Zondag 04/12/2022

5.Kees van Dongen in Rotterdam

De Nederlandse schilder Kees van Dongen (1877-1968) valt in exposities van de vroegtwintigste-eeuwse avant-garde altijd op. Zijn werk bleef figuratief, maar hij gebruikte graag spetterende kleuren, had een ruwe borsteltrek, schilderde korrelig en vereenvoudigde zijn vormen tot de essentie. In Rotterdam hangt nu een ruim overzicht van zijn carrière.

Van Dongen werd in 1877 geboren in Delfshaven, wat toen nog een zelfstandig havenstadje was naast Rotterdam. Hij leerde tekenen en vertrok in 1897 naar Parijs, waar hij tot het einde van zijn leven woonde. In zijn Parijse periode ontpopte hij zich als een echte societyfiguur, die qua uitstraling wel eens wordt vergeleken met Andy Warhol. Van Dongens uitbundige atelierfeesten werden bezocht door kunstenaars, filmsterren en politici.

Van Dongen was de succesrijke portrettist van de Parijse beau monde. In Rotterdam hangen nogal wat portretten die de zwakte van Van Dongen accentueren: hij was geen begenadigd psycholoog en hechtte weinig belang aan variatie in de compositie. Maar er hangt ook veel uitstekend werk. Van Dongen is op zijn best als hij zijn gewaagd kleurenpalet bovenhaalt en, zoals Matisse, schilderijen onderdompelt in gloeiende kleuren. Sterk zijn ook zijn taferelen, geplukt uit de anneés folles van Parijs: een naakte vrouw en een geklede man met engelenvleugels die de tango dansen, of wilde feesten waarop naakte dames loos gaan op muziek uit de grammofoon.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234