Zaterdag 17/04/2021

Update

500 jobs bij Bombardier Brugge bedreigd

Bij Bombardier in Brugge bouwen ze onder meer treinstellen. Beeld Benny Proot
Bij Bombardier in Brugge bouwen ze onder meer treinstellen.Beeld Benny Proot

Ongeveer de helft van de bijna 500 werknemers bij tram- en treinbouwer Bombardier Brugge moet vrezen voor zijn job. Dat heeft het vakbondsfront gezegd na een intentieverklaring van de Europese CEO Philippe Crauste. De fabriek in Brugge zou voortaan aangestuurd worden vanuit Frankrijk en de las- en schilderactiviteiten zouden worden stopgezet.

Bombardier Brugge leeft al sinds oktober 2016 in spanning. Toen werd bekendgemaakt dat in Europa 7.500 jobs zouden sneuvelen. Het was nog niet geweten of er ook een impact zou zijn voor de vestiging in Brugge, die al in een eerste herstructureringsgolf was opgenomen.

Op vraag van de vakbonden kwam CEO Philippe Crauste uitleg geven. En hij bracht geen goed nieuws mee. Enerzijds zou de vestiging in Brugge aangestuurd worden vanuit het Franse Crespin. Kaderleden en diensten zouden dus verdwijnen uit Brugge. Anderzijds zouden ook las- en schilderactiviteiten opgegeven worden en zou de site enkel nog instaan voor assemblage, testen en uitlevering. Ook de helft van de oppervlakte moet verdwijnen. Wat de impact wordt op het personeelsbestand is nog onduidelijk, maar het zou gaan om ongeveer de helft, of zo'n 500 werknemers.

Op 3 maart is een ondernemingsraad gepland voor Brugge, na een Europese ondernemingsraad die de dagen ervoor plaatsvindt. Dan worden ook de finale intenties kenbaar gemaakt. Pas dan weet men ook hoeveel jobs er exact zullen verdwijnen.

Bestelling De Lijn

De vakbonden ondernemen alvast actie. Morgen, woensdag, trekken ze na een personeelsvergadering naar het stadhuis van Brugge voor een onderhoud met de lokale politici. Ze doen ook een oproep naar Vlaanderen voor de bestelling van De Lijn. Bombardier hoopt een order van 167 trams aan te trekken. Dat order leek naar het Spaanse CAF te gaan, tot de Raad van State een negatieve uitspraak deed. De vakbonden hopen de intenties van Bombardier Transportation bij te sturen en pleiten voor een maximaal behoud van jobs.

Vandaag en morgen wordt er al zeker niet meer gewerkt. "Dat is een logische en emotionele reactie", aldus Steven Bogaert van ACV Metea. "In 2015 kregen we de nodige garanties, nu komt men daarop terug. Er werd ons beloofd dat tot minstens 2020 niet geraakt zou worden aan het aantal arbeiders, maar nu zouden er toch productieafdelingen verdwijnen."

Bombardier heeft nog een aantal orders lopen, maar op de M7-bestelling, het order van de NMBS voor de bouw van 445 rijtuigen, na, lopen de meeste af eind 2017 en 2018. "Het is dus cruciaal dat we het order van De Lijn binnenhalen. Vandaar onze oproep aan Vlaanderen om in te grijpen nu het nog kan, anders vrezen we het ergste", aldus Freddy De Bakker van ABVV Metaal. "Het vertrouwen is helemaal weg. Alle akkoorden zijn in de vuilnisbak gekieperd."

Vandaag en morgen, woensdag, wordt er alvast niet meer gewerkt bij Bombardier. Beeld BELGA
Vandaag en morgen, woensdag, wordt er alvast niet meer gewerkt bij Bombardier.Beeld BELGA

Een van de grootste in Europa

De Brugse site van Bombardier is de enige treinproducent in de Benelux. Met een totale oppervlakte van 173.006 vierkante meter (67.622 vierkante meter overdekt) gaat het bovendien om een van de grootste industriële sites voor de productie van rollend spoorwegmaterieel in Europa. Op de site zouden nog zowat 500 mensen werken, van wie de helft arbeiders.

Het grootste deel van het huidige rollend materieel in België werd geproduceerd in Brugge: de AM96-, I11- en M6-treinen, alsook de Brusselse trams zijn de trendsetters. Voorts werden ook hogesnelheidstreinen voor Eurostar en Thalys en shuttlestellen voor Eurotunnel gebouwd.

De Brugse site heeft een geschiedenis van meer dan 150 jaar. In 1855 werd in de Brugse Raamstraat de ijzerfabriek 'De Jaeger' opgericht. In 1905 vond een verhuis plaats naar de huidige site en in 1919 een verkoop aan de Société Générale de Belgique. Daarna volgden enkele fusies, en in 1986 verwierf Bombardier een aandeel van 45 procent in de onderneming. Twee jaar later werd Bombardier hoofdaandeelhouder.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234