Dinsdag 02/03/2021

50 miljard voor transportrevolutie

In een poging de Amerikaanse economie en arbeidsmarkt te ondersteunen kondigt VS-president Barack Obama aan dat hij het Congres een eerste schijf van 50 miljard dollar zal vragen voor een transportrevolutie. Wegen, spoorwegen en luchthavens moeten op de leest van de 21ste eeuw worden geschoeid.

VS-president Obama wil jobs creëren door modernisering van wegen, spoor en luchthavens

Het plan maakt deel uit van Obama’s economisch herstelbeleid. Morgen, woensdag, zal hij in Cleveland (Ohio) nog meer economische herstelmaatregelen aankondigen.

Barack Obama lichtte gisterenavond in Milwaukee (Wisconsin), naar aanleiding van de Amerikaanse Dag van de Arbeid, zijn verhoopte transportrevolutie toe. Het project ‘Renewing and Expanding America’s Roads, Railways, and Runways’ is een vervolg op het herstelplan van 787 miljard dollar dat Obama in het eerste jaar van zijn presidentschap kon laten goedkeuren door het Congres. Ook voor de 50 miljard dollar die hij nu vraagt is nog goedkeuring nodig van het Congres, maar een meerderheid zou al verzekerd zijn.

Het gevraagde geld is slechts een eerste schijf om duizenden banen te creëren waarmee de komende zes jaar autowegen, spoor en luchthavens gemoderniseerd kunnen worden.

Het Witte Huis stelt zich tot doel “om 150.000 mijl (240.000 km) wegen te vernieuwen - de ruggengraat van het transportsysteem; 4000 mijl (6.400 km) (hst-)spoorwegen te herstellen of te bouwen - voldoende om van kust naar kust te sporen; en 150 mijl (240 km) start- en landingsbanen te herstellen voor de luchthavens”.

Er zou ook een moderner systeem van luchtverkeersleiding moeten komen, waardoor er in het Amerikaanse luchtruim minder, dure, vertragingen kunnen ontstaan. De president riep het Congres ook op om een ‘Infrastructuurbank’ op te richten die met een publiek-private samenwerkingsstructuur nationale en regionale transportprojecten kan financieren.

Naast de vernieuwing van de verouderde transportinfrastructuur heeft de maatregel op korte termijn vooral tot doel om de slabakkende economie te ondersteunen, onder meer door de creatie van duizenden nieuwe banen in de constructiesector.

Naar de economische interventie van de president werd door de Democraten reikhalzend uitgekeken. Op 2 november zijn er verkiezingen voor het Congres, waar Obama’s partij nu zowel in Huis als Senaat de meerderheid heeft. Maar in de peilingen hinken ze achter op de Republikeinse oppositie, onder meer omdat ze er niet in slaagden om in de voorbije twee jaar de hoge werkloosheidscijfers betekenisvol omlaag te krijgen. Door de 50 miljard dollar investeringen nog voor de stembusgang voor Huis en Senaat te laten goedkeuren, hoopt Obama de economische markten, de industrie én de kiezers voldoende vertrouwen te geven dat hij de arbeidsmarkt alvast op korte termijn kan schragen.

Het geld mag wel niet bijdragen aan het dramatische overheidstekort. Daarom overwegen de wetgevers om bestaande belastingvoordelen voor olie- en gasexploratie in te trekken, een maatregel waartegen de Republikeinen zich met hand en tand zullen verzetten.

In het eerste economisch herstelplan, de Recovery Act, was al geld voorzien voor het herstel van bestaande transportinfrastructuur. Maar het nieuwe plan draagt volgens het Witte Huis eerder een ‘langetermijnvisie’ uit. Een van de vernieuwendste projecten wordt de uitbouw van een nationaal spoorwegnetwerk voor klimaatvriendelijke hogesnelheidstreinen. “De hst moet op gelijke voet (met andere transportmiddelen) in het oppervlaktetransport worden geïntegreerd”, klonk het gisteren in een mededeling die Obama’s toespraak vooraf ging.

Opmerkelijk: Obama consulteerde voorafgaand aan het plan over de partijgrenzen heen. Het Witte Huis zat onder meer samen met de denktank ‘Building America’s Future’ die onder leiding van Ed Rendell, Democratisch gouverneur van Pennsylvania; Arnold Schwarzenegger, Republikeins gouverneur van Californië en de onafhankelijke burgemeester van New York, Michael R. Bloomberg, lobbyde voor meer publiek-private samenwerking om het transportnetwerk te moderniseren. Een hst-lijn tussen San Diego, L.A en San Francisco - met stops in Silicon Valley - zou de Californische economie bijvoorbeeld ten goede komen, net zoals de oostkust zou profiteren van een hst-lijn tussen Washington D.C, New York, Boston en Harrisburg. Ook de economische metropolen in het binnenland zouden hierdoor sneller door ontsloten worden.

Met het hst-netwerk kan een systeem “gebouwd worden dat het reisgemak en de productiviteit zal verbeteren, alsook de afhankelijkheid van onze natie van olie zal verminderen en vervuiling zal doen afnemen”, stelt het Witte Huis. De oude, vuile, diesellocomotieven van spoorwegmaatschappij Amtrak zouden op termijn ook vervangen moeten worden door milieuvriendelijkere alternatieven.

Morgen, woensdag, zal Obama in Cleveland (Ohio) nog meer economische herstelmaatregelen aankondigen. Hij zou een bestaand belastingvoordeel voor zakelijk onderzoek willen verhogen en permanent maken. Deze maatregel zou de komende tien jaar 100 miljard dollar kosten.

Sommige economen stellen kritisch dat de geplande kapitaalinjecties relatief weinig verschil zullen maken in een economie, die een volume telt van 13,2 triljoen dollar en dat infrastructuurprojecten de economie niet snel stimuleren. Obama is van plan om zich daar vrijdag tegen te verdedigen op een van zijn zeldzame persconferenties, waarin hij deze keer de toon wil zetten van de komende campagne voor de Congresverkiezingen. Obama zal er argumenteren dat de Democraten het bloeden van de economie gestelpt hebben en de groei hebben herstart. Obama zou toegeven dat er meer moet worden gedaan, maar dat Republikeinen de ideologie weer zouden invoeren die het land in de diepste recessie in zeventig jaar heeft gestort. Of zoals Nobelprijswinnaar economie Paul Krugman in The New York Times aanstipte: 2010 = 1938.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234