Zaterdag 24/08/2019

Update

56 zwaargewonden bij treinbotsing in Amsterdam

Beeld AFP

In Nederland zijn gisteravond ongeveer 125 gewonden gevallen bij een frontale treinbotsing in Amsterdam. Onder hen zijn 56 zwaargewonden, van wie 13 zeer ernstige kwetsuren opliepen. Nog eens circa 70 passagiers zijn lichtgewond geraakt, aldus een woordvoerder van het Korps landelijke politiediensten (KLPD). Het treinverkeer ten westen van Amsterdam komt intussen weer deels op gang. Tegen vanavond zullen de treinen weer volgens planning rijden. De overlast die er dan nog is, heeft dan niet meer te maken met de treinbotsing, maar met geplande werkzaamheden.

Het duurde uren om alle passagiers uit de treinen te halen. De zwaargewonden werden overgebracht naar diverse ziekenhuizen, terwijl de lichtgewonden ter plaatse door ambulancepersoneel werden behandeld. Passagiers die ongedeerd bleven, werden met bussen naar andere stations gebracht of gingen met de taxi naar huis.

Oorzaak onduidelijk
Er is ook vandaag nog geen duidelijkheid over de oorzaak van de botsing, maar aangezien de treinen zich op hetzelfde spoor bevonden, reed een van de bestuurders vermoedelijk door een rood licht. Intussen komt het treinverkeer ten westen van Amsterdam weer deels op gang. Er gaan in beide richtingen weer treinen rijden op de trajecten Haarlem-Arnhem en Amsterdam-Vlissingen. Tussen Amsterdam en Schiphol reden om 14.00 uur nog geen rechtstreekse treinen. Reizigers moeten nog steeds omreizen via Duivendrecht of Amsterdam Sloterdijk. Tussen Sloterdijk en Zaandam rijden ook geen treinen, maar dat heeft te maken met geplande werkzaamheden. Reizigers moeten daar met de bus. Dat meldden spoorbeheerder ProRail en de Nederlandse Spoorwegen (NS).

Trein weggesleept
De stoptrein die bij het ongeluk betrokken was, is inmiddels weggesleept. De intercity die bij het ongeluk betrokken was, is ongeveer 100 meter verplaatst. De trein wordt geïnspecteerd voordat hij wordt weggehaald. De Onderzoeksraad voor Veiligheid was vandaag om 13.00 uur klaar met het onderzoek op het getroffen baanvak en gaf de sporen vrij aan de inspectie Leefomgeving en Transport. Die moet in overleg met ProRail bepalen wanneer er weer veilig kan worden gebruikgemaakt van het spoor. Het onderzoek aan de treinen die betrokken waren bij de botsing, is nog niet afgrond. Het beslag op de treinen blijft vooralsnog gehandhaafd in verband met nader onderzoek, stelde de Raad.

Beeld AFP

Klap
Getuige Yvonne vertelt hoe een gezellig dagje uit met een vriendin eindigde in een drama. De dubbeldekstrein waarin de vrouw zat, begon op een gegeven moment in Amsterdam te "wiebelen". Toen volgde opeens een klap en vlogen mensen door de coupé heen of botsten ze tegen tafeltjes en bankjes.

Daarna was het een moment stil, vertelt de behoorlijk aangeslagen vrouw. De stilte ging vrij snel over in hectiek, en mensen begonnen te kermen van de pijn. Zelf had ze ook behoorlijk pijn: de botsing leverde haar gekneusde ribben op.

De hulpdiensten waren volgens Yvonne snel ter plaatse. Zelf werd ze naar een van de opvanglocaties in de buurt gebracht, waar ze aan het einde van de avond werd opgehaald door haar man.

Beeld EPA
Beeld EPA

Ergste ongeval in jaren
De treinbotsing is het ernstigste spoorongeluk in jaren in Nederland. De laatste keer dat tientallen mensen gewond raakten, was in november 2006 in Arnhem, toen een goederentrein door een rood sein reed en op een reizigerstrein reed. In juni van dat jaar vond ook een ernstig ongeval plaats in Maastricht. Een reizigerstrein reed toen op een stilstaand leeg treinstel, met tientallen gewonden tot gevolg. Dat ongeval werd veroorzaakt door een black-out van de machinist.

Het treinongeval bij Harmelen in 1962 is het ernstigste in de Nederlandse geschiedenis. Toen kwamen 93 mensen om en raakten meer dan 50 anderen gewond toen twee reizigerstreinen in dichte mist op elkaar reden.

Het Amsterdamse spoor is de afgelopen paar jaar vaker het toneel geweest van treinongevallen. Zo ontspoorde in november 2008 een goederentrein bij station Amsterdam Muiderpoort. Enkele wagons kantelden en rails en wissels raakten over een lengte van 500 meter beschadigd. Het treinverkeer raakte hierdoor lange tijd ontregeld.

In de buurt van hetzelfde Amsterdamse station botsten in maart 2007 een lege trein en een intercity op elkaar. Hierbij vielen geen gewonden, maar ontstond ook veel schade en oponthoud. De machinist van de lege trein had een rood sein gemist.

Beeld EPA
Beeld AFP
Beeld EPA
Beeld EPA
Beeld EPA
Beeld AFP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden