Zondag 31/05/2020

5 om te leren kennen

Hou deze vijf rijzende sterren van modeland goed in de gaten. 2017 wordt hún jaar.

1: Glenn Martens
De Bruggeling (33) gooit hoge ogen als nieuwe creatief directeur van het Parijse Y/Project.

Wat brengt 2017?

"Het afgelopen anderhalf jaar zette ik het DNA van Y/Project helemaal naar mijn hand. De duistere sfeer van oprichter Yohan Serfaty verruilde ik voor invloeden uit streetwear, historische kleding, couture en het kleermakersvak. Om de oude klanten niet af te schrikken, koos ik voor de trage evolutie. Dat werkte. Anderhalf jaar geleden had Y/Project 15 verkooppunten. Nu 200. Dit jaar breiden we onze juwelencollectie verder uit. En we starten met schoenen."

Kende je Y/Project-oprichter Yohan Serfaty?

"In 2009, een jaar na mijn afstuderen in Antwerpen, werkte ik als zijn assistent. Toen had hij nog zijn vorige merk, onder zijn eigen naam. In 2011 begon hij Y/Project. Toen Serfaty in april 2013 stierf aan kanker, kreeg ik de vraag om hem op te volgen."

Zei je meteen ja?

"Toch niet. De duistere, tikje agressieve stijl met veel leer en scherpe architecturale snits lag te ver van mijn werk. Als zijn assistent ging dat goed. Maar als hoofddesigner zag ik dat niet zitten. Maar toen bleek dat Gilles Elalouf, de zakenman achter Y/Project, het merk wilde hervormen. Het stond er financieel niet zo goed voor. En Gilles wilde het jonger en frisser maken. Daar had ik wel oren naar. Nu is Y/Project echt mijn merk geworden."

Je liet voor deze job je eigen merk varen.

"Onder mijn eigen label maakte ik drie collecties. Het liep goed, maar als onemanshow was het heel lastig. Ontwerpen, patronen tekenen, productie, pers, verkoop: alles deed ik zelf. Om geld te verdienen deed ik freelancejobs voor onder meer Hugo Boss. Maar de workload was te groot en ik begon langzaam op te branden. Hier ben ik goed omringd en hoef ik me alleen bezig te houden met het creatieve."

Surft Y/Project mee op de Vetements-hype met veel street-invloed en postmoderne fratsen?

"Demna (Gvasalia, ontwerper van Vetements) ken ik goed. Hij zat twee jaar hoger op de academie in Antwerpen. Er zijn inderdaad overeenkomsten. Maar Y/Project is meer gericht op individualiteit met verschillende stijlen binnen één collectie. Bij Vetements vormt de collectie één duidelijk geheel."

Je woont sinds 2008 in Parijs. Voel je je nog een Belgische designer?

"Mijn manier van werken is 100 procent Belgisch: gecontroleerd, efficiënt en no-nonsense. Ook mijn conceptuele benadering van mode is typisch Antwerps. Al mix ik er ook internationale invloeden door: de Franse chic, het Italiaanse sexy, de Britse tailoring en de New Yorkse efficiëntie. Dat spectrum geeft mij veel bewegingsvrijheid. Afhankelijk van het seizoen of de mood leg ik meer nadruk op een van die elementen. En het maakt van Y/Project een label met internationale look."

yproject.fr

2: Yana Bovenistier

Het Oostendse model (24) verovert de catwalk. Ze rijft grote advertentiecampagnes binnen en pendelt regelmatig naar New York. Een kennismaking in 9 cijfers.

"Op mijn 19de stapte ik een modellenbureau binnen. Wat begon met af en toe een kleine job in België, werden al snel veel meer en grotere klussen in Europa. Vorig jaar werd ik op Instagram gescout door Women, een van de beste bureaus van New York."

"In oktober 2015 liep ik in Parijs mijn allereerste defilé, voor Vetements."

"Ik word vaker geboekt voor shoots dan voor shows. Eerlijk gezegd doe ik die ook liever. Een shoot kan van alles zijn. Vorig jaar deed ik er misschien wel 100. Op mijn bucketlist staan nog een shoot voor 'ID Magazine' en een cosmeticacontract."

"Meer dan 11.000 volgers heb ik op Instagram. Mijn account bracht me zelfs tot in New York. Het is voor mij een professionele tool. Maar ik gebruik het ook heel persoonlijk."

De maten van Yana's boezem, taille en heupen. Inderdaad, vlak bij de ideale maten 90-60-90 die goed zijn voor een maatje 36. Met haar 1,75 meter is ze ook groot genoeg om model te zijn. De exotische look met donkere ogen, zwart haar en zware wenkbrauwen kreeg ze mee van haar half-Congolese moeder.

"In 2012 studeerde ik heel even drama aan de kunstacademie in Brugge. Ik droomde er al mijn hele leven van om actrice te worden. Daarom bevalt modellenwerk me ook zo goed. Mijn inlevingsvermogen is mijn grootste kwaliteit."

In 2015 tipte de Amerikaanse 'vogue' Yana als model om in de gaten te houden. Ze loofden haar persoonlijke stijl. Ze noemden haar 'every inch the cool girl'.

"Sinds mijn 20ste werk ik fulltime als model. Ik heb in vier jaar tijd heel veel geleerd. Zeker op persoonlijk vlak. Noem het een spoedcursus levenswijsheid."

"Ik zie mezelf deze job nog een drietal jaar doen, tot mijn 27ste. Even goed doorwerken en sparen. Daarna wil ik reizen. Als ik denk aan later, zie ik een rustig leven. Ik zou in Oostende graag een ontbijtbar openen of een B&B runnen. Misschien ga ik wel weer studeren of opnieuw acteren. Ik zie wel. Ideeën genoeg."

3: Raphaële Lenseigne & Shone Puipia

Twee Antwerpse modeacademiestudenten mikken op fancy footwork met hun high-end schoenmerk Adult.

Cowboyboots van palingleer en denim enkellaarsjes met een perspex bloemenhak: het nieuwe Antwerpse schoenmerk Adult mikt duidelijk op het betere voetenwerk. Achter het label schuilen twee modestudenten: de Thaise Shone Puipia (23) is net afgestudeerd. En de Parisienne Raphaële Lenseigne (25) zit in haar laatste jaar. "Het idee voor Adult ontstond toen ik deze zomer Shone opzocht in Thailand. We ontdekten er een atelier dat topkwaliteit levert aan een acceptabele prijs", zegt Raphaële. "We zijn heel goede vrienden. En we vragen altijd elkaars mening als we bezig zijn aan een collectie. We hebben dezelfde visie op mode. En dezelfde ideeën over wat een luxeproduct moet zijn."

De keuze voor een schoenenlabel, komt vooral vanuit commercieel oogpunt. Raphaële: "Met hun schoenen durven mensen al eens iets geks doen. Met kleren is dat veel moeilijker. Consumenten hebben er ook meer geld voor over. Bovendien is een schoenmerk minder duur om op te starten dan een kledinglijn."

De eerste collectie van Adult bestaat eigenlijk uit twee afzonderlijke collecties, die Shone en Raphaële ontwierpen op de academie. De volgende collectie, waaraan ze nu bezig zijn, tekenen ze wel met zijn tweeën. Dit is meteen de eerste keer dat Shone en Raphaële écht samenwerken aan één collectie. "Je zult zeker nog ons handschrift herkennen, maar het is echt een synergie van de twee identiteiten", zegt Rafaële. "Het DNA van Adult kun je samenvatten als elegant en speels. We mikken op mensen die zichzelf niet te serieus nemen. Het mag zeker ludiek zijn, zoals een perspexhak met plastic bloemen. Voor een merk dat Adult heet, verwacht je misschien volwassener ontwerpen. Maar wij houden juist van die dubbelzinnigheid. Adult staat voor ons voor alle forbidden pleasures zoals alcohol, tabak en ga zo maar door."

Eind december ging hun site online. Dit is voorlopig ook de enige plek waar je een paar kunt kopen. Het prijskaartje is wel stevig: tussen de 570 en 950 euro. De schoenen worden gemaakt op bestelling. Vier weken later krijg je ze thuis gestuurd. Voor hun volgende collectie gaat Adult wel werken met een stock en met fysieke verkooppunten. Zowel in België als in het buitenland.

Rafaële en Shone doopten hun site Adult Antwerp. Is het kosmopolitische duo van plan om in de koekenstad te blijven? Rafaële: "Eigenlijk kwamen we alleen naar hier om te studeren. Maar het bevalt ons hier wel. We blijven hier nog minstens een jaar."

adult-antwerp.com

4: Marie Wynants

De Antwerpse fotografe (23) werd bekend met haar bandfoto's van onder meer Oscar and the Wolf, Bazart en Tsar B. Nu verkent ze ook het modelandschap. Hier vertelt ze over haar recentste modeprojecten.

Feestshoot voor decembernummer 'Elle België'

"Voordat ik fotografie studeerde, was ik danser. In mijn foto's zie je nog altijd veel aandacht voor het menselijk lichaam. Zo zoek ik altijd naar bijzondere poses. Voor mij blijft het lichaam de essentie. Mode zie ik als een groot detail.

"In deze eindejaarsshoot voor Elle vertelden we op 10 pagina's het verhaal van een volledige feestdag. Door al die scènes kon ik het model de gekste houdingen laten aannemen. Dit was mijn eerste fotoshoot voor een magazine. Maar het bevalt me heel goed. Binnenkort schiet ik er nog eentje voor Elle. Dit keer met accessoires, ook iets wat ik nog nooit gedaan heb. Maar ik kijk er echt naar uit."

Backstage bij zomershow Ann Demeulemeester in Parijs

"Of ik bij de volgende modeshow backstage wilde komen fotograferen, vroeg het team van Ann Demeulemeester me. Het werd een groot avontuur, ver buiten mijn comfortzone. Ik ben gewend om mijn tijd te nemen voor een shoot. Nu moest ik mijn momenten stelen. Ik wist op voorhand ook niet waar ik terecht zou komen. Zou er genoeg licht zijn? Zou de locatie mooi zijn? Ik had geen idee. De backstage was heel chaotisch. Iedereen riep en liep door elkaar.

"Maar de beelden ogen rustig, warm en intiem. Door de korrel lijken ze haast analoog. Voor mij reflecteren de foto's heel goed het team achter Demeulemeester: atypisch voor de gehaaide modewereld heerst daar een warme sfeer. Tijdens hun volgende show in maart mag ik opnieuw backstage fotograferen."

mariewynants.com

5: Yeba Olayé

Delvaux-campagne voor limited edition-tas Hero

"Deze klus voor Delvaux is mijn eerst echte advertentiecampagne. Fotograferen voor een merk is eigenlijk hetzelfde als voor een band: ze hebben allebei al een heel eigen leefwereld gecreëerd. En ze vragen jou om je visie daarop te geven.

"Het is een interessante oefening om te werken binnen een commercieel kader. Ik ben zeker niet het type fotograaf dat alleen vrij werk wil maken. Willy Vanderperre vind ik een fantastisch voorbeeld van een fotograaf die commercieel werkt én toch zijn stijl bewaart.

"Delvaux gaf me veel creatieve vrijheid. Zo mocht ik zelf de modellen selecteren. Deze campagne gaat ook te zien zijn in Azië. Dat vind ik super. Het is mijn droom om in het Verre Oosten te werken."



De Brusselse (38) veroverovert accessoireland met haar stijlvolle handtassenlijn. Op 6 maart praat ze op de Brusselse TEDx. Hier alvast drie statements.

1. Met creativiteit kun je alles realiseren.

"Ik studeerde voor handelsingenieur en werkte meer dan tien jaar als consultant. Tweeënhalf jaar geleden was ik een Excel-sheet aan het maken. Ineens dacht ik: wat zit ik hier te doen? Die dag besliste ik het roer om te gooien. Ik was vastbesloten, maar hoe ik er zou geraken, wist ik nog niet. Ik pakte het aan zoals een kind. Kinderen weten ook niet hoe iets moet, maar ze beginnen gewoon. Verder gebruikte ik mijn creativiteit. Daarmee kan iedereen zichzelf overstijgen. Het laat je schijnbaar onmogelijke hindernissen overwinnen."

2. Creativiteit beperkt zich niet tot artistieke beroepen.

"Creativiteit is de capaciteit om problemen op een andere manier op te lossen of aan te pakken. En dat kun je toepassen op elke job of situatie. Ik ontwerp mijn handtassen zelf. Maar ik heb mijn creativiteit evengoed nodig als ik zakendoe of alledaagse logistieke vraagstukken moet tackelen. Als consultant was ik ook continu problemen aan het oplossen. Helaas durven grote bedrijven vaak niet te vertrouwen op intuïtie."

3. Iedereen heeft een talent en een missie.

"Mijn vader was de eerste feminist die ik ontmoette. Hij heeft drie dochters en hij heeft ons altijd verteld dat we konden worden wat we wilden. Toen ik vijf jaar was, verhuisden we van mijn geboorteland Benin naar België. Mijn vader, een diplomaat, had hier een job. In Benin wordt elke oudste dochter vernoemd naar koningin Yeba. Die naam betekent: zij die geboren is met een missie. Als kind vroeg ik mij af: wat zou mijn roeping zijn? Het heeft een tijd geduurd. Maar met mijn merk is het gelukt. Mijn tassen zijn veel meer dan een mooi accessoire. Ze helpen vrouwen de dag door: van crèche naar vergadertafel en restaurant."

yeba-essentials.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234