Vrijdag 03/02/2023

5 tips om vanavond sneller in te slapen

null Beeld Thinkstock
Beeld Thinkstock

Er zijn zo van die gelukzakken die inslapen zodra ze hun hoofd op hun kussen vleien, maar heel wat mensen hebben de grootste moeite om de slaap te vatten. De grootste boosdoener? Stress, waardoor je brein bezig is met piekeren in plaats van rusten. Gelukkig helpen deze vijf tips je sneller richting dromenland.

Tine Kintaert

Lig jij af en toe uren te woelen in je bed voor je eindelijk in slaap valt? Dan ben je niet alleen. Acute slapeloosheid is namelijk heel normaal, en kan het resultaat zijn van zowat elke stressfactor. Of dat nu het negatieve journaal was, een moeilijke werkweek, familiedrama of een ruzie met je partner. Gelukkig kan je er ook wat aan doen.

1. Pak je stress vroeger aan
Vaak liggen we 's nachts te draaien en te keren omdat we onze stress de hele dag genegeerd hebben. De truc is om er mentaal al mee om te gaan vóór je richting slaapkamer trekt, zodat je niet eerst nog uren moet verwerken. "Herkauw je mentale dag voor het slapengaan", raadt slaapspecialist Dr. Nancy Foldvary aan. "Ik laat mijn patiënten meestal een 'stressdagboek' bijhouden, waarin ze moeten opschrijven waar ze zich zorgen om maken en wat hen stress bezorgt. Het feit dat ze daar bewust aandacht aan geven, helpt hun angstgevoelens te onderdrukken in bed." Geen slechte tactiek, want wie van piekeren in bed een gewoonte maakt, kan acute slapeloosheid snel omzetten in een chronische vorm.

2. De perfecte slaapkamer
Wie de slaap niet kan vatten, raakt al snel geïrriteerd door de kleinste dingen. Een zoemende mug of een hobbelig kussen bijvoorbeeld, of een snurkende partner (die duidelijk wel kan slapen). Van de weeromstuit wordt het zo nóg moeilijker om in te slapen. Elimineer al die kleine irritaties dus op voorhand. Investeer in een goede slaapkameromgeving: zorg dat het niet te warm of te koud is, koop een goede matras en een degelijk kussen... Een insectenraam houdt dan weer vervelende muggen buiten en oordopjes zijn de oplossing voor een snurkende wederhelft.

3. Koffie en alcohol
Niet iedereen is even gevoelig voor cafeïne. Ben jij iemand die daar lang van wakker ligt? Dan stop je beter al om 14 uur 's middags met koffie drinken. En vergeet niet dat ook andere dingen cafeïne bevatten, zoals chocolade, thee, frisdrank en sommige pijnstillers.

Ook alcohol laat je beter achterwege. Je denkt misschien wel dat je gemakkelijker inslaapt na een glas wijn, maar onderzoek heeft uitgewezen dat alcohol je slaappatroon verstoort. Je slaapt sneller, maar de nachtrust is van mindere kwaliteit.

null Beeld Thinkstock
Beeld Thinkstock

4. Sta opnieuw op
Of je nu moeite hebt met inslapen, of 's nachts ineens wakker schiet, het heeft geen zin om wakker in je bed te liggen. Slaapspecialisten raden aan om opnieuw op te staan als je langer dan 20 minuten wakker ligt. Anders ga je toch alleen maar piekeren. "Sta op en ga iets saais of ontspannends doen. Geen televisie, want dat werkt stimulerend, net als een spannend boek. Maar een saai stukje uit de krant is prima, of strijk een beetje. Zodra je je weer slaperig voelt, kan je weer naar bed." En wat je ook doet, kijk niet naar de klok. "Dat is de eerste regel bij slapeloosheid."

5. Ga naar de dokter
Af en toe last hebben van slapeloosheid mag dan perfect normaal zijn, een chronische vorm is dat niet. Wacht niet tot je slaapprobleem problematisch wordt, maar ga op tijd langs bij je huisarts. "Als je langer dan drie maanden last hebt, dan spreken we van een klinisch probleem en is het tijd om begeleid te worden. Wacht niet te lang; ik heb patiënten die pas na 20 jaar problemen bij mij belanden, en dat is zonde van je slaap."

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234