een negatieve spiraal die zeer belastend is voor het werkkapitaal van een onderneming. Door aan structureel kredietbeheer te doen in economisch gunstige tijden kunnen bedrijven reserve opbouwen voor als het straks minder goed gaat."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234